Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.
Log indNyhed: Høring: Lovforslag om at fjerne NOx-afgifter mv. - frist 2. november
Regeringen foreslår at afskaffe NOx-afgiften med virkning fra og med den 1. juli 2016. Skatteministeriet skønner, at det vil medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 420 mio. kr. i 2016 og ca. 840 mio. kr. i 2017. Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre ca. 480 mio. kr. i 2017. Ud af den umiddelbare lempelse på ca. 840 mio. kr. skønnes erhvervslivet at opnå en umiddelbar lempelse på ca. 460 mio. kr., mens husholdningerne skønnes at få en umiddelbar lempelse på ca. 380 mio. kr.
Afgiften på udledning af NO2-ækvivalenter (NOx) blev indført i 2010 jf. aftale fra 2008 mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Ny Alliance om den danske energipolitik i årerne 2008-2011. Afgiften blev, med finansloven for 2012 mellem den daværende regering (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten, forhøjet fra ca. 5 kr. til 25 kr. pr. kg udledt NOx.
Det forventes, at virksomheders anvendelse af affaldsvarme øget i de kommende år. Lovforslaget omfatter således indførelse af mulighed for, at virksomheder med et stort varmeforbrug kan forbrugsregistreres for afgifterne på affaldsvarme på samme vilkår, som er gældende i forhold til forbrugsregistrering for eksempelvis kulbaseret varme. Dermed kan virksomhederne afgiftsfrit modtage affaldsvarme fra deres varmeleverandør og afregne afgiften netto til SKAT efter afgiftsperiodens udløb. Forslaget indebærer en likviditetsmæssig fordel for de berørte virksomheder. Se nærmere omtale i lovforslags-bemærkningerne (siderne 30-31 og 35).
Afskaffelse af NOx-afgiften forventes at føre til en øget udledning af op til 15 mio. kg NOx årligt (svarende til skadesomkostninger på ca. 225 mio. kr årligt). Danmark er jf. Göteborg-protokollen forpligtiget til at reducere NOx-udledningerne med 56 % i 2020 i forhold til 2005. NOx-udledningen vil fortsat blive løbende overvåget, og regeringen vil om nødvendigt iværksætte alternative indsatser til reduktion af NOx-udledningen for at overholde disse forpligtigelser (givetvis mindre omkostningseffektive instrumenter ifølge lovforslag-bemærkningerne side 18) .
Eventuelle bemærkninger til lovforslaget indsendes til skatteministeriet senest den 2. november 2015.
Høringsbrev, lovforslaget mv. kan findes her