Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Mulig begrænsning af import af affald til forbrænding?

13. juni 2023
Mulig begrænsning af import af affald til forbrænding?
EU's miljøkommissær nævner i en udtalelse til danske WasteTech, at den reviderede transportforordning kan give et land mulighed for at begrænse importen af affald til forbrænding. Trialogforhandlingerne om transportforordningen er startet - både Ministerrådet og Europa-Parlamentet har nu afklaret deres holdninger og forhandlingspositioner.

WasteTech (pro.ing.dk/wastetech) har den 13. juni 2023 i artiklen ”EU-kommissær med rygstød til regeringens affaldspolitik: Antyder at importaffald til forbrænding kan afvises” gengivet større dele af en skriftlig udtalelse fra EU's miljøkommissær.

WasteTech havde rettet henvendelse til miljøkommissær Virginijus Sinkevičius for at få en udtalelse om regeringens affaldspolitik for at høre om mulighederne for at lukke ned for de danske affaldsforbrændingsanlægs ret til at importere affald i fremtiden. Formålet var også at blive klogere på Europa-Kommissionens holdning til, at vi i Danmark begynder at vedtage initiativer for at nedjustere vores kapacitet til affaldsbehandling, og hvordan det flugter det med et stort kapacitetsunderskud i EU som helhed. 

Uddrag af WasteTech's artikel:

I sin udtalelse til WasteTech skriver Sinkevičius blandt andet, at »det er de danske myndigheders ansvar« at evaluere på den aktuelle overkapacitet og »beslutte sig for hensigtsmæssigheden ved at reducere kapaciteten og begrænse modtagelsen af affald til Danmark«.

Han henviser i sin udtalelse til Artikel 11 i den nuværende transportforordning, hvor der står, at medlemsstater har ret til at modsætte sig modtagelsen af affald, som er tiltænkt bortskaffelse – og herunder tiltænkt forbrænding. Det kræver en række begrundelser, men én af dem kan være, at modtagelsen af importaffald »ikke flugter med tiltag« der er implementeret for at leve op til principperne om, at man skal kunne behandle sit eget affald og prioriterer oparbejdning over bortskaffelse.

Samtidig skriver Virginijus Sinkevičius til WasteTech, at den revision af transportforordningen, som der lige nu forhandles om i EU, vil introducere strengere krav for eksport og import af affald, som er tiltænkt forbrænding eller lossepladser. »Målsætningen er at begrænse den slags forsendelser til udelukkende exceptionelle og veldokumenterede tilfælde, da disse metoder anses for at være de mindst foretrukne former for affaldsbehandling,« fortsætter kommissæren sit svar.

Artiklen kan læses på WasteTech her (kræver abonnement).

Ministerrådets og Europa-Parlamentets holdninger

Rådet vedtog den 24. maj 2023 sit forhandlingsmandat til at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet om et forslag om ajourføring af EU-lovgivningen om grænseoverskridende overførsel af affald. Målet er at sikre, at internationale overførsler af affald ikke udgør en trussel mod menneskers sundhed og miljøet, og at fremme anvendelsen af affald som en ressource i en cirkulær økonomi.

Rådet tilsluttede sig i sit forhandlingsmandat det nye forslags overordnede mål og blev navnlig enigt om at forbyde, at affald eksporteres til en anden medlemsstat med henblik på bortskaffelse, undtagen på strenge betingelser, og at forbyde overførsler af ikkefarligt affald til ikke-OECD-lande, medmindre de udtrykkeligt giver deres samtykke hertil og kan bevise, at de behandler affaldet på en miljømæssigt forsvarlig måde.

Se Rådets pressemeddelelse her. Rådets konkrete ændringsforslag kan læses her.

Europa-Parlamentet vedtog den 17. januar 2023 sin position til forhandlingerne. Parlamentet støtter et forbud mod transport af alle typer affald med henblik på bortskaffelse inden for EU undtagen i begrænsede og velbegrundede tilfælde. Eksport af farligt affald fra EU til lande uden for OECD skal også forbydes.

Se DAKOFAs nyhed med link videre til Parlamentets pressemeddelelse her. Parlamentets konkrete ændringsforslag kan læses her

De første trialog-forhandlinger om forslaget til en revideret transportforordningen fandt sted den 31. maj 2023, og resultatet blev diskuteret i Parlamentets Miljøudvalg ENVI den 5. juni. 

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.