Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Pantordningen mangler 140 millioner emballager

28. april 2022
Pantordningen mangler 140 millioner emballager
93 procent af alt pant finder vej til Dansk Retursystem. Nu ønsker Coca-Cola at finde ud af, hvad der forhindrer de sidste 7 procent i at finde vej.

For selvom danskerne er bedre end alle andre lande til at pante, så svarer de sidste syv procent alligevel til 140 millioner emballager, der aldrig kommer i retur. Det fremgår af en artikel i CSR. Hos Dansk Retursystem understreger man nødvendigheden af, at virksomheder og forbrugere arbejder sammen for at få det sidste med. 

”Det belaster miljøet at producere helt nyt plast, glas og aluminium i stedet for at bruge det, vi har i forvejen,” forklarer Anne-Mette Bundgaard, Head of Communications & Branding fra Dansk Retursystem.

I en landsdækkende undersøgelse, Kantar har foretaget for Coca-Cola, er de medvirkende blevet spurgt om deres pantvaner. Kortlægningen af deres pantvaner viser, at 44 procent synes, det er snasket og klistret at pante, fordi der altid er rester tilbage i de tomme flasker og dåser. Især de unge peger på dette problem. Hele 63% af de 18-35 årige synes, det er snasket og klistret, når de skal indlevere deres pant.

Samtidig synes 79 procent af de adspurgte, at det er vigtigt, at sodavandsemballagen er bæredygtig.

Kvinderne, de ældre og sjællænderne fører an i pantkampen. Hele 80 procent af kvinderne synes, det er vigtigt at nyde sin sodavand i bæredygtig, recirkuleret emballage. 83 procent af sjællænderne og 85 procent af de 60+ årige synes det samme.  

Ifølge læskedrikgigantens undersøgelse er danskerne i høj grad opmærksomme på problemet med engangsemballage. 96 procent af de adspurgte synes, det er problematisk, at vi smider så mange pantflasker og dåser ud, og de tager gerne et delt ansvar med producenterne.

87 procent er enten helt eller overvejende enige i, at det primært er virksomhederne og producenterne, der skal gøre det nemmere at reducere miljøpåvirkningen af vores daglige forbrug. Men tilsvarende 87 procent synes også, at pilen peger på dem selv som forbrugere.

Som en del af Coca-Colas bæredygtighedsstrategi, World Without Waste, der er udviklet i 2018 i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden og Ellen McArthur Foundation, har virksomheden som mål at indsamle al emballage inden 2030, reducere materialeforbruget ved at genanvende materialet i emballagen, så der minimum er 50 procent genanvendt materiale i alle flasker og dåser, og at al emballage skal være genanvendeligt. 

Introduktionen af nye rPET flasker på hele Coca-Colas portefølje af sodavand i Danmark vil reducere produktionen af ny plastik med hele 360 tons om året i Danmark. WWF Verdensnaturfonden hilser initiativet velkomment.

”Vi står midt i en naturkrise, hvor vi skal nytænke vores forhold til klodens ressourcer radikalt. Det gælder især i forhold til plastik, hvor vi skal være bedre til at reducere vores forbrug, så vi ikke per automatik producerer nyt. På denne mission har vi brug for, at vi alle står sammen, så vi lukker loopet og forbruger smartere,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden. 

 

 

Læs mere i vidensbanken

Plast
Del denne side
Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.