Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Mulig begrænsning af eksport af affald til forbrænding?

13. juni 2023
Mulig begrænsning af eksport af affald til forbrænding?
Det norske Miljødirektorat nævner en eksportafgift på husholdningsaffald til forbrænding som et evt. nyt fremtidigt virkemiddel ud fra klimahensyn. Det fremgår af direktoratets nye rapport "Klimatiltak i Norge mot 2030".

Miljødirektoratet, den norske pendant til Miljøstyrelsen, har den 2. juni 2023 udgivet rapporten ”Klimatiltak i Norge mot 2030 - oppdateret kunnskabsgrunnlag om utslippsreduksjonspotensial, barrierer og mulige virkemidler” (se her). Miljødirektoratet skal fremover udgive en årlig rapport med opdatering af dette kundskabsgrundlag. Tiltagene er opsummeret i tiltagsark med beskrivelser af vigtige barrierer og virkemidler.

I tiltagsarket Carbonfangst og -lagring (CCS) på affaldsforbrændingsanlæg (siderne 240-244) nævnes etablering af CCS på 8 af de 16 affaldsforbrændingsanlæg i Norge inden 2030. Forskellige barrierer, forklaring på disse barrierer og mulige virkemidler for at overkomme barriererne nævnes kortfattet.

En af barriererne indenfor omkostningerne er, at prisen for CO2-emission er lavere end det generelle afgiftsniveau. Det forklares som følger:

  • Insentivene i dagens CO2-prisingsmekanismer er for lav for å kunne utløse CCS-anlegg. Samtidig har avfallsforbrenningsanleggene begrensede muligheter til å redusere egne utslipp uten CCS.
  • Nivået på framtidige CO2-priser oppfattes som uforutsigbart.
  • Avfallsforbrenning er ulikt regulert i ulike land og man kan risikere konkurransevridning ved ulik virkemiddelbruk. En del avfall eksporteres i dag fra Norge til bl.a. Sverige. Alle de svenske anleggene er inkludert i EU ETS.

Som evt. mulige virkemidler oplistes følgende:

  • De fossile utslippene dekkes i dag av forbrenningsavgiften, som er lavere og innrettet på en annen måte en CO2-avgifter for øvrig. Det er varslet at avgiften skal trappes opp til det generelle CO2-avgiftsnivået.
  • Tre av anleggene er kvotepliktige og har redusert forbrenningsavgift. EU-kommisjonen skal innen 2026 vurdere muligheten for at alle avfallsforbrenningsanlegg skal inn i EU ETS fra 2028, med opt-out muligheter fram til 2031. Dette vil gi likebehandling av avfallsforbrennings-anlegg. Kvoteprisen alene vil ikke utløse prosjektene innen 2030.

Evt. mulige NYE virkemidler inkluderer:

  • økt avgift, differansekontrakter, bruk av pålegg etter forurensningsloven, eller krav gjennom kommunale anbu.
  • Kommuner kan stille krav om at kommunalt avfall må forbrennes med CCS, og/eller legge deler av kostnadene på renovasjonsgebyr (økt gate fee).
  • Gitt at norske CO2- prisingsmekanismer gir høyere kostnader enn i konkurrentland er et mulig virkemiddel eksportavgift på husholdningsavfall for å hindre konkurransevridning.

Rapporten indeholder mange tiltagsark samlet indenfor Transport, Industri og energiforsyning, Petrolium (olie mv), Jordbrug (herunder mindre madaffald/-spild, se side 284-), Biokul (se side 306-) samt Andre sektorer (herunder mere sortering af brugte tekstiler til genanvendelse, se side 370-, samt mere sortering af plastaffald til genanvendelse, se side 373-). 

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.