Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: FNs globale plastaftale: indspark til forhandlingerne

19. september 2023
FNs globale plastaftale: indspark til forhandlingerne
Beregnede konsekvenser af 15 mulige, politiske tiltag

FN holder generalforsamling i denne uge og den inkluderer bl.a. et topmøde den 18-19. september om de 17 verdensmål. Topmødet markerer, at vi nu er halvvejs til den deadline, der er sat for at nå 2030-dagsordenen og målene for bæredygtig udvikling.

I den anledning har Nordisk Ministerråd udgivet en rapport, der kan være et udgangspunkt for at drøfte de politiske tiltag til at minimere påvirkningerne fra plastforurening inden 2040. Rapporten bidrager til debatten ved at definere 15 vidtrækkende politiske indgreb på tværs af plastens livscyklus og estimere dets indvirkning på plastlagre og -strømme (herunder ny plastproduktion, forbrug, cirkularitet, kontrolleret bortskaffelse, fejlhåndteret plast og udledninger til miljøet), drivhusgasemissioner, omkostninger og jobmuligheder.

Rapporten antager, at de 15 politiske tiltag vil blive vedtaget i alle jurisdiktioner, men at hvert tiltag bliver tilpasset lokale forhold. Det er en forudsætning, at det er en internationalt, juridisk bindende aftale.

Der arbejdes med to scenarier: referencescenariet, business-as-usual, og et scenarie med en global aftale. I referencescenariet forventes mængden af fejlhåndteret plast næsten at blive fordoblet og produktionen af virgin plast vil stige med 66 pct. fra 430 Mt i 2019 til 712 Mt i 2040.

Scenariet med den globale aftale (og de 15 tiltag) er beregnet til at reducere mængden af fejlhåndteret plast med 90 pct. i 2040 og produktionen af virgin plast med 30 pct. Rapporten fremhæver, at der behov for mere ambitiøse anstrengelser (end de foreslåede) for at tilpasse sig Paris-klimaaftalen. 

De akkumulerede omkostninger fra 2025 til 2040 er beregnet til 1,5 billioner USD sammenlignet med 1,7 billioner USD i referencescenariet. I scenariet med den globale aftale, anslås de totale omkostninger på 15,4 billioner USD vil blive dækket af den private sektor og 1,5 billioner USD af regeringer. Regeringerne vil dække omkostningerne ved at udvide infrastrukturen til indsamling og bortskaffelse, mens den private sektor vil dække investeringer i produktion af ny plast og alternative materialer, genanvendelsesinfrastruktur og udvidelse af nye forretningsmodeller. 

De 15 tiltag er:

  1. Mål for at reducere mængden af virgin plast (tilpasset efter sektor og lokal kontekst)
  2. Gebyrer på virgin plast til finansiering af løsninger på tværs af plast-livscyklussen (med gebyrer fra 1000 til 2000 USD/ton i 2040, tilpasset efter region)
  3. Anvendelsesspecifikke tiltag til at reducere plastforbruget (i tekstiler, fiskeri og akvakultur, transport og byggeri)
  4. Forbud mod undgåelig engangsplast (for at tilskynde til eliminering, undgå at genbruge modeller og substitution)
  5. Mål for genbrug af undgåelig engangsplast (mellem 15-100 pct., kalibreret efter applikationer)
  6. Udfasningskriterier for problematisk plast, polymerapplikationer og kemikalier, der giver anledning til bekymring (herunder forbud og gradvis overgang til "sikre lister")
  7. Designregler for sikker genbrug, reparation, holdbarhed og omkostningseffektiv genbrug (tilpasset efter applikation og lokal kontekst)
  8. Mål for indsamling og genanvendelse (herunder sadskilt indsamling af plast)
  9. Modulerede producentansvarsordninger på tværs af sektorer (med gebyrer på 300-1000 USD/ton, efter region og efter produkt)
  10. Retfærdig overgang for den uformelle sektor (forbedring af deres arbejds- og menneskerettigheder)
  11. Restriktioner for handel med plastaffald (for at forhindre eksport til områder med begrænset (behandlings-)kapacitet)
  12. Standarder for kontrolleret bortskaffelse af affald, der ikke kan forhindres eller sikkert genanvendes (som sidste udvej for at forhindre fejlhåndtering af plast)
  13. Afhjælpnings- og fjernelsesprogrammer for eksisterende plast i miljøet (løsninger, der forhindrer udslip i første omgang er foretrukket)
  14. Upstream-politikker for at reducere brug af mikroplast og -emissioner (gennem forbud, substitution, bedre produktdesign, forebyggende vedligeholdelse og adfærdsændringer)
  15. Downstream-politikker til at opfange mikroplast, efterfulgt af kontrolleret bortskaffelse (prioritering af fangst ved kilden over fangst gennem systemer til behandling af spildevand). 

Rapporten er udarbejdet af Systemiq. 

Læs mere
Nordisk Ministerråd, 2023, Towards Ending Plastic Pollution by 2040 - 15 Global Policy Interventions for Systems Change, TemaNord 2023:539
DAKOFA, 3. sept. 2023, Global plastaftale: ”nul-udkast” klar
DAKOFA, 3. feb. 2023, Danmark er ikke i mål med verdensmål 12 om et ansvarligt forbrug og produktion
Sustainable Development Report 2023 - Dashboard (data for hvert land) 

Læs mere i vidensbanken

Plast
Del denne side
Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.