Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Langsom CØ-omstilling i EU-medlemsstaterne trods mange tiltag

03. juli 2023
Langsom CØ-omstilling i EU-medlemsstaterne trods mange tiltag
EU’s eksterne revision har kun fundet "begrænset dokumentation" for, at Kommissionens to handlingsplaner for den cirkulære økonomi - og navnlig tiltagene vedrørende cirkulært design af produkter og produktionsprocesser - har været effektive med hensyn til at påvirke aktiviteter vedrørende den cirkulære økonomi i medlemsstaterne.

Den Europæiske Revisionsret, som er Unionens eksterne revisor, og består af ét medlem fra hver medlemsstat, har netop udgivet en såkaldt ”særberetning” med titlen: Cirkulær økonomi – langsom omstilling i medlemsstaterne trods tiltag” (Særberetning 17/2023).

Af beretningens konklusion fremgår følgende:

"I en cirkulær økonomi bevares værdien af produkter, materialer og ressourcer, og affaldsmængden minimeres. Et produkts design bestemmer ca. 80 % af dets miljøpåvirkning. Vi fandt kun begrænset dokumentation for, at Kommissionens to handlingsplaner for den cirkulære økonomi - og navnlig tiltagene vedrørende cirkulært design af produkter og produktionsprocesser - havde været effektive med hensyn til at påvirke aktiviteter vedrørende den cirkulære økonomi i medlemsstaterne.”

I forlængelse heraf anbefaler Den Europæiske Revisionsret: ”At Kommissionen analyserer årsagerne til den lave anvendelse af EU-finansiering til cirkulært design og overvejer, hvordan der kan gives større incitamenter til dette, samt at den forbedrer sin overvågning af medlemsstaternes omstilling til en cirkulær økonomi.”

Desuden kan følgende delkonklusion fremhæves:
"EU havde planlagt i perioden 2014-2020 at finansiere omstillingen til en cirkulær økonomi med mere end 10 milliarder euro. Trods adgangen til EU-midler og den overordnede støtte til en cirkulær økonomi målrettede Kommissionen og medlemsstaterne ikke finansieringen effektivt mod investeringer, der fokuserede på cirkulært design af produkter og produktionsprocesser. EU-finansieringen blev primært brugt på affaldshåndtering, som har mindre potentiale til at mindske miljøpåvirkningen. Der var mere fokus på den cirkulære økonomi i programmeringen af perioden 2021-2027, men medlemsstaterne kan stadig vælge at bruge en betydelig del af EU-finansieringen på affaldshåndtering i stedet for affaldsforebyggelse ved hjælp af cirkulært design."


Særberetningens resumé er inddelt i 10 punkter.

Disser lyder som følger:

1. Traditionelt har økonomien fulgt et lineært "brug og smid væk"-princip. I en cirkulær økonomi bevares værdien af produkter, materialer og ressourcer derimod længst muligt, og affaldsmængden minimeres. For borgerne indebærer dette produkter, der holder længere og/eller er lettere at reparere, opgradere, genfremstille, genbruge eller genanvende. For virksomhederne skaber det potentiale for større ressourceeffektivitet.

2. Et produkts design bestemmer ca. 80 % af dets miljøpåvirkning. Med henblik på at minimere miljøpåvirkningen bør produkter og produktionsprocesser ændres i overensstemmelse med principperne for den cirkulære økonomi, hvilket også er i tråd med EU's prioritet om at forebygge affaldsproduktion.

3. Ressourceeffektivitet har stået på EU's politiske dagsorden i mere end et årti. Handlingsplanerne for den cirkulære økonomi indgår i Kommissionens strategier for den cirkulære økonomi. I 2015 udgav Kommissionen sin første handlingsplan for den cirkulære økonomi, som omfattede foranstaltninger vedrørende fastlæggelse af det underliggende retsgrundlag og den politiske retning, tildeling af EU-finansiering og overvågning af EU's omstilling til en cirkulær økonomi. Som svar på den europæiske grønne pagt udsendte Kommissionen i 2020 en ny handlingsplan, som byggede videre på den første og opstillede et ambitiøst mål om senest i 2030 at fordoble den andel af materialer, der i EU genanvendes og kanaliseres tilbage til økonomien.

