Forbrugernes rolle i den bæredygtige omstilling skal styrkes
30. januar 2024

Forbrugernes rolle i den bæredygtige omstilling skal styrkes

Europæiske forbrugere er i vidt omfang blevet vildledt med uigennemskuelige miljøanprisninger i forbindelse med køb af produkter og services. Derfor er der nu vedtaget nye EU-regler, der skal styrke forbrugernes rolle i den grønne omstilling ved at sikre, at kravene til såkaldt grøn markedsføring bliver skærpet betydeligt.

I marts 2023 præsenterede Europa-kommissionen et forslag til Direktiv om grønne anprisninger, der skal styrke forbrugerne i at træffe det rette valg i forhold til at vælge mere miljøvenlige produkter og tjenester. Siden forslaget blev præsenteret, har Parlamentet og Rådet forhandlet om detaljerne, og der er nu opnået enighed om den endelige tekst (se link nederst). De nye regler forventes at skabe mere gennemsigtighed og tillid i forholdet mellem forbrugere og virksomheder og vil ifølge EU blive et af de afgørende skridt mod en mere bæredygtig forbrugskultur.

Dokumentation, mærkning og holdbarhed
Ifølge den nye lovgivning vil virksomheder ikke længere kunne bruge vildledende miljøpåstande som eksempelvis ”miljøvenlig”, ”naturlig”, ”bionedbrydelig”, ”klimaneutral” eller ”øko-” uden at kunne fremlægge konkret dokumentation for påstandene. Samtidig vil det fremover være forbudt at påstå, at et produkt eller en tjeneste har ”neutral”, ”reduceret” eller ”positiv” effekt på miljøet, hvis påstanden tager udgangspunkt i et af de såkaldte klimakompensationsmekanismer.

Et andet væsentligt element i den nye lov er også, at emballager nu kun må påføres mærker eller certifikater, der er baseret på officielle og tredjepartsverificerede certificeringssystemer eller som er godkendt af offentlige myndigheder. Dette skal gøre det lettere for forbrugerne at identificere de produkter, der reelt er bedre end gennemsnittet frem for dem, der blot forsøger at udnytte den stigende efterspørgsel efter miljøvenlighed.

Med den nye lovgivning bliver forbrugernes ret til mere holdbare produkter også styrket, idet garantioplysninger skal være mere synlige ligesom at der introduceres et nyt harmoniseret mærke, som skal fremhæve produkter, der tilbyder en garantiperiode, som er længere, end hvad loven kræver. Idéen er her dels at beskytte forbrugerne mod tidlig eller planlagt forældelse og også at opmuntre producenter til at fokusere mere på at øge produkternes holdbarhed.

De nye regler hænger tæt sammen med et andet forslag, der skal udarbejde fælles EU-kriterier mod såkaldt ”grønvaskning” og vildledende miljøanprisninger. Dette forslag er stadig til forhandling mellem Parlamentet og Rådet.

Næste skridt
Loven er netop formelt vedtaget af Parlamentet og skal herefter godkendes af Rådet. Loven vil herefter blive publiceret i EU-tidende, hvorefter medlemsstaterne har to år til at inkorporere de nye regler i national lovgivning.

Læs mere
Du kan læse mere i Parlamentets pressemeddelelse, som du finder her.
Du kan finde den konsolidere version af aftaleteksten på engelsk her.

Relaterede nyheder