Aftale om Finanslov 2026 uden nye CØ-initiativer

Regeringen og Konservative er enige om en finanslovsaftale, og har herunder aftalt udmøntning af Forhandlingspuljen og indgået en stemmeaftale. Desuden er der fokus på forenklinger for erhvervslivet og besparelser i ministerierne.

Regeringen og Det Konservative Folkeparti har indgået en “Aftale om Finansloven 2026” jf. Finansministeriet s pressemeddelelse den 23. oktober 2025. I aftalen er der ikke afsat midler til nye initiativer inden for affalds- og ressourcesektoren eller til cirkulær økonomi, mens der er aftalt nogle nedskæringer i staten på området.

Det fremgår også af aftalen, at Det Konservative Folkeparti noterer sig, at regeringen i en række decentrale forhandlinger vil søge opbakning blandt Folketingets partier til udmøntningen af forskellige reserver på finanslovforslaget for 2026.

Ifølge aftalen forpligtiger Regeringen og Det Konservative Folkeparti sig til at gennemføre konkrete besparelser i administrationen i 2026, der følger af det statslige arbejdsprogram jf. faktaark om udmøntning af administrationsbesparelser i 2026. Det gælder også allerede gennemførte og varslede tilpasninger på ministerområderne.

Udskydelse af højere registreringsafgift for elbiler
Regeringen og Det Konservative Folkeparti er enige om at udskyde den gældende afgiftsfri grænse for elbiler samt indfasningen af den effektive sats for betaling af registreringsafgiften for elbiler med et år. Dermed videreføres den effektive sats for betaling af registreringsafgiften for elbiler og den afgiftsfri grænse for, hvornår der for en elbil i praksis skal betales registreringsafgift for 2025 i 2026, mens de efterfølgende satser og afgiftsfrie grænser forskydes et år frem i forhold til den sats og grænse, der effektivt set følger ud fra gældende lovgivning.

Udmøntning af administrationsbesparelser i 2026 (uddrag af et faktaark, se her):
Der er udarbejdet en oversigt over de konkrete tiltag i ministeriernes planer for udmøntningen af (aftalte) administrationsbesparelser. En række ministerier har allerede udmeldt organisationsændringer og varslet afskedigelser, nedlæggelse af stillinger mv. De udmeldte tilpasninger i staten skyldes ikke kun det statslige arbejdsprogram, men kan også skyldes bevillingsfald som følge af udløb af projekter, håndtering af budgetudfordringer m.m.

De administrative besparelser vil medføre et behov for en betydelig tilpasning og prioritering af ressourcer og opgaver i departementer og styrelser. Tilpasningerne kan endvidere potentielt medføre øgede sagsbehandlingstider og serviceforringelser på de berørte områder.

Erhvervsministeriet skal bl.a. afvikle af dele af vejledningsindsatsen vedr. bæredygtighedsrapportering, CSRD (2,0 mio. kr., 2,5 årsværk)

Miljø- og Ligestillingsministeriet skal bl.a. reducere Miljøstyrelsens tilsynsindsats (4,0 mio. kr., 2,6 årsværk) og skal tilpasse departementet i forhold til bl.a. nedskalering af internationalt arbejde, reduktion i ledelsen og nedprioritering af opgaver og synergieffekt ved samling af opgaver i Miljøstyrelsen mv. (8,2 mio. kr., 10,3 årsværk)

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal bl.a. gennemføre opgavebortfald i Energistyrelsen, bl.a. vedr. myndigheds- og borgerindsats, reduktion af udrulning af grøn varme, ophør af vedligehold af Klimakompasset og energi- og CO2-regnskabet (8,8 mio. kr, 8,8 årsværk)

Byrdelettelser for erhvervslivet (jf. tekstafsnit i aftalen)
Regeringen og Det Konservative Folkeparti er enige om, at det skal være enklere at drive virksomhed, og at de administrative byrder for dansk erhvervsliv skal nedbringes væsentligt. Krav og regler skal være lettere at efterleve for danske virksomheder, og de byrder, der følger heraf, skal være proportionale med formålet med de pågældende krav og regler. Det gælder både eksisterende regler og i forbindelse med indførelse af nye regler. Regeringen og Det Konservative Folkeparti vil sikre, at de samlede byrder for dansk erhvervsliv opgøres med henblik på at følge udviklingen. Regeringen og Det Konservative Folkeparti er herudover enige om at sanere i unødvendige byrder, som følger af tilsyn og underliggende regler.

Regeringen og Det Konservative Folkeparti er herudover enige om at arbejde for en ambitiøs tilgang til byrdelettelser i Danmark og på EU-niveau, herunder

• at Kommissionens målsætning om at nedbringe administrative byrder for erhvervslivet med 25 pct. og 35 pct. for SMVer bliver til virkelighed

• at Kommissionens forenklingspakker, der skal levere hurtige mærkbare byrdelettelser for erhvervslivet realiseres hurtigst muligt.

• at byrder fra kommende EU-lovgivning minimeres mest muligt

• at danske ministerier skal have fokus på at sikre erhvervsvenlig implementering af EU-direktiver

Finansiering mv., udgiftslofter og aftalens karakter
Regeringen og Det Konservative Folkeparti er enige om at udmønte forhandlingsreserven mv., der er afsat til finansloven for 2026. Derudover er regeringen og Det Konservative Folkeparti enige om at udmønte midler fra Grøn Fond, der bidrager til at finansiere ramme til initiativer vedr. klimasikring. Der udmøntes 22,0 mio. kr. i 2026, 145,8 mio. kr. i 2027, 278,0 mio. kr. i 2028 og 362,0 mio. kr. i 2029 fra Grøn Fond.

Hertil er regeringen og Det Konservative Folkeparti enige om, at det resterende finansieringsbehov håndteres ved at lempe finanspolitikken med 1,3 mia. kr. i 2026, 2,3 mia. kr. i 2027 og 2,5 mia. kr. i 2028. Det resterende finansieringsbehov i 2029 på 2,4 mia. kr. finansieres af råderummet. Administrationsbesparelserne, der følger af det statslige arbejdsprogram, bidrager med finansiering på 800,0 mio. kr. i 2026 til prioriteter på finanslovforslaget, hvoraf en del omprioriteres inden for ministerområderne.

Regeringen og Det Konservative Folkeparti er enige om at stemme for forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025-2028 med tilhørende ændringsforslag samt forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2029 med tilhørende ændringsforslag.

Aftalen har karakter af en stemmeaftale. Parterne er enige om at stemme for den endelige finanslov for 2026, regeringens ændringsforslag til finansloven for 2026, herunder de ændringsforslag, der udmønter det statslige arbejdsprogram, samt de lovændringer, der udmønter aftalen. Det Konservative Folkeparti vil kun i enighed med regeringen støtte ændringsforslag fra andre partier i forbindelse med 3. behandlingen af finansloven.

 

Se Finansministeriets pressemeddelelse "Aftale om finansloven for 2026: Velfærden løftes, danskernes hverdag bliver billigere og den grønne omstilling fortsætter" fra den 23. okt 2025 her

Læs “Aftale om finansloven for 2026” her

Se også Dakofas nyhed om regeringens udspil fra oktober 2025 til fordeling af Forskningsreserven 2026-2029 her

Se evt. Lovforsalg “L 1 Forslag til finanslov for finansåret 2026” på Folketingets hjemmeside her

 

Relaterede nyheder