Webinar: Dispensation for de 10 nye indsamlingsordninger - hvad gør man?
Den 1. januar 2021 trådte en ny affaldsbekendtgørelse i kraft. Den nye affaldsbekendtgørelse indeholder en forpligtelse for kommunerne til at iværksætte 10 nye indsamlingsordninger for husholdninger senest 1. juli 2021. Samtidig indeholder den nye affaldsbekendtgørelse en mulighed for at søge om dispensation fra fristen senest 1. marts 2021.
På dette korte, koncentrerede webinar - som gennemføres i samarbejde med Horten advokatpartnerselskab - gennemgås forpligtelsen til iværksættelse af de nye indsamlingsordninger med fokus på muligheden for at søge dispensation; herunder særligt i hvilke tilfælde, der efter affaldsbekendtgørelsen er mulighed for at få en dispensation. Det bemærkes, at fristen for at søge om dispensation er en skarp frist.
Endelig gennemgår vi de udbudsretlige problemstillinger, som de nye affaldsregler indebærer for kommunerne og kommunernes igangværende kontrakter på dagrenovationsområdet. Særligt stiller vi skarpt på, om der generelt er en mulighed for at tilføje de nye indsamlingsordninger til igangværende kontrakter.
Målgruppe:
Webinaret henvender sig primært til kommunale sagsbehandlere og medarbejdere i kommunale affaldsselskaber, der arbejder med husholdningsaffald.
Oplægsholdere:
Advokaterne Henriette Soja og Andreas Christensen, partnere Horten advokatpartnerselskab.