Forslag om direktiv om grønne anprisninger skrottes

Europa-Kommission vil trække direktivforslaget om grønne anprisninger (Green Claims direktivet) tilbage og aflyse de igangværende trialogforhandlinger. Kommissionen forventes formelt at trække forslaget tilbage den 23. juni og afgive en officiel erklæring om beslutningen.

Kommissionen meddelte på sin middagspressebriefing den 20. juni, at den agter at trække forslaget til et direktiv om grønne anprisninger tilbage. Som svar på spørgsmål under briefingen bekræftede kommissionens talsmand, at kommissionen ønsker at tilbagetrække direktivet forslaget. Talsmanden gav ingen officiel begrundelse for beslutningen og nævnte heller ikke, hvornår det formelt ville ske. Det skriver ’EU Issue Tracker’ i en opdatering mht. direktivforslaget om Substantiation of Green Claims.

EU Issue Tracker skriver videre at

  • Kommissionens meddelelse følger efter, at EPP-gruppen opfordrede til tilbagetrækning af forslaget. Tidligere på ugen udtrykte EPP-medlemmer af Europa-Parlamentet bekymringer over den administrative byrde, som direktivet om grønne anprisninger ville medføre for virksomheder. De udtalte, at de ikke ville acceptere "noget trilog-resultat".
  • Selvom medierne har fremhævet Kommissær for miljø, vand og cirkulær økonomi Roswalls og Kommissionens formands tilknytning til EPP-gruppen, rapporterede ’Carbon Pulse’, at også ECR-gruppen den 20. juni havde sendt et brev til Kommissionen med anmodning om at trække forslaget tilbage. Uden støtte fra EPP og ECR i udvalget [red.: parlamentets miljøudvalg ENVI] ville det være yderst usandsynligt, at nogen kompromistekst med Rådet kunne blive godkendt i udvalget eller i plenarforsamlingen.
  • Kommissionen forventes formelt at trække forslaget tilbage den 23. juni og afgive en officiel erklæring om beslutningen. Dette vil afslutte proceduren. Den tredje runde af de interinstitutionelle forhandlinger mellem Europa-Parlamentet og Rådet, som var planlagt til samme dag, forventes ikke længere at finde sted. Sagen om direktivet om grønne påstande vil blive arkiveret som "henlagt", når Kommissionen officielt bekræfter tilbagetrækningen.

EPP er Det Europæiske Folkepartis gruppe - Kristelige Demokrater (Danmark er repræsenteret i gruppen ved Det konservative folkeparti), og ECR er De europæiske konservative og reformister (Danmark er repræsenteret i gruppen ved Danmarks Demokraterne).

Hvad indeholdt direktivet om grønne anprisninger?

Forslag til direktiv om underbygning og kommunikation af udtrykkelige miljøanprisninger (direktivet om grønne anprisninger), COM/2023/166 final, blev fremsat af kommissionen den 22. marts 2023.

Direktivforslaget stiller krav til, hvordan virksomheder skal underbygge/dokumentere konkrete miljøanprisninger, og hvordan anprisninger må formidles, hvis virksomhederne ønsker at anvende sådanne anprisninger ved salg af produkter eller ydelser. Direktivet spiller sammen med Direktivet om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling, som er vedtaget. EU-Rådet vedtog sin holdning til direktivforslaget om grønne anprisninger den 17. juni 2024, og Europa-Parlamentets vedtog sin holdning den 17. januar 2024.

Ny lov implementer Direktivet om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling

Erhvervsminister Morten Bødskov fremsatte den 26. februar Lovforslag 147 om ændring af lov om markedsføring, lov om forbrugeraftaler og forbrugerklageloven.

Dette lovforslag blev vedtaget den 25. maj og offentliggjort som Lov nr. 558 af 27/05/2025 om ændring af lov om markedsføring, lov om forbrugeraftaler og forbrugerklageloven (Gennemførelse af direktiv om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling og effektivisering af det offentlige forbrugerklagesystem). Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører EU-direktiv 2024/825 af 28. februar 2024 om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling gennem bedre beskyttelse mod urimelig praksis og gennem bedre oplysning,

EU-direktiv 2024/825 skal forbedre mulighederne for at træffe mere informerede valg ved køb af produkter og services. Direktivet forbyder fx anvendelse af generelle miljø-anprisninger og kræver dokumentation for specifikke miljø-anprisninger. Der stilles også krav om flere miljørelaterede oplysninger, herunder om hvor længe der som vil minimum vil blive tilbudt software-opdateringer (se evt. mere om direktivet her og her).

 

 

Relaterede nyheder