Dansk Kompetencecenter for Affald og Ressourcer

Nyhed: Svenskerne køber secondhand – og sparer 730.000 tons CO2

14. juni 2020
Svenskerne køber secondhand – og sparer 730.000 tons CO2

Svenskernes benyttelse af brugtmarkedet øges og halvdelen af den svenske befolkning har reduceret sit forbrug af nye varer gennem det seneste år grundet klimadebatten.

Holdningen til at købe brugt er blevet mere og mere positiv i de senere år, og nye tal bekræfter, at tendensen fortsætter med at stige. Når svenskerne estimerer, hvor stor en del af deres indkøb i 2019, der er brugte varer, er gennemsnittet 15 procent, og en fjerdedel mener, at de vil købe mere brugt i 2020. Kvinder (29%) og aldersgruppen 18-29 år (35%) angiver i højere grad end gennemsnittet, at de sandsynligvis vil handle mere brugt i år.

"Shopping på en cirkulær måde har fantastiske effekter på miljøet, og alene via Blokken lykkedes det svenskerne at spare ca. 730.000 ton CO2 i 2019, hvilket svarer til de samme emissioner som Stockholms trafik forårsager i 10 måneder. Det giver en anelse om, hvor stor forskel det faktisk gør at vælge brugt i stedet for nyt", siger Eva Okmian Danielsson, bæredygtighedschef hos Blocket, i en pressemeddelelse.

Klimadebatten påvirker forbrugsvaner

I undersøgelsen siger næsten halvdelen (44%), at de til en vis grad har reduceret deres forbrug af tøj, møbler og/eller ting det sidste år på grund af klimadebatten. Kvinder er i højere grad enige i dette udsagn end mænd (56% mod 32%).

”Det er glædeligt, at svenskerne ser klimaet som et argument for at reducere deres nye forbrug. Det kan tage tid at skifte til et cirkulært forbrugsmønster, men hver lille beslutning gør en forskel, og det kan hjælpe til at stille spørgsmålene: "Har jeg brug for dette?" eller "Kan jeg købe det brugt i stedet?" før jeg spontant køber noget nyt”, fortsætter Eva Okmian Danielsson.

Mindst én ny, unødvendig ting om måneden

Hver fjerde svensker (25%) oplyser, at de køber nyt tøj, møbler og/eller ting, som de ikke nødvendigvis har brug for, men snarere køber af interesse mindst en gang om måneden. Andelen er større blandt kvinder, hvor hver tredje (32%) rapporterer at købe noget, de ikke har brug for mindst en gang om måneden. Blandt mænd er andelen 17 procent. Gennemsnittet er også højere i storbyområderne Stockholm, Göteborg og Malmö end resten af ​​landet (28% mod 22%).

Undersøgelsen er udarbejdet af Blocket og Kantar Sifo, og du kan læse pressemeddelelsen i sin helhed ved at trykke hér.

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.