Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.
Log indNyhed: Mere forbrænding af træaffald, slam og husdyrgødning mv. uden energiafgifter
I runde tal fjernes energiafgifter på 100 til 250 kr./ton VE-affald (afhængigt af energiindhold i affaldet), højest for træaffald og papir-papaffald og i den lave ende for spildevandsslam og noget husdyrgødning. Lovforslaget, som har høringsfrist den 18. september, er nærmere omtalt i en DAKOFA nyhed fra den 1. september.
DAKOFA har efterfølgende talt med flere i affaldssektoren, hvad omlægningen af energiafgifterne kan betyde for den fremtidige håndtering af VE-affald.
For meget energirige affaldstyper, som kan indeholde urenheder af fossilt oprindelse, synes det at blive Skatteministeriets fastlæggelse af definitionen af ”rene” læs, som vil blive afgørende. Hvis det bliver (tæt på) en nultolerance, hvor fx rene læs af udsorteret træaffald fra genbrugspladserne ikke må indeholde fossilt materiale overhovedet, og én lakeret bordplade, én lamineret bogreol eller én malet dør gør, at affaldet ville skulle svare energiafgift ved forbrænding, så forventes træaffald fortsat at kunne tiltrækkes til genanvendelse. Men hvis træaffaldet må indeholde op til 1 % af fossilt materiale, fx svarende til 200 kg af lak/maling/laminering o. lign. i et lastbiltræk udsorteret træaffald, så kan det blive meget svært at tiltrække træaffald til genanvendelse i forhold til energiudnyttelse på affaldsforbrændingsanlæg. Den dyrere biomasse må i stedet anvendes for at dække behovet for råmaterialer til bl.a. produktion af spånplader.
For blandet papir-pap affald, som i perioder kan have meget lave afsætningspriser til genanvendelse, kan fjernelsen af afgiften betyde øget energiudnyttelse af dette affald. Her synes aftaleforhold og en velfungerede kontrol, herunder modtagekontrol på affaldsforbrændingsanlæggene, at være vigtig for at støtte fortsat genanvendelse af dette affald i disse lavprisperioder.
Således kan skatteministerens kommende regler om og krav til dokumentation for, at affaldet er uden indhold af plast og andet materiale af fossil oprindelse, blive meget vigtige for genanvendelsen og hermed også for ressourcestrategiens mål om genanvendelse af 50 % af husholdningsaffaldet (organisk affald, papir-, pap-, glas-, plast-, metal- og træaffald).
For andre typer af affald, hvor der naturligt ikke er risiko for indhold af fossilt materiale, som fx husdyrgødning og spildevandsslam, vil det være nærheden til forbrændingsanlæg, evt. manglende affald på disse anlæg, samt anlæggenes tekniske muligheder for at håndtere affaldet og (miljø-) tilladelserne til at modtage dette affald, som synes at blive afgørende. Det kan blive svært at indfri ressourcestrategiens forventede effekter om at fastholde og øge genanvendelsen af fosfor, som findes i stort indhold i disse affaldstyper. Fremtidige privatretlige afsætningskontrakter vil vise, om information om og fokus på nødvendigheden af at genanvende fosfor, er tilstrækkeligt til at undgå tab af dette fosfor, eller om der på et tidspunkt vil blive lovgivet på området.
Ifølge den gældende affaldsbekendtgørelse, så skal kommunernes affaldshåndtering ske i overensstemmelse med affaldshierarkiet, og affaldsbekendtgørelsen nævner specifikt, at væsentlige dele af det indsamlede papiraffald og papaffald fra husholdningerne skal genanvendes. Pt. omtaler affaldsbekendtgørelsen ikke træaffald fra husholdningerne. Tilsvarende nævner affaldsbekendtgørelsen, at affaldsproducerende virksomheder (eller indsamlingsvirksomhederne på deres vegne) skal sikre, at væsentlige dele af deres kildesorterede erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse bliver genanvendt.
Der ikke et direkte forbud i affaldsbekendtgørelsens bestemmelser mod at energiudnytte kildesorteret papir-, pap- eller træaffald, men der er et indirekte forbud mod at energiudnytte papir- og papaffald gennem affaldsbekendtgørelsens definitionen af forbrændingsegnet affald. Desuden vil de konkrete affaldsforbrændingsanlægs’ miljøgodkendelser have stor betydning for genanvendelsen henholdsvis energinyttiggørelsen af adskillige typer VE-affald.
Skatteministeriet har ikke nået at besvare spørgsmål fra DAKOFA om, hvad omlægningen af energiafgifterne vil betyde i kr./ton for de forskellige typer af VE-energiprodukter, herunder VE-affald, så der henvises til den generelle tabel fra lovforsalget bemærkninger (se nedenfor). DAKOFA vil skrive en lille nyhed om dette, når vi har fået svar fra ministeriet.
Afgiftsændringer for VE-energiprodukter (tabel 1 fra Skatteministeriets bemærkninger til lovforslaget)
Afgiftsniveau Gældende regler Lovforslaget
Bioolier Ingen afgift Fuld energiafgift
Talolie og trætjære Fuld energiafgift Ingen afgift
VE-affald nuværende affaldstyper
- Spildevandsslam Fuld energiafgift Ingen afgift
- Træaffald* Fuld energiafgift Ingen afgift
- Afgassede fiberfraktioner
fra husdyrgødning Affaldsvarmeafgift Ingen afgift
- Andet affald Fuld energiafgift Ingen afgift
VE-affald nye affaldstyper
- Husdyrgødning Fuld energiafgift Ingen afgift
- Frasorteret træ og papir Fuld energiafgift** Ingen afgift
- Eksport af VE-affald Ingen energiafgift Ingen afgift
Methanol ikke syntetisk Ingen energiafgift Fuld energiafgift
*) Dvs. ikke omfattet af bilag til biomasseaffaldsbekendtgørelsen nr. 1637/2006
**) Affaldsforbrændingsanlæg betaler CO2-afgift af blandinger af fossilt affald og VE-affald, men ikke ved rene læs VE-affald. Ved udsortering af VE-affald belastes dette ikke længere af afgift. Dog vil CO2-indholdet i det resterende afffald stige, og standardsatsen for det resterende vil derfor blive justeret.
Høringsmaterialet fra Skatteministeriet kan findes på høringsportalen med direkte link her
DAKOFAs nyhed fra 1. september om lovforslaget kan findes her