Producentansvar: Gebyr for håndtering af emballageaffald
Introduktionen af det udvidede producentansvar for emballage skyldes et krav i emballagedirektivet fra 2018 om, at medlemsstaterne senest den 31. december 2024 skal oprette ordninger for udvidet producentansvar for al emballage i overensstemmelse med direktiv 2008/98/EF. De øvrige EU lande har haft producentansvar for emballage i adskillige år og Danmark er et af de sidste lande til at indføre det. Efter en forsinkelse er planen, at det skal være indført den 1. oktober 2025.
Med den politiske aftale om Udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter fra 30. august 2022 aftales det, at producenterne skal afholde kommunernes omkostninger til indsamling af husholdningernes emballageaffald, samt den nødvendige administration og kommunikation til borgerne. Dermed flyttes omkostninger fra borgernes affaldsgebyr til producenterne.
Den første tildelingsperiode fra 1. okt. 2025 – 31. dec. 2026 skal ses som en opstartsperiode. I den næste periode vil der være mere fokus på kommunernes serviceniveau, idet Miljøstyrelsen skal fastlægge et serviceniveau på landsplan, som producenterne skal betale for. De kommuner, som ønsker et højere niveau, må selv betale for differencen (via affaldsgebyret).
Betydelige forskelle på gebyrerne og mulige årsager hertil
Nu har kommunerne beregnet deres faktiske omkostninger (gebyr) ved de enkelte affaldsfraktioner (for emballage) og sendt dem til de respektive kollektivordninger, og kollektivordningerne har opgjort de gebyrer, som producenterne skal betale. Gebyrerne viser sig at være en del højere, og for enkelte emballagematerialer meget højere, end forventet og det har naturligvis skabt debat.
VANA skriver, at den ”store difference skyldes bl.a., at kommunernes udmeldte gebyrer, som var over 2 måneder forsinkede, er væsentlig højere end antaget, og virksomhedernes indrapporterede mængder af husholdningsemballage væsentligt lavere end antaget. Det vil sige, at der må forventes at være en større volumen, der ikke er rapporteret, men som indgår i priserne (den såkaldte free rider-problematik). Derudover har det vist sig, at der er gebyrforskelle mellem kommunerne på op til 4000% på bl.a. pap, og især priserne på glas er meget høje trods potentialet for både genbrug og en høj grad af genanvendelse.” VANA har bl.a. en aftale, hvor flasker, der bliver indsamlet i flaskecontainere i hele Region Hovedstaden, vil blive udsorteret, vasket og genpåfyldt.
Oprindeligt blev det estimeret, at ca. 41.000 emballageproducenter ville blive omfattet af det udvidede producentansvar. Det var med forbehold for, at man på dette tidspunkt ikke kendte den endelige definition af en emballageproducent. Da definition blev fastlagt, blev dette tal nedjusteret til ca. 7.000 producenter.
Børsen viser en figur af kommunernes gennemsnitlige udgifter til emballageaffald og de hhv. højeste og laveste udgifter i kommunerne. Eksempelvis på pap, er de gennemsnitlige udgifter 19,17 kr. per indbygger, mens de højeste er 61,83 kr. og de laveste er 1,63 kr. per indbygger.
Miljøministeriet fik i 2021 foretaget en beregning af, hvad producentansvaret ville koste i 2025, og på det tidspunkt var forventningen, at det skønsmæssigt i gennemsnit ville betyde en reduktion i affaldsgebyret på ca. 600 kr. ekskl. moms pr. husholdning om året. I samme analyse var også skøn på, hvad det ville koste at indsamle og behandle de enkelte emballagefraktioner (se tabel nedenfor).
Brancheforeningen Cirkulær skriver, at inflation, pris- og lønudvikling har været markant i perioden, og indførslen af en ny dieselafgift har naturligvis også øget prisen for at køre skraldebiler. ”Man skal huske på, at den enkeltstående største omkostning for kommunerne er selve afhentningen af affaldet – det vil sige indkøb og drift af skraldebiler, udgifter til diesel/el, løn til renovationsmedarbejdere og så videre.” siger Jens Bomann Christensen.
