Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Udvidet producentansvar for tekstiler og bindende mål for mindre madspild – høringsfristen er forlænget

28. juli 2023
Udvidet producentansvar for tekstiler og bindende mål for mindre madspild – høringsfristen er forlænget
Som beskrevet i DAKOFAs nyhed fra d. 5. juli 2023 ligger der nu et forslag fra EU-kommissionen om at indføre obligatorisk udvidet producentansvar for tekstiler og bindene mål for nedbringelse af madspild i flere led af fødevareforsyningskæden. Disse tiltag foreslås som en del af affaldsrammedirektivet, og høringsfristen er nu forlænget til d. 21. september 2023.

Uddrag af forslaget om udvidet producentansvar for tekstiler

Kort fortalt indeholder denne del af forslaget, at medlemsstaterne skal sikre, at producenterne har udvidet producentansvar for de tekstiler, tekstilrelaterede produkter og fodtøj, der bringes på markedet i det pågældende medlemsland (forslaget indeholder et bilag, der oplister de omfattede produktgrupper).

I forslaget ligger blandt andet, at medlemsstaterne skal sikre, at producenterne finansierer både indsamling af genbrugsprodukter og en særskilt indsamlingsordning af affaldstekstiler.

Det foreslås, at de omfattede producenter defineres som enhver producent, importør eller distributør med undtagelse af:

  • dem, der leverer brugte tekstil- og fodtøjsprodukter (nærmere defineret i bilag)
  • affaldsprodukter eller dele heraf
  • virksomheder, der beskæftiger færre end 10 personer, og hvis årlige omsætning ikke overstiger 2 mio. EUR
  • selvstændige skræddere, der producerer skræddersyede produkter, og dette uanset den anvendte forretningsmodel, herunder ved hjælp af fjernsalgsaftaler (defineret i artikel 2, stk. 7, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/83/EU)

De omfattede producenter skal, ifølge forslaget, finansiere transport, sortering samt klargøring til genbrug, genanvendelse og andre nyttiggørelsesoperationer samt evt. bortskaffelse. Producenterne skal dertil finansiere indsamling, transport og behandling af tekstilaffald genereret af sociale virksomheder og andre ikke-affaldsoperatører, der er en del af indsamlingssystemet, men som nævnt i tidligere nyhed om forslaget kan socialøkonomiske virksomheder, under visse forudsætninger, fortsætte med at drive deres egen indsamling parallelt med producentansvaret. Disse kan vil ikke kunne pålægges at overdrage, hverken genbrugs- eller affaldsmængder til ordningen. Derudover foreslås det, at medlemsstaterne skal sikre, at producentansvarsorganisationer ikke har tilladelse til at nægte sociale virksomheder og andre genbrugsoperatører at deltage i det særskilte indsamlingssystem.

Der skal herudover, i tråd med affaldsdirektivets minimumskrav til producentansvarsordninger, indføres miljøgraduerede bidrag, der dels skal finansiere indsamlingen og håndteringen af tekstilerne. Bidragssatserne skal differentieres og herved skabe incitament til at reducere mængderne af affald og producere og designe produkter, der er mere miljøvenlige, bæredygtige og egnet til at indgå i et cirkulært kredsløb. EU-Kommissionen lægger dog ikke op til en totalharmonisering af gradueringen, men slår fast, at de skal følge krav i kommende eco-designforordning. EU-Kommissionen forslår dog at indføre en ret til, at Kommissionen selv kan fremsætte en delegeret retsakt, der harmoniserer principperne for gradueringen. Der vil dog ikke,  blive fastsat ens bidragsniveauer i hele EU, da disse vil være afhængige af de faktiske omkostninger i de nationale ordninger, da de omkostninger, der skal dækkes, ikke må overstige de omkostninger, der er nødvendige for at leve op til de krav, der er i ordningen. Det pointeres ligeledes, at ordningerne skal implementeres på en omkostningseffektiv måde samt være gennemsigtig for alle berørte aktører.

Forslaget indeholder langt flere detaljer og krav til blandt andet medlemsstaterne, der skal være på plads senest 1. januar 2025 når det obligatoriske separate indsamlingskrav træder i kraft.

Obligatoriske mål for reduktion af madspild

Medlemsstaterne skal ifølge forslaget træffe de nødvendige og passende foranstaltninger for senest d. 31. december 2030 at opnå følgende mål for reduktion af madspild på nationalt plan:

  • Reducere mængden af madspild med 10% i forarbejdnings- og fremstillingsledet med 10% i forhold til mængden i 2020
  • Reducere madspild i detailhandelen, restauranter, øvrige maddistributører og husholdninger med 30% (pr. indbygger) sammenlignet med mængden i 2020.

Begge dele af ændringsforslaget er nu i høring frem til d. 21. september 2023 og der er derfor nu mulighed for alle at indsende synspunkter. Forslaget skal nu diskuteres i hhv. Parlamentet og Rådet, hvorefter de sædvanlige trilogforhandlinger om ændringerne går i gang. Tidsplanen for en endelig vedtagelse af ændringerne vurderes pt. at være ultimo 2024.

Læs mere her

Du finder høringen her

Du finder DAKOFAs nyhed af 5. juli 2023 her   

 

 

 

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.