Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Høring: Ændringer i affaldsbekendtgørelsen vedr. klassificering, forbrænding og byggeaffald. Høringsfrist 31. oktober.

23. september 2024
Høring: Ændringer i affaldsbekendtgørelsen vedr. klassificering, forbrænding og byggeaffald. Høringsfrist 31. oktober.
Miljøministeriet har sendt udkast til ændring af affaldsbekendtgørelse vedrørende klassificeringskompetencen, modtagekontrol på forbrændingsanlæg, selektiv nedrivning samt konsekvensrettelser bl.a. som følge af udmøntning af regler vedrørende udvidet producentansvar for emballage i offentlig høring. Høringsfrist er den 31. oktober 2024.

Miljøministeriet har d.d. sendt nævnte ændringer til affaldsbekendtgørelsen i høring. Ændringerne sker som følge af de tre folketingspolitiske aftaler, Aftale om Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra den 16. juni 2020, Opfølgende aftale om Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra den 30. august 2022 samt Aftale om Udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter fra den 30. august 2022

Ministeriet omtaler ændringerne i bekendtgørelsen i høringsbrevet som følger (uddrag):

Ændring af klassificeringskompetencen

I udkast til affaldsbekendtgørelse ændres § 4 således, at Miljøstyrelsen træffer afgørelse, om et stof eller en genstand er affald, og hvilken type affald der i så fald er tale om. Denne ændring medfører, at § 5 kan slettes, samt at der foretages en række tilretninger i § 6 vedrørende affaldsfasen ophør og § 7- 12 vedrørende klassificering af skibe.

Generelt træder bestemmelserne vedr. ændringer af klassificeringskompetencen i kraft den 1. januar 2025. Der fastsættes en overgangsbestemmelse i § 75, stk. 4, hvorefter sager vedrørende klassificering, som er modtaget hos kommunerne før den 31. december 2024, færdigbehandles af kommunerne efter de hidtil gældende regler.

Skærpelse af modtagekontrollen på forbrændingsanlæg

Der tilføjes et nyt kapitel 7 om modtagekontrol på affaldsforbrændingsanlæg, hvori der fastsættes pligter for virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg.

Virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg, skal ved modtagelsen af affald, jf. udkastets § 52, indhente oplysninger om blandt andet navn, CVR-nummer og P-nummer for indsamlingsvirksomhed eller for affaldsproducent og dennes affaldstransportør samt oplysninger om affaldet.

Frekvensen af kontrollen med de modtagne affaldslæs er fastsat i udkastets § 53, hvor det fremgår, at der ugentligt skal føres kontrol med 5 procent af de affaldslæs, der modtages på affaldsforbrændingsanlægget.

Hvis en virksomhed, der driver affaldsforbrændingsanlæg, vurderer, at et affaldslæs indeholder et ikke uvæsentligt omfang affald egnet til materialenyttiggørelse, skal virksomheden afvise at modtage affaldet. Denne pligt til at vurdere og eventuelt afvise affald følger af udkastets § 54, stk. 1. Denne afvisning kan ske ved, at affaldslæsset fysisk afvises fra anlægget, eller affaldslæsset kan afvises administrativt. I udkastets § 54, stk. 2 og 3 er fysisk og administrativ afvisning defineret, og det følger samtidigt heraf, at virksomheden skal sørge for at underrette affaldsproducenten eller indsamlingsvirksomheden om afvisningen.

Efter afvisning af affald skal virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg, i medfør af udkastets §§ 55 og 56 sende indberetninger til Miljøstyrelsen.

Ovenstående ændringer har desuden givet anledning til tilføjelse af to definitioner af hhv. ”affaldslæs” og ”køretøj” i § 3.

For at muliggøre den visuelle modtagekontrol på affaldsforbrændingsanlæg, skal affaldsproducerende virksomheder skal fra den 1. juli 2025 anvende klare plastsække ved aflevering af emballeret erhvervsaffald til forbrænding hos affaldsforbrændingsanlæg (jf. udkastets § 64, stk. 6).

Ændring af sorteringskrav for bygge- og anlægsaffald

I den gældende affaldsbekendtgørelse (§ 63, stk. 6) er det muligt for affaldsproducerende virksomheder at lade usorteret bygge- og anlægsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, sortere på et sorteringsanlæg, som er registreret som indsamlingsvirksomhed med forbehandlingsanlæg i Affaldsregistret, jf. bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, herefter "undtagelsesmuligheden".

Undtagelsesmuligheden bliver med den foreslåede ændring af affaldsbekendtgørelsen (§ 66, stk. 6-7) fjernet for gips-, stenuld-, glas og plastik, der ikke er farligt affald, for overskudsmateriale, emballager og afskær fra nybyg og renoveringer, der ikke tidligere har været anvendt i byggeri og for affald fra nedrivningsarbejder, der er omfattet af krav om selektiv nedrivning. Ændringerne har til hensigt at fremme genanvendelse og evt. genbrug af disse materialer.

Forslaget medfører endvidere, at det ikke vil være muligt at lade usorteret bygge- og anlægsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, sortere på et sorteringsanlæg, hvis det er blandet med flydende affald, da dette netop kan ødelægge mulighederne for materialenyttiggørelse.

I forlængelse af kravene til selektiv nedrivning præciseres og udvides krav i det foreslåede § 67, stk. 2, om hvilke bygge-og anlægsaffaldsfraktioner, affaldsproducerende virksomheder skal sortere på stedet. Det indebærer, at glasuld, fibergips, sanitet, fliser og glaserede tegl tilføjes som nye bygge- og anlægsaffaldsfraktioner, som affaldsproducerende virksomheder skal sortere på stedet. Dertil føjes plastik, glas og træ til listen over bygge- og anlægsaffaldsfraktioner, der skal sorteres i, hvilket alene er en præcisering, da det allerede er et krav jf. § 64, stk. 2.

Endelig foreslås det, jf. § 67, stk. 8, at affaldsproducerende virksomheder skal opbevare sorteret gipsaffald i overdækkede beholdere, så mulighederne for materialenyttiggørelse ikke ødelægges af regnvand.

Konsekvensrettelser som følge af bekendtgørelse om visse krav til emballager, udvidet producentansvar for emballage samt øvrigt affald der indsamles med emballageaffald.

Emballagebekendtgørelsen medfører konsekvensrettelser i affaldsbekendtgørelsen, da ansvaret for at sikre høj reel genanvendelse af visse typer af affald med det udvidede producentansvar for emballage flyttes fra kommunalbestyrelsen til emballageproducenterne.

Ikrafttrædelse

Den reviderede affaldsbekendtgørelse foreslås at træde i kraft den 1. januar 2025, dog først med virkning for ændringerne vedr. emballage fra 1. oktober 2025.   

Evt. høringssvar skal være miljøministeriet i hænde senest den 31. oktober 2024.

Find Miljøministeriets høringsbrev og udkast til ændringer i affaldsbekendtgørelsen på Høringsportalen her

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.