Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Ny viden om brug og forbrug af tøj

27. oktober 2022
Ny viden om brug og forbrug af tøj
Inden for visse produktgrupper er levetiden af tøj blevet længere, sammenlignet med tal fra 2013. Men der er fortsat brug for markante adfærdsændringer, hvis briternes forbrug af tøj skal blive bæredygtigt.

Den britiske NGO WRAP har gennem årene udgivet en række rapporter om det britiske brug og forbrug af tekstiler. Nu har de udarbejdet endnu en undersøgelse, der i denne omgang dels adresserer briternes forbrugs- og brugsvaner og dels sætter spot på nye forretningsmodeller og hvordan de kan være med til at løse nogle af de udfordringer, som briterne (men også vi i Danmark) står over for. Rapporten byder både på opløftende og nedslående meldinger ift. den udvikling, som man har kunnet observere siden sidste lignende undersøgelse.

Tøjets levetid er blevet længere
Den nye undersøgelse viser bl.a., at næsten halvdelen af de britiske borgere (45 %) køber tøj mindst én gang om måneden og at omkring én ud af otte (13%) køber tøj ugentligt. Det viser sig også, at det generelt er de unge, som har en høj frekvens af tøjindkøb og at mere end fire ud af fem (81%) i aldersgruppen 18-24 køber tøj mindst en gang om måneden. Det ses, at hyppigheden for, hvor meget tøj man køber, stiger også i takt med husstandsindkomsten. Det ses imidlertid også, at en fjerdedel af tøjet i den gennemsnitlige britiske garderobe hænger ubrugt hen.

Den nye undersøgelse viser også, at briterne i stigende grad bliver glade for genbrug og lidt over halvdelen af de britiske borgere (54 %) siger, at de er glade for at købe brugt/vintage. Kvinder er generelt mere trygge ved at købe genbrug end mænd, mens borgere på 65+ er den gruppe, der er mindst tilpas med at købe genbrug.

Levetiden for et stykke tøj bliver i den nye undersøgelse beregnet til et gennemsnit på 4,3 år, men med en variation fra 2,6 år til 6,3 år afhængig af produktgruppen, hvilket er en stigning siden tallene fra 2013. Samtidig tilkendegiver næsten tre ud af fem britiske borgere (59 %) også, at de gør en stor indsats for at vedligeholde deres tøj mens en tilsvarende andel (57 %) siger, at de mangler veje til at få repareret deres tøj.

Nye forretningsmodeller kan (og skal) skubbe på udviklingen
De mange nye indsigter i brug og forbrug leder forfatterne hen til den del af rapporten, der fokuserer på potentialet for nye forretningsmodeller. I den forbindelse demonstreres det, at der er store muligheder for at både brands og forhandlere kan være med til at reducere den negative miljøpåvirkning, som tøjet medfører, ved at designe til cirkularitet i visse udvalgte produktkategorier. Resultaterne understøtter, at der er et generelt behov for designtilpasninger, men også, at der skal gøres grundige og specifikke overvejelser for at forstå, hvordan produkter kan designes til cirkularitet inden for forskellige kategorier.

Endelig bringer rapporten en række anbefalinger til, hvordan virksomheder skal komme videre med udviklingen af nye forretningsmodeller, herunder bl.a. at virksomhederne skal erkende, at forandringerne ikke sker natten over. Enhver adfærdsændring tager tid, og det skal virksomheder tage højde for, når de ser på mulighederne i de nye forretningsmodeller. Virksomhederne skal også begynde at forstå, hvad kunders problemer reelt er og hvor deres individuelle grænser går, for på den måde at kunne udvikle muligheder, der skaber en reel forandring.

Arbejdet med at formidle og anvende resultaterne vil nu fortsætte i WRAPs program for tekstiler, der går under Textiles 2030 og som omfatter en væsentlig del af den britiske produktion og handel for tekstiler.

Læs mere
Du kan læse hele rapporten “Clothing longevity and CBMs receptivity in the UK” her

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.