Du skal være logget ind for at læse denne nyhed. Indholdet er kun tilgængeligt for DAKOFA-medlemmer.
Log indNyhed: Hvilke tekniske kompetencer er nødvendige for overgangen til en cirkulær økonomi?

Rapporten antager, at overgangen til en cirkulær økonomi vil øge efterspørgslen efter nye kompetencer inden for ingeniørvidenskab og den generelle STEM-sektor (Science, Technology, Engineering, & Mathematics). Rapport giver et overblik over det fremtidige behov for STEM- og ingeniørkompetencer i overgangen til og under en cirkulær økonomi.
Rapporten introducerer grundlaget for en cirkulær økonomi-kompetenceramme for STEM-specialister. Rammen omfatter et sæt af væsentlige tekniske og analytiske færdigheder til at skabe cirkulære løsninger. Foreningen af Nordiske Ingeniører foreslår at implementere denne ramme på tværs af alle ingeniør- og STEM-uddannelser på de nordiske videregående uddannelsesinstitutioner.
Hovedpointerne i rapporten er blandt andet:
- STEM-fagfolk er en vigtig interessentgruppe i CØ på grund af deres centrale rolle i design og teknologiudvikling.
- Færdigheder og kompetencer skal udvikles på tværs af STEM-disciplinerne at udnytte den cirkulære økonomis fulde potentiale. Der er udviklet en kompetenceramme for cirkulær økonomi i denne undersøgelse for at strukturere det fremtidige kvalifikationsbehov med hensyn til CØ.
- Begrundelsen bag rammen er, at principperne for den cirkulære økonomi bør guide, hvordan STEM-fagfolk og ingeniører tilgår, analyserer og løser problemer. Disse principper adskiller sig grundlæggende fra dem, der den hidtil dominerende lineære økonomi. Et paradigmeskift i problemløsning og designpraksis er påkrævet.
- Bevidsthed om de planetariske grænser og forståelse af cirkulære økonomiprincipper danner grundlag for yderligere gennemførelse af tekniske og analyseværktøjer til cirkulær problemløsning.
- Cirkulær tænkning bør integreres i mainstream design og ingeniørpraksis. Alle STEM-fagfolk bør have mindst kendskab til tekniske og analytiske rammer i forbindelse med cirkulært design og forretningsmodeller, systemstyring og digitalisering, der understøtter oprettelsen af cirkulære løsninger.
- Samarbejde indenfor og på tværs af discipliner er afgørende for cirkulær overgang.
- En snapshot-analyse udført på fem anerkendte nordiske universiteter indikerer, at CØ-kompetencer endnu ikke er universelt forankret i de nordiske STEM-uddannelser.
Rapporten kan læses her: https://nordicengineers.org/wp-content/uploads/2021/11/ane-report-towards-a-circular-economy.pdf