Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.
Log indNyhed: Uddybning af lovforslaget om konkurrenceudsættelse af affaldsforbrænding
Energistyrelsen havde inviteret affaldsforbrændingsanlæggene og organisationerne til en gennemgang af lovforslaget den 23. februar 2023. På mødet blev der bl.a. fremlagt en tidsplan for lovforslaget og for flere andre relevante tiltag.
Proces for lovforslaget, opsamling og ikrafttrædelsesdatoer:
14/2-23 Lovforslag sendt i høring
14/3-23 Høringsfrist
Primo april Opfølgning med forligskredsen og Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
26/4-23 Lovforslaget (evt. tilrettet) fremsættes
1/7-23 Lovforslaget træder i kraft
2024 Monitorering afrapporteres til forligskredsen
Opfølgning på afgiftsanalyse og langsigtede rammevilkår for CCUS
1/1-25 Anlæg skal være selskabsgjorte i ApS eller A/S
1/7-25 Kommuner skal have udbudt behandling og indgået kontrakter om behandling af det forbrændingsegnede affald
2026 -> Administration af pulje til strandede omkostninger
Der blev på mødet også henvist til svar på folketingsspørgsmål 108 og 288 (KEF alm. del) og til notatet ”Tilpasning af miljølovgivning for affaldsforbrændingsanlæg mod ensartede konkurrencevilkår” fremsendt af Miljøministeriet til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 4. oktober 2022. Det fremgår bl.a. af notatet at:
- Da affaldsforbrændingsanlæg er på godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1, omfattes de af gældende BAT-konklusioner, der ligger til grund for miljømyndighedens godkendelse og revurdering af godkendelser for anlæggene. Godkendelsesbekendtgørelsen angiver ikke konkurrenceforhold eller økonomiske forhold set i relation til konkurrerende selskaber, som et parameter miljømyndigheden kan eller skal inddrage i deres afgørelse.
- Det betyder dermed, at der med nuværende miljølovgivning fastsættes miljøkrav, på baggrund af en konkret vurdering af enkelte anlægs teknologiske og forureningsmæssige forhold, sammenholdt med omgivelsernes sårbarhed, hvilket dermed betyder, at anlæggene ikke nødvendigvis har samme miljøkrav, som de skal overholde.
- De EU BAT-krav, som Miljøstyrelsen, der er miljømyndighed for forbrændingsanlæggene, skal fastsætte for anlæggene og som får virkning fra senest den 3. december 2023 skærper generelt de nuværende emissionsgrænseværdier for udledning til luft, og der vil være forbrændingsanlæg i Danmark, som skal investere i ny teknologi som følge heraf. De skærpede miljøkrav drejer sig bl.a. om: skærpede emissionsgrænseværdier til luft; skærpet overvågning og kontrol af slagge og restprodukter; styring af affaldsstrømme på anlægget; skærpet modtagekontrol på anlægget; nye krav til energieffektivitet i forhold til forbrændingsproces.
- Såfremt et anlæg allerede i dag har en miljøperformance (emissionsniveau), der er bedre end det maksimale tilladelige niveau i BAT-konklusionen, vil anlægget få en skærpet grænseværdi, der netop svarer til det nuværende gode emissionsniveau. I de tilfælde, hvor anlægget i dag ikke har et emissionsniveau, der kan leve op til nye skærpede BAT-krav, vil dette anlæg få skærpet miljøkravene, herunder grænseværdier, så det herefter kan leve op til BAT-kravene. Hermed anses det, at backsliding ikke vil være muligt, da nye vilkår reflekterer den aktuelle performance (eller bedre end den aktuelle performance). Stramningen af BAT-krav med virkning fra 3. december 2023 vil medføre, at nogle anlæg skal investere i ny teknologi. En sådan investering vil formodentlig blive vurderet af anlægsejere i lyset af den fremadrettede konkurrencesituation.
Energistyrelsen vil gennemgå udkastet til ”Lovforslag om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald” på DAKOFAs seminar den 8. marts 2023 – se program mv. her