Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Klimaministeren vil ultimo 2023 komme med oplæg om CO2-fangst på forbrændingsanlæg

26. maj 2023
Klimaministeren vil ultimo 2023 komme med oplæg om CO2-fangst på forbrændingsanlæg
Partierne forelægges et oplæg vedrørende en langsigtet løsning for CCUS for affaldsforbrændings- og biomassefyrede anlæg inden udgangen af 2023. Fordele og ulemper ved et krav om CO2-fangst på forbrændingsanlæg vil indgå i dette arbejde. Flere notitser uddyber arbejdet.

Klima-, Energi- og Forsyningsministeren nævnte i en indledende udtalelse i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget betænkning af 25. maj til L115, at de langsigtede rammevilkår for CO2-fangst i affaldsforbrændingssektoren skal afklares; herunder fordele og ulemper ved at gøre CO2-fangst til et krav, og at dette skal drøftes politisk ultimo 2023.

Disse forhold blev tidligere uddybet i flere notitser, som ministeren udleverede til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 17. maj som svar på spørgsmål 6 i forbindelse med udvalgets behandling af L115. Nogle af hovedpointerne fra notitserne om CO2-fangst skal kort opsummeres her.

I notitsen ”Krav om CO2-fangst på forbrændingsanlæg” af 31. marts 2023 (se her) fremgår det, at et sådant krav vil kræve ændringer på lovniveau, og at omkostningerne formentlig kunne indgå i prisen fra varmeforbrugerne. Notitsen opridser en række forhold, som skal afdækkes nærmere. Det drejer sig om finansiering og konsekvenser for forbrugerne, EU-retlige regler, infrastruktur til CCS, effekt på energisystemerne, generel hensigtsmæssighed og langsigtet løsning.

Notitsen opridser den videre proces som følger:

Partierne forelægges et oplæg vedr. langsigtet løsning for CCUS for affaldsforbrændings- og biomassefyrede anlæg inden udgangen af 2023. Fordele og ulemper ved et krav om CO2-fangst på forbrændingsanlæg vil indgå i dette arbejde. I den forbindelse kan det være relevant at arbejde med forskellige, mulige modeller, der skalerer kravet. Umiddelbart kan følgende modeller være relevante at afdække:

  1. Der stilles krav om CO2-fangst på investeringer i eventuel ny kapacitet efter en skæringsdato.
  2. I tillæg til pkt. 1 stilles der også krav om CO2-fangst i forbindelse med reinvesteringer af en vis størrelse i eksisterende kapacitet efter en skæringsdato.
  3. Der stilles krav om CO2-fangst på alle eksisterende og fremtidige anlæg efter en skæringsdato.

I alle modeller vil skæringsdatoen for et eventuelt krav være væsentligt for de økonomiske omkostninger samt de klimamæssige effekter.

Notitsen ”Klare rammer for CO2-fangst i affaldsforbrændingssektoren” af 31. marts 2023 (se her) nævner bl.a., at der vil blive set på fordele og ulemper ved at have CO2-fangst som en del af hovedvirksomheden i en langsigtet løsning. Der vil også blive samlet op på behovet for ændringer af reguleringen om infrastruktur til transport af CO2, og at regeringen vil udarbejde en analyse af den forventede markedsudvikling for CO2-fangst og -lagringsprojekter på kort sigt for at understøtte en hensigtsmæssig udbygning af rør og infrastruktur forud for 2. udmøntning af CCUS-puljen. En analyse af prissætning af biogent CO2 forventes at kunne færdiggøres i 2024, hvor der også gøres status på planer for etablering af CO2-fangstanlæg på forbrændingsanlæg med henblik på at kunne drøfte justeringer i rammevilkårene, der kan understøtte etablering af CCUS på de anlæg, hvor det er omkostningseffektivt.

Notitsen ”Ny prisregulering af varme fra affaldsforbrændingsanlæg” af 10. februar 2023 (se her) giver et overblik over den nuværende prisregulering af affaldsvarme og beskriver det kommende nye VE-prisloft, som forventes at være lavere end det nuværende affaldsvarmeprisloft. Det kommende VE-prisloft vil begrænse affaldsforbrændingsanlæggenes mulighed for at hæve affaldsvarmpriserne og vil binde flere anlæg end i dag ift. deres varmepriser. Der vil indarbejdes en overgangsordning, og det forventes, at alle anlæg vil være omfattet af VE-prisloftet fra den 1. januar 2029.

 

Angående et kommende regeringsudspil om CO2-fangst, skal det nævnes, at brancheforeningerne Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening opfordrer til, at lovforslaget L115 udskydes, indtil det senere på året kan samtænkes med det kommende regeringsudspil om CO2-fangst på anlæggene, og indtil der er kommet en afklaring af, hvem der skal betale regningen for de kommunale tab på 4,5 mia. kr., som lovforslaget forventes at føre til. Det fremgår af en fælles henvendelse fra de to brancheforeninger til Folketingets klimaordførere og gruppeformænd den 24. maj 2023 (se her).

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.