Producentansvar for emballage: Regeringen reducerer omkostningerne for virksomhederne
Det udvidede producentansvar flytter regningen for emballageaffald fra kommunerne – og dermed fra borgernes affaldsgebyr – til virksomhederne. Det skal sikre, at virksomhederne tager større ansvar for at producere mindre emballage, som samtidig er mere genanvendelig. Den politiske aftale om implementering af EU’s emballagedirektiv om indførslen af det udvidede producentansvar blev indgået i august 2022.
Producentansvaret for emballage skal træde i kraft den 1. oktober 2025.
Pakken af tiltag skal:
- "Mindske virksomhedernes gebyr. Målet er, at producentgebyret bliver billigere og ikke kommer til at ligge over det niveau, som var forventet, da vi indgik den politiske aftale om implementering af EU’s emballagedirektiv om udvidet producentansvar i 2022. Så vi sikrer, at prisen kommer ned til maksimalt 1,2 mia. kr. for producenterne.
- Opdele producentgebyrer i rater og reducere gebyrerne på kort sigt, så det opkræves ved fire ratebetalinger på 250 mio. kr. hver frem mod den 1. oktober 2026, samt en ekstra opkrævning på maksimalt 200 mio. kr. over en fireårig periode. Tilrettelæggelsen skal tage højde for direktivforpligtelser og statsstøtteregler. Det er regeringens intention, at kommunernes likviditet ikke skal blive påvirket negativt af de foreslåede ændringer. Eventuelle likviditetsmæssige konsekvenser i kommunerne som følger af udskydelse af opkrævningen af producentgebyret, vil derfor blive håndteret ved en lånepulje.
- Afskaffe den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027 svarende til en lettelse for virksomhederne på samlet op mod 250 mio. kr. over to år.
Iværksætte en undersøgelse af, hvordan nabolande har indrettet deres ordninger med udvidede producentansvar, og hvad vi kan lære af de nabolande, der kan gøre det billigere end i Danmark. - Ændre reglerne, så alle kommunerne bruger den samme beregningsmetode, så der opnås transparens for virksomhederne, og så priserne for fx glas ikke bliver urimeligt høje.
- Se på administrationsudgifterne i Miljøstyrelsen og hos Dansk Producentansvar. Tilrettelæggelsen skal tage højde for direktivforpligtelser og statsstøtteregler.
- Indsats over for free-riders, dvs. virksomheder, der ikke har registreret sig til at betale for deres håndteringen af deres eget emballageaffald og dermed driver regningen op for dem, der har registreret sig. Det skal sikre, at virksomheder, der har tilmeldt sig producentansvaret, ikke ender med regningen.”
Regeringen vil inddrage relevante aktører i arbejdet. Den endelige løsningsmodel skal tage højde for direktivforpligtelser og statsstøtteregler, som naturligvis skal overholdes.
Om analysen fra 2019 af omkostningerne ved håndtering af emballageaffald
Miljøstyrelsen skriver på deres hjemmeside: ”Miljøstyrelsen fik i 2019 udført en analyse af emballagemængderne og omkostningerne til håndtering af disse i det på det tidspunkt gældende affaldssystem (Miljøprojekt UAFF nr. 22). Siden er Klimaplan for grøn affaldssektor og cirkulær økonomi (herefter Klimaplanen) blevet vedtaget i juni 2020 (Aftalepartierne, 2020). Analysen fra 2019 tager derfor ikke højde for de ændringer, der forventes at forekomme i affaldssystemet frem til 2025, hvor det udvidede producentansvar skal træde i kraft.
Denne analyse har derfor til formål at belyse de forventede affaldshåndteringsomkostningerne for emballageaffald i 2025.Resultatet af analysen viser, at nettohåndteringsomkostningerne for emballageaffaldet i 2025 forventes at beløbe sig til 2,35 mia. kr., svarende til 2.023 kr./ton emballage. I analysen er der dog ikke medtaget omkostningerne til de danske pantsystemer, der tidligere er vurderet at beløbe sig til 170 mio. kr. Tillægges disse vil de samlede nettohåndteringsomkostninger samlet udgøre 2,52 mia. kr. i 2025.
Ud af de beregnede 2,35 mia. kr. udgøres de 1,50 mia. kr. hos husholdningerne. De resterende 0,85 mia. kr. udgøres af emballage indsamlet fra erhvervet. De højeste nettohåndteringsomkostninger ses ved plastemballagen og papemballagen. For papemballage skyldes de samlede nettohåndteringsomkostninger på 0,63 mia. kr. en stor forsyningsmængde på over 475.000 tons. For plastemballagen beløber nettohåndteringsomkostningerne sig til 1,12 mia. kr. drevet af både en høj forsyningsmængde og høje håndteringsomkostninger per ton.”
Læs mere
Rttzau, 11. sept. 2025, Regeringen vil sikre klarhed for virksomhederne og ro om emballagepriserne
Miljøstyrelsen, 30. nov. 2021, Økonomi ved behandling af emballageaffald i 2025
Dakofa, 22. aug. 2025, Producentansvar: Gebyr for håndtering af emballageaffald
Politisk aftale, Udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter, 30. august 2022