Morten Carlsbæk og Mette Skovgaard, DAKOFA
Hybrid-seminar: Ny ret til reparation - nye forretningsmodeller og genbrug fra genbrugspladserne

Med direktivforslaget indføres en ny "ret til reparation" for forbrugerne, både inden for reklamationsretten og efter.
Inden for rammerne af reklamationsretten på to år skal sælgerne tilbyde reparation, medmindre det er dyrere end udskiftning.
Efter udløbet af reklamationsretten vil der blive stillet et nyt sæt rettigheder og værktøjer til rådighed for forbrugerne med henblik på at gøre "reparation" til en let og tilgængelig mulighed:
- en forbruger kan over for en producent gøre sin ret til reparation gældende i henhold til EU-retten for et produkt, der teknisk set kan repareres. Pt. gælder det for de almindelige, større hårde hvidevarer (se DAKOFAs nyhed her), elektroniske skærme (displays), svejseudstyr, støvsugere samt servere og datalagring (eksterne harddiske) - snart følger mobiltelefoner mv (se DAKOFAs nyhed her). Derved sikres det, at forbrugerne altid har en kontaktmulighed, hvis de vælger at få repareret deres produkter, og producenterne tilskyndes til at udvikle mere bæredygtige forretningsmodeller.
- producenter pålægges at oplyse forbrugerne om, hvilket produkter de selv har pligt til at reparere.
- en online matchmaking-reparationsplatform, der kan hjælpe forbrugerne med at finde og sammenligne forskellige reparationstjenester baseret på forskellige reparationsbetingelser, herunder vejledende priser. Forbrugere kan også finde sælgere eller reparerede varer og købere af brugte varer til reparation. Platformen vil hjælpe forbrugerne med at finde attraktive reparations- eller genbrugsmuligheder som et alternativ til at købe nye varer.
- en europæisk reparationsoplysningsformular, som forbrugerne vil kunne anmode enhver reparatør om. Dette vil skabe gennemsigtighed med hensyn til reparationsvilkår og pris og gøre det lettere for forbrugerne at sammenligne reparationstilbud.
- en europæisk kvalitetsstandard for reparationstjenester vil blive udviklet for at hjælpe forbrugerne med at finde reparatører, der påtager sig at levere en højere kvalitet. Denne standard for "nem reparation" vil være åben for alle reparatører i hele EU, hvis de er villige til at forpligte sig til at overholde minimumskvalitetsstandarder, f.eks. baseret på produkternes holdbarhed eller tilgængelighed.
Deltag i seminaret og bliv klogere på den nyeste viden og de seneste erfaringer om, hvordan vi forlænger levetiden på produkterne - og dermed sparer ressourcer og fremmer den cirkulære økonomi.
Program
Der tilbydes sandwich fra kl. 12.00-12.30 til de fysisk fremmødte deltagere.
Bo Dalsgaard, Dansk Erhverv
Vagn Jelsøe, Forbrugerrådet TÆNK
Thomas Vangsgaard, Spejder Sport
Charlotte Dahl, IKEA
Michael Søgaard Jørgensen, Aalborg Universitet og Peter Schibye, Odense Renovation
Morten Carlsbæk og Mette Skovgaard, DAKOFA