Du skal være logget ind som bruger med medlemsrettigheder for at kunne læse denne nyhed.

Log ind

Nyhed: Ny inspiration til genbrug og genpåfyldning i detailhandlen

10. november 2022
Ny inspiration til genbrug og genpåfyldning i detailhandlen
Et nyt engelsk studie har undersøgt mulighederne for at fremme genbrugs- og genpåfyldningssystemer i detailhandlen. Hvis systemet designes ud fra kundens behov, viser studiet, at der er god sandsynlighed for, at de vil benytte sig af muligheden.

Undersøgelsen bygger på studier af forskningsdeltagernes indkøbsrejse helt fra de hjemlige forberedelser og til selve butiksoplevelsen. I den forbindelse undersøgte man både, hvordan forsøgsdeltagere interagerede med genbrugs- og genpåfyldningsstationer ligesom man udviklede og testede en række forskellige interventioner rettet mod ændringer af kundernes butiksadfærd.

Generelt gode resultater
Generelt rapporterede deltagerne, at genbrugs- og genpåfyldningsstationen var nemmere at bruge end de først havde troet. Deres erfaring var, at de oplevede et godt udvalg af produkter, at de værdsatte muligheden for at købe den mængde, de havde brug for samt bevidstheden om den miljøgevinst som følger af mindre plast- og emballageaffald. Størstedelen af deltagerne sagde, at de ville bruge genopfyldning igen.

Helt overordnet viste resultaterne også, at der er tre strategier som detailhandlerne kan anvende i butikken med henblik på at hjælpe deres kunder med at afprøve genbrugs- og genpåfyldningsløsningerne samt at øge chancen for, at de vender tilbage:

1. Prissætningen skal være tydelig

De deltagende kunder påpegede, at de ønskede tydelig kommunikation om prisforskelle mellem emballerede og ikke-emballerede genbrugs- og genpåfyldningsprodukter. Det var vigtigt for kunderne i forhold til bedre at kunne se, at de kunne spare penge, og dermed også føle sig mere motiveret til at prøve løsningen (igen).

2. Sørg for hjælp til at overvinde eventuel usikkerhed

Undersøgelsen viste også, at en velplaceret og letforståelig trin-for-trin vejledning om, hvordan man bruger genbrugs- og genpåfyldningsstationen hjalp med at gøre kunder, der prøvede løsningen for første gang, mere trygge. Tydelig markedsføring og skiltning hjalp med at øge bevidstheden og guidede deltagere til genpåfyldningsstationen og kunderne påpegede bl.a., at skiltning, der var anderledes end forhandlerens vanlige, hjalp med at gøre det mere iøjnefaldende. Samtidig blev eventuel usikkerhed også mindsket de steder, hvor der var personale klar til at hjælpe i de tilfælde, hvor man skulle besøge stationen for første gang.

3. Gør det til en god oplevelse

Generelt viste det sig også, at salgsfremmende aktiviteter, hvor der var personale til stede, var effektive i forhold til at skabe en god oplevelse og rar atmosfære i området, hvilket tiltrak flere kunder. I de tilfælde, hvor der var personale i området følte kunderne, at løsningerne var mere tilgængelige og det gav dem en tryghed i, at den også blev brugt af andre. Dette hjalp også med at gøre hele genbrugs- og genpåfyldningsstationen ”normal” og dermed også mere attraktiv.


Den nye undersøgelse blev foretaget som en del af en række britiske programmer, der skal sikre mere bæredygtige emballager. Studiet udforsker kundernes adfærd omkring genbrug og genopfyldning og er udarbejdet i samarbejde med de to globale dagligvarekæder Asda og Unilever.

 

Læs mere

Du kan læse alle resultaterne i rapporten ”Behaviour change interventions to increase citizen participation in reuse and refill systems” her på siden (link: https://wrap.org.uk/resources/report/increasing-citizen-participation-reuse-and-refill-systems), hvor du også kan se en video om projektet.

 

 

Vi kan se, at du bruger Internet Explorer som browser. Microsoft har udfaset Internet Explorer, som er erstattet af Microsoft Edge. Da der ikke længere udvikles på Internet Explorer, er der visse ting, du risikerer ikke længere fungerer på DAKOFAs hjemmeside, hvis du fortsætter med at bruge denne browser. Der kan blandt andet være problemer med at se tilmeldingsknapperne. Du kan i stedet bruge Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Safari eller lignende til at tilgå DAKOFAs hjemmeside.