Lovgrundlaget bag udvidet producentansvar for emballage
Med det udvidede producentansvar for emballage introduceres en række nye regler for næsten alle typer emballager. Her præsenteres et udvalg af Miljø- og Ligestillingsministeriets svar fra høringen af bekendtgørelsen.
Betalingsforpligtigelser for kommunalbestyrelsens indsamling, transport eller behandling af emballageaffald
Miljø- og Ligestillingsministeriet har præciseret for mad- og drikkevarekartonaffald og metalemballageaffald (§ 43, stk. 2, 5) og 6)), at overdragelse af affald indsamlet på genbrugspladser til producenter gælder for alle tilfælde, hvor der på genbrugspladsen indsamles på samme måde og i samme tilladte kombinationer, som kommunen indsamler affald i sine henteordninger. I de tilfælde anvendes samme fordelingsnøgler som for henteordninger.
Ministeriet vurderer, at producenter opfylder deres finansielle ansvar ved at finansiere håndteringen af særskilt indsamlet affald, jf. affaldsdirektivets minimumskrav til udvidede producentansvarsordninger. Ministeriet vurderer, at borgerne selv skal betale for det ukorrekt sorterede restaffald, som borgerne har mulighed for at sortere korrekt i andre affaldsbeholdere, som producenter afholder omkostninger til. Dette vil også gælde ukorrekt sorteret emballageaffald, der efterfølgende udsorteres på et automatiseret restsorteringsanlæg. Ministeriet anerkender, at der fremadrettet kan blive behov for at se på, om det er nødvendigt at udsortere emballageaffald fra restaffald for at nå EU’s genanvendelsesmål for emballageaffald, og hvordan dette i givet fald skal indgå i producentansvaret.
Ministeriet oplyser, at fordelingsnøglen for farligt affald i bilag 8, tabel 1 vedrørende henteordninger, er fjernet fra tabellen.
Overdragelse af affald og oplysninger mellem kommuner og kollektive ordninger
Ministeriet har på baggrund af høringssvarene tilføjet en undtagelse til overdragelse af affald på de kommunale omlastepladser, så kommuner og affaldsselskaber, der indsamler tekstilaffald i en pose i sammenhæng med indsamling af pap- og papiraffald, kan aflevere pap- og papiraffaldet på et anlæg udpeget af producenten, når tekstilaffaldet er frasorteret.
Ministeriet bemærker, at det vil være producentens ansvar at veje det affald, der overtages fra kommunerne, bl.a. så mængderne kan oplyses til kommunen, jf. § 52 og indberettes til Dansk Producentansvar, jf. § 30.
Emballageaffald fra affaldsproducerende virksomheder, herunder betaling
Ministeriet bemærker, at det ikke er muligt at fastsætte regler om, at det er de private affaldsindsamlere, der kan anmode om og få betaling for emballageaffald på vegne af de affaldsproducerende virksomheder. For at reducere de administrative byrder ved at alle affaldsproducerende virksomheder i Danmark selv skal anmode om betaling bemærkes det, at det privatretligt er muligt, at en affaldsproducerende virksomhed og en privat affaldsindsamler indgår aftale om, at affaldsindsamleren står for anmodning om betaling på vegne af virksomheden.
Ministeriet bemærker desuden, at det vurderes at mindske administration og gøre det lettere for virksomhederne, hvis kommunen kan anmode om kompensation på vegne af virksomheder, der benytter en kommunal indsamlingsordning. Det bemærkes, at denne ordning kun er relevant i tilfælde, hvor kommunen ikke sammenblander virksomheders affald med husholdningsaffaldet.
Genbrugsemballage og egne tilbagetagningsordninger
Ministeriet imødekommer forslaget om at bekendtgørelsens § 70 formuleres således, at producenten kan ”tilbagetage emballageaffald, der stammer fra producenten egen tilgængeliggjorte emballage samt fra lignende emballage”.
Sikkerhedsstillelse
Ministeriet har på baggrund af høringssvarene tilpasset bekendtgørelsens bestemmelser om sikkerhedsstillelse, så der i en overgangsperiode frem mod emballageforordningens ikrafttræden forventeligt medio 2026, alene stilles sikkerhed for affaldsbehandling af emballageaffald fra husholdninger. Sikkerheden skal være til rådighed i en hel tildelingsperiode og der skal være stillet sikkerhed forud for, at en tildelingsperiode træder i kraft. Dette af hensyn til, at der er sikkerhed til rådighed fra tildelingsperiodens start til slut. Der er således ikke tale om, at der stilles dobbeltsikkerhed, men at der vil være et overlap i sikkerhedsstillelsen for to forskellige tildelingsperioder.
