Nyhed: Høring: Nye regler om selektiv nedrivning

28. september 2023
Høring: Nye regler om selektiv nedrivning
Miljøministeriet har i dag sendt et lovforslag i høring om selektiv nedrivning. Fristen for høringssvar er torsdag den 26. oktober 2023.

I kan finde lovforslaget på Høringsportalen

De materielle krav om selektiv nedrivning vil blive udmøntet i bekendtgørelser, og bekendtgørelsesudkast vil ligeledes blive sendt i ekstern høring. 

Regeringen vil med nye regler sikre, at gamle byggematerialer i højere grad kan genbruges og genanvendes. Ved selektiv nedrivning forstås hel eller delvis nedtagning af byggerier på en måde, hvor byggeriets materialer adskilles og sorteres under nænsom nedtagning, med henblik på at opnå maksimal udnyttelse og recirkulering af materialerne. Samtidig udsorteres de materialer, som indeholder problematiske stoffer.

Med lovforslaget sikres grundlaget for at indføre krav, herunder om proces for selektiv nedrivning af byggerier. Derudover sikres der bl.a. hjemmel til at fastsætte regler om, at bygherrer skal sørge for, at der udarbejdes en standardiseret nedrivningsplan forud for nedrivning af et byggeri, der skal behandles og godkendes af kommunen.

Lovforslaget vil endvidere kunne anvendes til at fastsætte krav om, at bygherrer skal udpege en såkaldt miljø- og ressourcekoordinator (MRK), der skal sikre, at bygherrens forpligtelser varetages forsvarligt i både planlægnings- og udførelsesfasen. MRK skal besidde eller tilegne sig de påkrævede kompetencer.

Desuden sikres der hjemmel til at fastsætte regler om, at nedrivningsvirksomheder skal være autoriserede til at udføre selektiv nedrivning. For at blive autoriseret skal nedrivningsvirksomheden have implementeret et kvalitetsledelsessystem, have tilknyttet en kontrolinstans og have udpeget en ressourceansvarlig, der sikrer, at der nedrives selektiv, og at nedrivningsplanen følges. Den ressourceansvarlige skal besidde eller tilegne sig påkrævede kompetencer.

Reglerne vil i første omgang omfatte krav om selektiv nedrivning ved nedrivning af bygninger på 250 m2 eller derover, og der etableres en overgangsperiode, der sikrer, at et tilstrækkeligt antal personer har mulighed for at blive uddannet, og et tilstrækkeligt antal nedrivningsvirksomheder har mulighed for at blive autoriseret. Mindre virksomheder, der ikke vil blive omfattet af krav, vil have mulighed for frivilligt at lade sig autorisere.

Lovforslaget giver bemyndigelse til på sigt at stille krav om selektiv nedrivning ved nedrivning af mindre bygninger (under 250 m2), ved nedrivning i forbindelse med renovering af bygninger og anlæg samt ved nedrivning af anlæg. For nedrivninger i forbindelse med renoveringer og for nedrivninger af anlæg vil der blive fastlagt en afgrænsning i forbindelse med evt. udmøntning i bekendtgørelse. Det påtænkes, at kun større nedrivninger i forbindelse med renoveringer af bygninger skal omfattes af bemyndigelsen, således at der i udgangspunktet ikke vil blive stillet krav om selektiv nedrivning i forbindelse med renovering af private boliger. Det vil kræve fornyet politisk stillingtagen, såfremt arealgrænsen skal ændres eller flere typer af nedrivninger skal omfattes af krav om selektiv nedrivning.

For en nærmere beskrivelse af lovforslagets baggrund og indhold henvises til lovforslagets bemærkninger. 

Lovforslaget forventes fremsat i december 2023, og det forventes sammen med bekendtgørelsesreglerne at træde i kraft 1. juli 2024.

Miljøministeriet udsendte en pressemeddelelse den 26. september om selektiv nedrivning. Forslaget udspringer af den politiske aftale Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra 2020.

Miljøstyrelsen udgav i februar 2022 fem rapporter med tre forslag, der peger på, at følgende elementer skal påkræves for at implementere selektiv nedrivning: 

  • Nedrivningsplan: Standardiserede nedrivningsplaner vurderes til at være et centralt værktøj til at øge selektiv nedrivning. Bygherre er ansvarlig for, at nedrivningsplanen, herunder også en miljø- og ressourceplan (affaldsplan), udfyldes og følges af en tilknyttet miljø- og ressourcekoordinator.
  • Miljø- og ressourcekoordinator: En miljø- og ressourcekoordinator uddannes til at varetage koordineringsarbejdet med nedrivningsplanen og derved sikre, at nedrivningen udføres efter principperne for selektiv nedrivning, herunder udarbejdelse af en miljø- og ressourceplan. Koordinatoren ses som bygherres forlængede arm.
  • Autorisationsordning for nedrivningsvirksomheder: En person i nedrivningsvirksomheden, med en grunduddannelse i nedrivning, skal uddannes til ressourceansvarlig inden for selektiv nedrivning. Den ressourceansvarlige får til ansvar at sikre affaldshåndtering og udførelse af selektiv nedrivning ved hjælp af en nedrivningsplan. Herudover skal virksomheden udarbejde et kvalitetsledelsessystem og en kontrolordning, som understøtter udførelsen af selektiv nedrivning og sikre, at det udføres korrekt.

Miljøministeriet og DAKOFA holder høringsmøde den 12. oktober kl. 10-12. Tilmelding: her

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.