Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Høring: Udkast til ny dæk-bekendtgørelse med større ændringer

22. september 2016
Høring: Udkast til ny dæk-bekendtgørelse med større ændringer
Udtjente dæk
Flere metoder til genanvendelse, grænseværdier for indhold af PAH og phtalater samt forenklede gebyr- og tilskudsregler i udkastet. Frist for høringssvar 26. oktober.

Formålet med den nye revision af dækbekendtgørelsen er primært at åbne op for nye teknologier på markedet for genanvendelse af dæk. Derfor ændres anerkendelseskriterierne for oparbejdningsvirksomheder, og der indføres et nyt tilskud gradueret efter den opnåede genanvendelsesprocent. For at en genanvendelsesvirksomhed kan anerkendes hos Miljøstyrelsen og dermed udløse tilskud til indsamling af udtjente dæk, skal virksomhedens metode til oparbejdning give mindst 50 % genanvendelse og mindst 95 % nyttiggørelse. De udtjente dæk skal oparbejdes ved pyrolyse eller granulering (krav om max. granulat-størrelse er fjernet).

Ved pyrolyse opvarmes dækkene i et iltfri miljø, hvor der i stedet for et gummigranulat opnås olie/gas og kulsstof-produktet ’carbon black’, som kan indgå i forskellige nye produkter. Ifølge affaldsbekendtgørelsen kan bl.a. komponenter fra pyrolyse (fx olie) anvendt i produktion af kemikalier henregnes til genanvendelse. Både granulering og pyrolyse giver også et stål-produkt til genanvendelse. Flere danske virksomheder har arbejdet med at videreudvikle pyrolyse af udtjente dæk med henblik på kommercialisering.

Tilskuddet til indsamlingen blev (og bliver fortsat) finansieret ved et gebyr på import af dæk og på dansk producerede dæk til anvendelse/salg Danmark. Tilskuddet til indsamlingen af udtjente dæk var afgørende for, at Danmark var first-mover i genanvendelse af dæk og bevirkede, at en dansk udviklet genanvendelsesmetode blev etableret i fuldskala (idet der blev sikret en tilførsel af udtjente dæk) og heraf følgende arbejdspladser, eksport og miljøforbedringer.

Tilskuddet til indsamling af udtjente dæk gøres uafhængigt af dæktypen, og der vil fremover kun være én tilskudssats pr. kg indsamlet dæk. Samtidigt ændres gebyrstrukturen på nye dæk til at afhænge af belastningsindeks, så det bliver lettere for virksomhederne (og SKAT) at fastlægge gebyrerne. Udkastet til ny bekendtgørelse fjerner tilskud til indsamling af regummierede dæk, som dog også fritages for gebyr ved import/produktion, idet ændringen begrundes med ønske om at administrative lettelser. Produktion af regummierede dæk har væsentligt lavere CO2-emsision end produktion af nye dæk – udtjente dæk kan (ofte) regummieres flere gange. Det fremgår ikke, om udtjente regummierede dæk fortsat forventes at ville blive indsamlet til genanvendelse i samme omfang som tidligere.

Som noget nyt i dækbekendtgørelsen stilles der krav om, at produkterne til videre genanvendelse skal overholde grænseværdier for indhold PAH’er, benzo(a)pyren og phtalater  - og for granulat udvaskning af zink. Grænseværdierne er baseret på EU’s regler for indhold af problematiske stoffer i artikler og blødgøringsolier (hhv. REACH entry 50 og entry 51).

Høringssvar skal være Miljøstyrelsen i hænde senest den 26. oktober 2016.

Miljøstyrelsens høringsbrev og udkastet til ny dæk-bekendtgørelse kan findes på høringsportalen her

Den gældende Bekendtgørelse om gebyr og tilskud til genanvendelse af dæk, nr. 1485 fra 2015, kan findes på retsinformation her

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.