Ministeriet bemærker, at Dansk Producentansvar får delegeret kompetence til at træffe afgørelser om sikkerhedsstillelse, samt anvise hvordan sikkerheden skal stilles. Dette er af hensyn til at sikre fleksibilitet i forhold til, hvordan sikkerheden kan stilles.
Kollektive ordninger, samt egenkontrol
Kollektive ordninger skal på deres hjemmeside oplyse hvordan de efterlever krav om høj reel genanvendelse (§ 88, stk. 1, nr. 5). Bemærkningen om, at § 88 skal træde i kraft på et senere tidspunkt, imødekommes, så § 88, stk. 1, nr. 5 får virkning fra den 1. oktober 2025.
Affaldsbehandling
Ministeriet oplyser, at de krav til reel genanvendelse som fastsættes med bekendtgørelsen ikke ændrer på de gældende regler på området, herunder krav til dokumentation af efterlevelse, samt Miljøstyrelsens eksisterende vejledninger på området vedrørende opgørelse og dokumentation for reel genanvendelse. Det nye er, at der fastsættes konkrete krav til, hvor stor en andel af visse typer emballageaffald, der som minimum reelt skal genanvendes. Minimumskravene er fastsat i overensstemmelse med de gældende EU-mål for genanvendelse af emballageaffald. For de affaldsfraktioner og emballageaffaldsfraktioner, hvor der ikke er fastsat EU-mål, er de gældende krav om høj reel genanvendelse videreført.
Producentgebyrer
Ministeriet bemærker, at gebyrstrukturen baseret på ordninger fastholdes for nu, men at det kunne være relevant at se nærmere på gebyrstrukturen i forlængelse af resultaterne fra Forsyningstilsynets igangværende analysearbejde vedr. affaldsgebyrer. Ministeriet kan oplyse om, at det er tilføjet til bekendtgørelsen, at producentgebyrer for flerdelte spande skal opgøres per affaldsfraktion. I tilfælde, hvor kommunerne ikke har opgjort producentgebyrer per affaldsfraktion, og der ikke er fastsat en fordelingsnøgle, må de kollektive ordninger således selv fordele omkostninger mellem producenterne. Det bemærkes i øvrigt, at en affaldsordning defineres i affaldsbekendtgørelsen (gældende ret).
Ministeriet vurderer, at dele af planlægningen bør indgå i producentgebyrer og har på den baggrund tilrettet bilag 15. Ministeriet bemærker desuden, at kommunale gebyrer skal afspejle kommunernes faktiske omkostninger til at løse de pålagte opgaver og følge almindelige gebyrregler, herunder at der skal tilstræbes fuld dækning for omkostninger, at gebyrerne skal evalueres mindst en gang årligt og at væsentlige ubalancer mellem indtægter og omkostninger skal tilstræbes udlignet over en periode på maksimalt fire år. Dette indebærer, at gebyrerne skal ”hvile-i-sig-selv”, og at evt. salg af genanvendelige affaldsmaterialer skal fratrækkes omkostninger til affaldshåndtering. Ministeriet har præciseret §§ 35-36 vedr. betalingsforpligtigelser, så at det er nemmere at se, hvilke affaldsordninger, der kan omfattes af producentgebyrer. Ministeriet tager til efterretning, at der er et ønske om mere vejledning om fastsættelse af gebyrer.
Bilag 14 om miljøgraduerede bidrag
Der er under høringen modtaget en række bemærkninger og forslag til kriterierne. Miljøstyrelsen har vurderet hvilke kriterier, der skal præciseres i bilaget.
Ikrafttrædelse
Ministeriet fastholder, at bekendtgørelsen træder i kraft den 31. december 2024 og at opstartsdatoen er 1. oktober 2025 for de dele, der bl.a. vedrører overdragelse, overtagelse og betaling for affald (se mere i bekendtgørelsens § 120).
Sekretariatsbetjeningen af Samarbejdsforum flyttes til Miljøstyrelsen fra 1. januar 2025.
Overvejelser ifm. evaluering i 2027
Det vil være aftalekredsen bag den politiske aftale, som beslutter fokusområder og temaer for evalueringen, men der er fremkommet en del forslag under høringen.
Miljø- og Ligestillingsministeriet skønner, at med lov om udvidet producentansvar flyttes regningen for håndteringen af emballageaffald fra borgernes affaldsgebyr over til virksomhederne. Det skønnes at kunne medføre en reduktion i borgernes affaldsgebyr på ca. 500-600 kr. excl. moms pr. husholdning om året.
Læs mere
Emballagebekendtgørelsen, BEK nr 1706 af 30/12/2024
Høringsportalen – se høringsnotatet her
Miljø- og Ligestillingsministeriet, 20. dec. 2024, Ny lov skal få virksomheder til at skære ned på emballagen og gøre den lettere at genanvende
Dakofa, 8. nov. 2024, Lovforslag om udvidet producentansvar for emballage er fremsat i Folketinget