Modtagekontrol på affaldsforbrændingsanlæg: ny vejledning og ny affaldsbekendtgørelse
Lovforslag L 38, inkl. ny bestemmelse om gebyrfinansiering af genbrugshjørner på kommunale genbrugspladser, blev vedtaget i Folketinget den 19. december 2024 (se Folketingets hjemmeside her). Loven er offentliggjort som ”Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Styrket affaldstilsyn, herunder modtagekontrol og håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, og ophævelse af bestemmelser om genbrugsområder på genbrugspladser)” nr. 1684 af 30/12/2024, find den på Retsinformation her.
Den nye lov giver bl.a. hjemmel til de nye bestemmelser om modtagekontrol på affaldsforbrændingsanlæg i den nye affaldsbekendtgørelse, som er offentliggjort som Bekendtgørelse om affald, nr. 1749 af 30. december 2024 (se Retsinformation her).
Miljøministeriets høringsnotat efter høringen af udkastet til den nye affaldsbekendtgørelse kan findes på høringsportalen her. Den endelige bekendtgørelse indeholder nogle få ændringer i bestemmelserne om modtagekontrol på affaldsforbrændingsanlæg og i bestemmelserne om anvisning af imprægneret træaffald. Her bringes uddrag af Miljø- og Ligestillingsministeriets høringsnotat, som beskrives disse ændringer:
- Om imprægneret træaffald (uddrag fra side 6)
- Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at kommunalbestyrelsens anvisningsret for forbrændingsegnet erhvervsaffald, der ikke er farligt affald, ophører 1. januar 2025. Herefter kan kommunalbestyrelsen kun anvise affald af imprægneret træ fra virksomheder, der er farligt affald. Når klassificeringskompetencen overgår til Miljøstyrelsen 1. januar 2025, er det Miljøstyrelsen, som konkret kan klassificere, om affaldet er farligt. Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker, at Miljøstyrelsen har udgivet en vejledende udtalelse om håndtering af imprægneret træaffald, som kan anvendes af kommunerne. Her fremgår det bl.a., at imprægneret træ som udgangspunkt ikke er deponeringsegnet. Bekendtgørelsens § 30 og § 46 vedr. imprægneret træ er justeret som følge af bemærkningerne.
- Færre oplysninger kræves ved modtagelse af affaldslæs til forbrænding (uddrag fra side 8)
- Miljø- og Ligestillingsministeriet har noteret sig høringssvarene til høringsversionens § 52 og har på den baggrund tilrettet bestemmelsen (red.: nu § 51), hvorefter ”og dennes affaldstransportør” er slettet i stk. 1 nr. 1, ”affaldslæssets vægt” er slettet i stk. 1, nr. 2, og ”vognmandstilladelse” er i stk. 2, nr. 2 ændret til ”bekræftet kopi af fællesskabstilladelse”.
- Fysisk afvisning med henblik på eftersortering (uddrag fra side 10)
- Miljø- og Ligestillingsministeriet er enig i, at fysisk afvisning som udgangspunkt vil skulle have baggrund i, at eftersortering er mulig og har på den baggrund tilrettet bestemmelsen om fysisk afvisning med tilføjelsen (red.: i § 53 stk. 2) ”med henblik på eftersortering”. Miljø- og Ligestillingsministeriet er således også enig i, at det ikke er hensigten med ordningen, at den for affaldet ansvarlige i forbindelse med en fysisk afvisning efterlades uden mulighed for at skille sig af med affald, der ikke på nogen måde er egnet til eftersortering. Kan dette ikke afklares allerede hos affaldsforbrændingsanlægget, da vil det kunne afklares i forbindelse med det administrative affaldstilsyn, hvor den for affaldet ansvarlige vil blive hørt over indberetningen og derved vil kunne påvirke, hvorvidt der skal udpeges til et fysisk affaldstilsyn. Det bemærkes, at høring af hensyn til den for affaldet ansvarliges retssikkerhed, vil finde sted på samme grundlag, som både affaldsforbrændingsanlæg indledningsvist og Miljøstyrelsen ved den endelige vurdering har, idet indberetningen i sin helhed vil være genstand for høringen.
