Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.
Log indNyhed: Mulig begrænsning af eksport af affald til forbrænding?
Miljødirektoratet, den norske pendant til Miljøstyrelsen, har den 2. juni 2023 udgivet rapporten ”Klimatiltak i Norge mot 2030 - oppdateret kunnskabsgrunnlag om utslippsreduksjonspotensial, barrierer og mulige virkemidler” (se her). Miljødirektoratet skal fremover udgive en årlig rapport med opdatering af dette kundskabsgrundlag. Tiltagene er opsummeret i tiltagsark med beskrivelser af vigtige barrierer og virkemidler.
I tiltagsarket Carbonfangst og -lagring (CCS) på affaldsforbrændingsanlæg (siderne 240-244) nævnes etablering af CCS på 8 af de 16 affaldsforbrændingsanlæg i Norge inden 2030. Forskellige barrierer, forklaring på disse barrierer og mulige virkemidler for at overkomme barriererne nævnes kortfattet.
En af barriererne indenfor omkostningerne er, at prisen for CO2-emission er lavere end det generelle afgiftsniveau. Det forklares som følger:
- Insentivene i dagens CO2-prisingsmekanismer er for lav for å kunne utløse CCS-anlegg. Samtidig har avfallsforbrenningsanleggene begrensede muligheter til å redusere egne utslipp uten CCS.
- Nivået på framtidige CO2-priser oppfattes som uforutsigbart.
- Avfallsforbrenning er ulikt regulert i ulike land og man kan risikere konkurransevridning ved ulik virkemiddelbruk. En del avfall eksporteres i dag fra Norge til bl.a. Sverige. Alle de svenske anleggene er inkludert i EU ETS.
Som evt. mulige virkemidler oplistes følgende:
- De fossile utslippene dekkes i dag av forbrenningsavgiften, som er lavere og innrettet på en annen måte en CO2-avgifter for øvrig. Det er varslet at avgiften skal trappes opp til det generelle CO2-avgiftsnivået.
- Tre av anleggene er kvotepliktige og har redusert forbrenningsavgift. EU-kommisjonen skal innen 2026 vurdere muligheten for at alle avfallsforbrenningsanlegg skal inn i EU ETS fra 2028, med opt-out muligheter fram til 2031. Dette vil gi likebehandling av avfallsforbrennings-anlegg. Kvoteprisen alene vil ikke utløse prosjektene innen 2030.
Evt. mulige NYE virkemidler inkluderer:
- økt avgift, differansekontrakter, bruk av pålegg etter forurensningsloven, eller krav gjennom kommunale anbu.
- Kommuner kan stille krav om at kommunalt avfall må forbrennes med CCS, og/eller legge deler av kostnadene på renovasjonsgebyr (økt gate fee).
- Gitt at norske CO2- prisingsmekanismer gir høyere kostnader enn i konkurrentland er et mulig virkemiddel eksportavgift på husholdningsavfall for å hindre konkurransevridning.
Rapporten indeholder mange tiltagsark samlet indenfor Transport, Industri og energiforsyning, Petrolium (olie mv), Jordbrug (herunder mindre madaffald/-spild, se side 284-), Biokul (se side 306-) samt Andre sektorer (herunder mere sortering af brugte tekstiler til genanvendelse, se side 370-, samt mere sortering af plastaffald til genanvendelse, se side 373-).