4. Ved vores revision vurderede vi, om Kommissionens tiltag havde været effektive med hensyn til at påvirke aktiviteter vedrørende den cirkulære økonomi i medlemsstaterne. Vi fokuserede på de tiltag i Kommissionens første handlingsplan fra 2015, der vedrørte design og produktion. Vi undersøgte tempoet i medlemsstaternes omstilling til en cirkulær økonomi, effektiviteten af Kommissionens støtteforanstaltninger til at fremme denne omstilling og mobiliseringen af EU-midler til den cirkulære økonomi fra en række forskellige kilder. Hensigten med vores beretning er at bidrage til håndteringen af EU's aktuelle udfordring med hensyn til at reducere økonomiske aktiviteters miljøpåvirkning. Den bør gøre det muligt for Kommissionen at forbedre sin overvågning af omstillingen til en cirkulær økonomi og i højere grad at målrette EU-finansieringen mod cirkulært design af produkter og produktionsprocesser - den mest effektive metode til opnåelse af en cirkulær økonomi.

5. Vi konkluderede samlet set, at der kun foreligger begrænsede dokumentation for, at handlingsplanerne for den cirkulære økonomi - og navnlig tiltagene vedrørende cirkulært design af produkter og produktionsprocesser - havde påvirket aktiviteter vedrørende den cirkulære økonomi i medlemsstaterne.

6. På den positive side har medlemsstaternes regeringers øget deres aktiviteter vedrørende den cirkulære økonomi siden offentliggørelsen af den første handlingsplan. Der gøres imidlertid stadig kun langsomme fremskridt. Det tegner til at blive meget vanskeligt at opfylde EU's ambition om senest i 2030 at fordoble den andel af materialer, der genanvendes og kanaliseres tilbage til økonomien.

7. Kommissionens ramme for overvågning af EU's omstilling til en cirkulær økonomi sikrede ikke fuld dækning af alle væsentlige aspekter, idet den manglede specifikke indikatorer vedrørende cirkulært design af produkter. Overvågningsrammen var under gennemgang på tidspunktet for vores revision, men vi konstaterede, at Kommissionens indikatorer ikke sikrede fyldestgørende overvågning af fremskridt med hensyn til omstillingen.

8. Vi fandt kun begrænset dokumentation for, at handlingsplanenernes støtteforanstaltninger, som skulle lette medlemsstaternes omstilling til en cirkulær økonomi ved at fastlægge den politiske retning på områder såsom innovation og investering, var effektive. I henhold til EU-lovgivningen skal medlemsstaterne gøre fornuftig brug af EU-investeringer ved at prioritere affaldsforebyggelse.

9. EU havde planlagt i perioden 2014-2020 at finansiere omstillingen til en cirkulær økonomi med mere end 10 milliarder euro. Trods adgangen til EU-midler og den overordnede støtte til en cirkulær økonomi målrettede Kommissionen og medlemsstaterne ikke finansieringen effektivt mod investeringer, der fokuserede på cirkulært design af produkter og produktionsprocesser. EU-finansieringen blev primært brugt på affaldshåndtering, som har mindre potentiale til at mindske miljøpåvirkningen. Der var mere fokus på den cirkulære økonomi i programmeringen af perioden 2021-2027, men medlemsstaterne kan stadig vælge at bruge en betydelig del af EU-finansieringen på affaldshåndtering i stedet for affaldsforebyggelse ved hjælp af cirkulært design.

10. Vi anbefaler, at Kommissionen:

forbedrer sin overvågning af medlemsstaternes omstilling til en cirkulær økonomi med henblik på at fremme beslutningstagning på et velinformeret grundlag vedrørende nye politikker, initiativer og tiltag, og

analyserer årsagerne til den lave anvendelse af EU-finansiering til cirkulært design og overvejer mulighederne for at give større incitamenter.


Du kan læse hele Den Europæiske Revisionsrets særberetning ved at trykke hér.

Læs mere i vidensbanken

Cirkulær økonomi
Del denne side
Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.