- Hvorvidt fysisk afviste affaldslæs efterfølgende er håndteret på bedste vis, vil være et naturligt emne under et på baggrund af afvisningen eventuelt efterfølgende fysisk affaldstilsyn, idet bemærkes, at § 52, stk. 2, nr. 3 alene vedrører importeret affald.
- Se også høringsnotatets side 17-18 vedr. afvisning af affaldslæs i sorte sække (red.: bemærk at gældende § 53 er struktureret en del anderledes end den tilsvarende § i høringsudgaven, og at henvisningerne i høringsnotatet af samme grund er misvisende)
- Hurtig information om afvisning til affaldsproducenten/indsamlingsvirksomheden (uddrag fra side 11)
- Miljø- og Ligestillingsministeriet har noteret sig høringssvarene og på den baggrund til bestemmelsen tilføjet, at underretning skal finde sted ”senest 1 hverdag efter afvisning efter § 54 (red.: nu § 53), stk. 1”.
Miljøstyrelsens guide til modtagekontrol for affaldsforbrændingsanlæg offentliggjort
Styrelsen har udviklet en guide med, som de skriver, alt, der er værd at vide, når du skal føre modtagekontrol på et affaldsforbrændingsanlæg. Guiden er et redskab til at strømline praksis for hhv. indberetning og afvisning på tværs af landets affaldsforbrændingsanlæg. Den er skabt i dialog med brancheorganisationer og interessenter og indeholder bl.a.:
- en beskrivelse og illustration af begrebet ”mere end et ikke uvæsentligt omfang”
- baggrund for stikprøvekontrol og repræsentativitet
- en vejledning til at udføre modtagekontrollen
- en oversigt over krav til data i indberetninger
- en række fotos af affaldslæs for forskellige fraktioner, der eksemplificerer, hvornår et læs kan være henholdsvis over eller under grænsen for det uvæsentlige omfang. (red.: der mangler adskillige fotos i guiden, men Miljøstyrelsen har tidligere oplyst, at deres guides om modtagekontrol vil blive opdateret løbende).
Guiden repræsenterer Miljøstyrelsens fortolkning af regelgrundlaget og er alene vejledende. Den er primært henvendt til affaldsforbrændingsanlæg, men er også værd at læse for indsamlingsvirksomheder, affaldstransportører, affaldsproducenter og andre aktører, der frembringer, håndterer og/eller transporterer affald til affaldsforbrændingsanlæg.
Find Miljøstyrelsens “Guide om modtagekontrol. Værd at vide om modtagekontrol på affaldsforbrændingsanlæg. Version 1.0. December 2024” her.
Miljøstyrelsens Q&A om modtagekontrol på affaldsforbrændingsanlæg og skema til indberetning
Du kan også få svar på en masse spørgsmål i styrelsens FAQ om affaldstilsyn (se her). Midtvejs nede i FAQ'en er der svar på mange spørgsmål om modtagekontrol, bl.a. at affaldsforbrændingsanlæggene ikke kan tage særskilt gebyr for disse stikprøvekontroller, og at der skal udtages 5 % af alle affaldslæs til kontrol uanset hvilken frekvens, der måtte være fastsat i anlæggets miljøgodkendelse.
Miljøstyrelsen har også udarbejdet et skema til indberetning af afviste affaldslæs, og det kan findes her. Det er ifølge styrelsens FAQ frivilligt at anvende skemaet ifm. indberetninger af afvisninger.
---
Find Miljøstyrelsens generelle hjemmeside om affaldstilsyn her og styrelsens specifikke side om affaldstilsyn/modtagekontrol hos affaldsforbrændingsanlæg her.
Se også Dakofas nyhed om ændringerne i den nye affaldsbekendtgørelse vedr. bygge- og anlægsaffald (kapitel 10) og emballageaffald (kapitel 6), se nyheden fra den 2. januar 2025 her.
Se evt. Dakofas nyhed fra den 11. december om ministerens ændringsforslag til L 38 om gebyrfinansiering af genbrugsområder på de kommunale genbrugspladser her og nyheden fra den 14. oktober i forbindelse med fremsættelsen af L 38 her.