Direktivet om grønvask skal nu til forhandling
21. juni 2024

Direktivet om grønvask skal nu til forhandling

Rådet er klar til at indlede forhandlinger med Parlamentet om direktivet vedrørende grønne anprisninger.

Rådet vedtog sin holdning ("generel indstilling") til direktivet om grønne anprisninger den 17. juni 2024, som skal tackle grønvaskning, og hjælpe forbrugerne til at træffe reelt grønnere beslutninger, når de køber et produkt eller anvender en tjeneste.

Der peges på, at forbrugerne har brug for pålidelige, sammenlignelige og verificerbare miljøanprisninger for at kunne træffe fuldt informerede beslutninger. Direktivet har til hensigt at fastsætte minimumskrav til underbygning, kommunikation og verifikation af udtrykkelige miljøanprisninger.

Det nye forslag er specifikt rettet mod udtrykkelige miljøanprisninger (skriftlige eller mundtlige) og miljømærker, som virksomheder anvender frivilligt, når de markedsfører sig som grønne, og som omfatter et produkts eller en erhvervsdrivendes miljøpåvirkning, miljøaspekter eller miljøpræstationer. Det gælder også for eksisterende og fremtidige miljømærkeordninger, både offentlige og private.

I den generelle holdning skelnes der mellem udtrykkelige miljøanprisninger og miljømærker, så det bliver tydeligt, hvilke forpligtelser der gælder for det ene, og hvilke krav der gælder for begge.

Man ønsker, at virksomhederne skal anvende klare kriterier og den nyeste videnskabelige dokumentation til at underbygge deres anprisninger og mærker. Ifølge den generelle tilgang bør miljøanprisninger og -mærker desuden være klare og letforståelige og specifikt henvise til de miljøegenskaber, de dækker (f.eks. holdbarhed, genanvendelighed eller biodiversitet).

Rådets generelle indstilling holder fast i det grundlæggende princip om forudgående verificering af udtrykkelige miljøanprisninger og miljømærker, sådan som Kommissionen har foreslået. Det betyder, at alle grønne anprisninger skal verificeres af uafhængige eksterne eksperter, inden de offentliggøres.

Samtidig indføres der en forenklet procedure, så visse typer udtrykkelige miljøanprisninger er undtaget fra tredjepartsverifikation: de berettigede virksomheder skal dokumentere, at de overholder de nye regler ved at udfylde et teknisk dokument, der skal udfyldes, inden anprisningen offentliggøres.

Mikrovirksomheder vil blive verificeret i henhold til den generelle indstilling, men de vil samtidig have 14 måneder længere end andre virksomheder til at opfylde reglerne.

Der er tilføjet en lang række støtteforanstaltninger for at hjælpe SMV'er, bl.a. mikrovirksomheder, under hele proceduren. De omfatter, at der tilvejebringes retningslinjer og værktøjer og yderligere foranstaltninger, der skal mindske den administrative byrde for landbrugere. De kan også omfatte finansiel støtte og uddannelse.

Ministrene anerkendte, hvor vigtige de eksisterende nationale eller regionale offentlige mærkningsordninger er, og blev enige om, at der skal være mulighed for at indføre nye ordninger og lade dem, der reguleres af EU-retten eller national ret, være undtaget fra tredjepartsverifikation, hvis de opfylder EU's standarder med hensyn til både procedurer og standarder.

Ifølge den generelle indstilling vil EN ISO 14024 type 1-miljømærkeordninger være fritaget for verifikation, hvis de er officielt anerkendt i en medlemsstat og overholder de nye regler. Én medlemsstats anerkendelse vil være tilstrækkelig for hele EU-markedet.

Den generelle indstilling indfører nye krav til dokumentation af klimarelaterede anprisninger, bl.a. anprisninger, der omfatter CO₂-kreditter.

Klimarelaterede anprisninger er ofte baseret på CO₂-kreditter, der genereres uden for virksomhedens værdikæde, f.eks. fra projekter inden for skovbrug eller vedvarende energi.

Den generelle indstilling omfatter bl.a., at man er forpligtet til at informere om typen og mængden af CO₂-kreditter, og om de er permanente eller midlertidige.

Rådets holdning skelner også mellem:

  • bidragsanprisninger (CO₂-kreditter som bidrag til klimaindsatsen)
  • kompensationsanprisninger (CO₂-kreditter til udligning af en emissionsandel)

Ved kompensationsanprisninger skal virksomhederne bevise et nettonulmål, vise, at de gør fremskridt hen imod dekarbonisering og påvise den procentdel af de samlede drivhusgasemissioner, der er blevet udlignet.

Læs mere her
Du kan læse Rådets pressemeddelelse her.
Du kan læse Europa Parlamentets nyhed om direktivet her.

Relaterede nyheder