Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Globale aktører er enige: tekstilerne skal være en del af den cirkulære økonomi

30. maj 2017
Globale aktører er enige: tekstilerne skal være en del af den cirkulære økonomi
En række nye initiativer skal nu være med til for alvor at bringe tekstiler ind i en cirkulær økonomi. Det omfattende internationale arbejde suppleres nu med et nyt DAKOFA-netværk om emnet.

DR’s koncerthus dannede for nylig rammen for den tilbagevendende begivenhed Copenhagen Fashion Summit, der anses for værende den førende globale begivenhed inden for bæredygtig mode. På dagen benyttede flere aktører lejligheden til at præsentere nye initiativer, som alle skal sætte skub i arbejdet frem mod en mere cirkulær modebranche.

Ny global commitment for øget cirkularitet
På dagen præsenterede Danish Fashion Institute bl.a. en ny global Commitment, hvor de underskrivende brands forpligter sig til at arbejde med et eller flere af følgende fire mål, som skal fremme den cirkulære modebranche frem mod 2020:

  1. At have implementeret en cirkulær designstrategi
  2. At øge indsamlingen af brugte effekter
  3. At øge salget af brugte effekter
  4. At øge anvendelse af genanvendte fibre

Den nye commitment vil også indebære udarbejdelse af en såkaldt ”toolbox”, som bl.a. skal indeholde gode råd fra indsamlere, genanvendere og forskere ift. hvordan underskriverne bedst muligt kan nå deres mål, herunder en guide til, hvordan man bedst indsamler, genbruger, genanvender og designer til cirkulære systemer. En række danske og internationale brands har allerede underskrevet den nye commitment, herunder også H&M, Adidas, Marks & Spencer og danske Bestseller.    

Gode råd til nationale og europæiske beslutningstagere
I forbindelse med lanceringen af den nye comitment har Danish Fashion Institute i samarbejde med danske PlanMiljø udarbejdet et såkaldt ”Policy brief”, der henvender sig direkte til nationale og europæiske beslutningstagere og som bringer en række anbefalinger til, hvordan de kan understøtte de enkelte brands’ arbejde med de fire mål. Der lægges bl.a. op til, at beslutningstagerne introducerer kriterier i det europæiske Eco-design direktiv, som understøtter cirkulære principper, at sætte fælles europæiske kvantitative mål for separat indsamling af tekstiler og fodtøj, at gennemgå og forenkle det regelsæt, som bl.a. omhandler klassificering og ejerskab af brugt tekstil samt mulighederne for handel med brugt tekstil over landegrænser, at skabe økonomiske incitamenter for relevante cirkulære forretningsmodeller samt at investere i lovende genanvendelsesteknologier.

Dialog, samarbejde og nytænkning vil være afgørende for at komme videre
På samme dag præsenterede Boston Consulting Group også en dybdegående analyse af modeindustriens performance i forhold til både miljø samt sociale og etiske forhold. Den nye analyse forsøger at skabe en baseline, som kan vurdere sektoren på netop disse tre parametre. På en skala fra 0-100 scorer den samlede modebranche på nuværende tidspunkt blot 32 point. Ifølge analysen er det især de små- og mellemstore virksomheder, som ikke arbejder med bæredygtighed i virksomheden og værdikæden. En af hovedpointerne fra analysen er imidlertid, at selv, hvis hele sektoren kommer op og arbejder på niveau med nuværende best-practice, ville sektoren som helhed ikke kunne indfri det eksisterende potentiale. Der er derfor et akut behov for at aktørerne i sektoren bliver bedre til at nytænke samt at indgå i dialog og samarbejde om de fælles udfordringer. Samtidig understreger de behovet for ambitiøst lederskab i både private virksomheder, NGO’er, brancheorganisationer samt lignende netværk og konsortier såvel som på både nationale og internationale niveauer.

Affaldshåndtering er stadig langt nede på listen over prioriterede indsatsområder
I den omtalte sektoranalyse har man undersøgt hvert enkelt led i værdikæden for sig, i forhold til, hvor virksomhederne fokuserer deres indsats. I denne undersøgelse viser det sig, at ”end-of-use” er den del af værdikæden, som scorer dårligst af alle, efterfulgt af råmaterialefasen, brugsfasen og designfasen i nævnte rækkefølge. Ifølge analysen handler det især om, at industrien simpelthen ikke har fokus på området samt, at der fortsat mangler teknologiske og økonomisk bæredygtige løsninger. Sidstnævnte understreges af en spørgeundersøgelse, som viser, at eksempelvis genanvendelsesløsninger samt optimering af indsamlings- og sorteringsordninger anses for værende nogle af de mindst relevante løsninger i forhold til at øge bæredygtigheden i sektoren.

Global vision for tekstiler i en cirkulær økonomi
På dagen præsenterede Ellen McArthur Fonden også deres nye initiativ på tekstilområdet, som går under navnet Circular Fibres Initiative. Initiativet er det andet i rækken af fondens såkaldte systemiske initiativer, hvoraf initiativet om ”Den nye plastøkonomi” var det første. Det nye initiativ skal samle aktører fra hele værdikæden, og fra hele verden. De deltagende aktører skal arbejde sammen for at definere en ny global vision for tekstilfibre i en cirkulær økonomi, som skal adressere den herskende lineære model, der i øjeblikket dominerer sektoren. Initiativet lægger i første omgang ud med at fokusere på tøj. Globale aktører som NIKE og H&M var nogle af de første virksomheder, der meldte sig ind på initiativet.

Nyt netværk for ”tekstiler i en cirkulær økonomi”
Med udsigten til, at både brugte tekstiler og tekstilaffald i de kommende år forventes at være i fokus i både Europæisk og nationalt regi, tager DAKOFA nu initiativ til at etablere et netværk for tekstiler i en cirkulær økonomi. Netværket vil sætte fokus på, hvordan end-of-life delen af værdikæden kan optimeres i en cirkulær kontekst, men med afsæt i hele værdikæden. Første netværksmøde vil blive afholdt i begyndelsen af september, men der er åbent for tilmelding til netværket allerede nu. Du kan tilmelde dig her på vores hjemmeside, hvor program for det kommende møde snart vil foreligge.


Læs mere
Se mere om den globale commitment her

Du kan også læse det nye policy brief her

Læs også Boston Consulting Groups analyse af den globale modebranche her

 

 

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.