Kollektivordningers gebyrer vs. Miljøstyrelsens [kr. per kg markedsført materiale]
Emballageretur | VANA | Miljøstyrelsen |
Pap: 2,99 Papir: 0,14 Metaller: 6,94 Glas: 3,69 Plast: 5,16 MDK*: 8,97 | Pap: 3,34 Papir: 0,24 Metaller: 8,17 Glas: 6,00 Plast: 5,74 MDK*: 9,23 | Pap: 1,30 Papir: 0,36 Metaller: 2,26 Glas: 1,75 Plast: 4,36 MDK*: 3,10 |
Kilde: Kilde: CleantechWatch, 18. aug. 2025. * Mad- og drikkekartoner.
Seneste nyt er, at nogle kommuner tilsyneladende har revideret deres beregninger af gebyret, så VANA nu skal justere deres priser.
Fælles retningslinjer for beregning af gebyrerne?
Emballageretur skriver, at der fra ”flere sider stilles spørgsmålstegn ved, hvordan kommunerne beregner deres omkostninger til deres del af indsamlingen og håndteringen af emballageaffald. Forskellene på kommuner med henholdsvis relativt høje og relativt lave omkostninger kan være flere tusinde procent. Der kan være mange grunde til, at omkostningerne er endog meget forskellige, men det er umuligt at finde ud af, hvis ikke kommunerne får nogle fælles retningslinjer til at lave deres beregninger ud fra.”
”Der vil altid være en vis udgiftsforskel mellem f.eks. små og store, tyndt- eller tætbefolkede kommuner, samt den regionale markedssituation for private vognmænd, indsamlingen oftest er udliciteret til. Men vi er fuldstændig med på at se på rammerne for, hvordan kommunerne og de kommunale selskaber udregner producentgebyret. En ensretning her ville være en fordel for alle. Det arbejde går vi meget gerne konstruktivt ind i,” siger Jens Bomann Christensen.
Miljøstyrelsen skal udarbejde en skabelon til rapportering om baggrunden for kommunens omkostninger til håndtering af emballageaffald, som senest skal være klar i november 2025, og skal være med til at fastlægge et serviceniveau. Styrelsen vil bl.a. inddrage Kommunernes Landsforening og Brancheforeningen Cirkulær i dette arbejde.
Bliver producentansvaret udskudt til 1. jan 2026?
DI opfordrer til, at gebyret udskydes i tre måneder, til 1. januar 2026. Det vil give tid til at se ordentligt på tallene igen, og der bør være råd til det, mener adm. direktør Lars Sandahl Sørensen. Kommunernes udgifter til affaldshåndtering er nemlig allerede betalt i år, da det gebyr, borgerne betaler for at få hentet affald, ifølge DI ikke er blevet sat ned.
Miljøminister Magnus Heunicke er villig til at se på, om producentansvaret skal udskydes (endnu en gang). Det advarer affaldsbranchen dog i mod, da det vil blive dyrt, hvis kommuner og affaldsselskaber skal forlænge deres kontrakter om behandlingen af emballageaffaldet, samtidig med at kollektivordningerne har indgået aftaler herom. Emballageretur og VANA ønsker ikke en udsættelse. Desuden vil en udsættelse være i strid med EU lovgivningen.
Læs mere
Miljøstyrelsen, Producentansvar, Emballage
Miljøstyrelsen, 30. nov. 2021, Økonomi ved behandling af emballageaffald i 2025 - Version November 2021
Miljø- og Ligestillingsministeriet, 28. jan. 2023, 41.000 virksomheder skal fremover betale regningen for emballagen
CleantechWatch, 22. aug. 2025, Affaldsordning vil justere udskældte priser: "Voldsomt irriterende"
CleantechWatch, 19. aug. 2025, Affaldsbranchen advarer mod udskydelse af emballagelov: "Det vil være katastrofalt"
CleantechWatch, 18. aug. 2025, Kollektivordning slår konkurrents priser for affaldshåndtering
VANA, 6. aug. 2025, Udmelding af priser har udløst stor debat
VANA, 25. april 2025, Stort kvalitetsløft til den danske genanvendelse af glas og metal
Emballageretur, Virksomheder betaler en høj pris for deres emballage – men der er allerede foreslået en løsning (Bragt i CleantechWatch den 10. juli 2025)
Brancheforeningen Cirkulær, 14. aug. 2025, Cirkulær er opsat på at få producentansvar til at virke
Børsen, 14. aug. 2025, Industriboss advarer mod nyt gebyr: “Ragnarok”
Dakofa, 23. juni 2025, Ministersvar om producentansvar på emballage