Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Systemændring kan minimere plastforurening

07. juni 2023
Systemændring kan minimere plastforurening
FNs miljøprogram, UNEP, har undersøgt, hvad der skal til for at gøre en ende på plastforureningen. Det er et bidrag til forhandlingerne om en juridisk bindende aftale med 193 lande i 2024

Inden det andet møde i forhandlingerne om en FN aftale om plastforurening har UNEP offentliggjort en rapport, der foreslår en systemændring for at imødegå årsagerne til plastforurening. Det skal ske ved at kombinere reduktion af det mest problematiske og unødvendige brug af plast med en markedstransformation mod øget cirkularitet. Rapporten foreslår tre væsentlige skift, der skal forbedre økonomien i genbrug og genanvendelse samt ændre og diversificere markedet for bæredygtige plastalternativer. Desuden skal der sættes ind for at håndtere den allerede eksisterende, globale plastforurening.

Unødvendig og problematisk plast er defineret ved at have en lav nytte (fx overemballering), produkter med kort levetid som fx kan erstattes af genbrusprodukter samt produkter, der kan erstattes med produkter af andre materialer med et lavere miljøaftryk. Andre kriterier er indhold af uønskede kemiske stoffer (ift. mennesker og miljø), som kan forringe genanvendelse og kompostering, samt kan ende som plastaffald i naturen. 

Rapporten indeholder en række data samt en økonomisk og en miljømæssig analyse for business-as-usual (BAU) og for 2040, hvor systemændringen kan være implementeret. Øget genbrug kan sammen med eliminering af unødvendige og problematiske plastprodukter reducere efterspørgslen efter ny plast i 2040 med ca. 30 pct., en øget genanvendelse kan reducere plastmængden med yderligere 20 pct. Reorientering og diversificering, især af produkter med kort levetid, kan reducere plastaffald med ca. 17 pct. 

De tre skift og håndteringen af den eksisterende plastforurening forudsætter følgende ændringer mellem 2025 og 2040:

1) Accelerere markedet for genbrugsprodukter

  • Reducere 10 pct. (25 Mt) af plast med kort levetid i forhold til BAU, inkl. min. 20 pct. via genbrug og nye leveringsmodeller for alle produkter på flaske og for drikkebægre

2) Accelerere markedet for plastgenanvendelse

  • Redesign af 25 pct. af multimateriale og multilag globalt til monomateriale (13 Mt)
  • Øge mængden af post-consumer genanvendt indhold i alle nye produkter fra ca. 6 pct. i 2020 til 14 pct. globalt (dvs. 69 Mt)
  • Indsamle 70 pct. (mod 50 pct. i 2016) i byområder med lav indkomst, samtidig med at de uformelle affaldsindsamleres levebrød understøttes
  • Forøge den globale, mekaniske genanvendelseskapacitet med 50 pct. i forhold til 2016, fra ~43 Mt til ~65 Mt (svarende til stigende mekanisk genanvendelse af kortlivet plast fra 14 pct. i 2016 til 20 pct. i 2028).

3) Reorientere og diversificere markedet for bæredygtige og sikre plastalternativer

  • Erstatte ca. 7 pct. (dvs. 22 Mt) kortlivet plast med alternativer, når disse er mere bæredygtige.

Håndtere arven / eksisterende plastforurening

  • Tilføje 6 Mt i årlig kapacitet til kontrolleret affaldsbortskaffelse i lav- og mellemindkomstlande
  • Reducere lækagen af 3,5 Mt plast til miljøet
  • Reducere fejlhåndteret affald globalt fra 40 pct. i 2016 til 27 pct. i 2028
  • Reducere eksporten af plastaffald til lande med lav indsamling og høje lækager med 50 pct. sammenlignet med 2020-handlen med plastaffald.

Et af midlerne til at sikre en bedre økonomi for genbrug og genanvendelse kunne være en afgift på ny/virgin plast, der kan ændre prisforskellen mellem engangsprodukter og produkter, der reducerer mængden af efterspørgsel på ny plast (f.eks. genbrugssystemer og også genbrugsprodukter). Rapporten omtaler en afgift på 500 USD/ton (ca. 3.500 DKK/ton) på produkter med kort levetid (fx emballage). Det vil give et kumulativt provenu for perioden 2025-2040 på 1,1 billioner USD. Hvis provenuet blev investeret i en international fond for at geare privat finansiering, kunne den finansiere både kapitaludgifter og en del af de driftsudgifter, der kræves til scenariet for systemændringer, ligesom den fremskynder overgangen betydeligt. En mulighed kunne være at fonden/staten betaler 20 pct. af udgifterne til transitionen mens den private sektor betaler de resterende 80 pct.

Det vil også være nødvendigt at afstemme reguleringen af kemikalier, så de vil kunne indgå i genbrugsprodukter og materialestrømene igen og igen. Mere end 13.000 kemiske stoffer er blevet identificeret som associeret med plast som monomerer, additiver og proceshjælpemidler. UNEP, 2023, Chemicals in Plastics - A Technical Report har kategoriseret 3.200 kemikalier som bekymrende på grund af deres potentielle negative indvirkninger på menneskers sundhed og miljøet. 

Læs mere
UNEP, 16. maj 2023, Turning off the Tap: How the world can end plastic pollution and create a circular economy (her findes også en række relaterede dokumenter, fx UNEP, Topic Sheet: Design Guidelines for Circularity og UNEP, Topic Sheet: Criteria for Chemicals)
DAKOFA, 23. nov. 2022, Vi har overskredet den planetære grænse for plast og kemikalier

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.