Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Såvel udbyder som arbejdsgiver har ansvar for arbejdsmiljøforhold

06. marts 2024
Såvel udbyder som arbejdsgiver har ansvar for arbejdsmiljøforhold
Minister vurderer, at reglerne i arbejdsmiljølovgivningen er tilstrækkelige i forhold til at håndtere de arbejdsmiljøproblemstillinger, der er forbundet med afhentning af dagrenovation.

Efter ønske fra Victoria Velasquez (EL) er følgende spørgsmål stillet til beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen:

”Er ministeren indstillet på at se på mulighederne for, at renovationsarbejdere, for at sikre det bedste arbejdsmiljø, bliver dækket af de relevante bestemmelser om vacciner og beskyttelsesudstyr, som i dag gælder for ansatte inden for kloakarbejde?”

Hertil svarer beskæftigelsesministeren:

”Det er efter arbejdsmiljøreglerne både udbyders og den enkelte arbejdsgivers ansvar at sikre, at arbejde med dagrenovationsopgaver kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Der er i dag ikke krav om vaccinationer for renovationsarbejdere. Fokus er på at forebygge, at de ansatte bliver udsat for sundhedsskadelige påvirkninger. Hvis brug af vaccinationer skal bidrage til beskyttelsesniveauet, vil det bl.a. forudsætte et indgående kendskab til affaldets sammensætning. Arbejdstilsynets vejledning på området har derfor stort fokus på at undgå, at medarbejderne udsættes for skadelige mikroorganismer og aerosoler helt generelt. Det kan gøres på forskellige måder – bl.a. ved hensigtsmæssig indretning af renovationssystemerne og placering af affaldsbeholderne, så renovationsmedarbejderne kan håndtere og tømme dem sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Arbejdsgiveren har desuden pligt til at sørge for, at der er egnede værnemidler til rådighed, hvis udsættelse ikke kan undgås. Under alle omstændigheder påhviler det arbejdsgiver at finde de rette løsninger, som lever op til gældende beskyttelsesniveau for medarbejderne.

I forhold til behov for at regulere krav om vacciner og beskyttelsesudstyr til renovationsansatte er det således min opfattelse, at reglerne i arbejdsmiljølovgivningen er tilstrækkelige i forhold til at håndtere de arbejdsmiljøproblemstillinger, der er forbundet med afhentning af dagrenovation, herunder i forhold til at forebygge, at de ansatte udsættes for sundhedsskadelig kemi og biologi. Og jeg forventer naturligvis, at arbejdsgiver lever op til deres ansvar på feltet.”


Du kan læse spørgsmål og svar i sin helhed ved at trykke hér.

Del denne side
Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.