Pris for ikke at genanvende elektronikaffald
Finansminister Nicolai Wammen har svaret på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 497 (Alm. del) af 28. august 2025 stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmålet lyder som følger:
“Hvad er ministerens holdning til, at EU-Kommissionen med sit seneste budgetforslag undergraver medlemsstaternes skattegrundlag ved at indføre egne EU-afgifter på eksempelvis tobaksprodukter og elektronisk affald? Der henvises til EUKommissionens budgetforslag fra 15. juli 2025, der blandt andet omfatter ny egen indtægtskilde, TEDOR (Tobacco Excise Duty Own Resource), hvor 15 pct. af medlemsstaternes minimumsafgifter på tobaksvarer overføres direkte til EU’s budget.”
Hertil svarer finansministeren:
"Kommissionen fremsatte d. 16. juli sit forslag til den kommende flerårige finansielle ramme (MFF) for 2028-2034, herunder et forslag til EU’s egne indtægter. Kommissionen foreslår bl.a., at der indføres et bidrag baseret på 15 pct. af mængden af forarbejdet tobak og tobaksrelaterede produkter, der overgår til forbrug i medlemslandene. Bidraget beregnes ved at gange denne mængde med den minimumssats, der gælder for hvert medlemsland i tobaksbeskatningsdirektivet, som Kommissionen samtidig har foreslået revideret. Indtægten er ikke juridisk betinget af, at det reviderede tobaksbeskatningsdirektiv vedtages.
Kommissionen foreslår ligeledes, at der indføres et bidrag på 2 euro pr. kg. ikkegenanvendt elektronikaffald i medlemslandene. Satsen reguleres årligt på baggrund af BNP-prisdeflatoren i EU. Forslaget baseres på statistik for elektronikaffald.
Forslagene til nye EU-indtægter baseret på tobaksbeskatning og elektronisk affald vil ikke indebære nye skatter eller en reduktion af danske skatteindtægter, men vil alene indebære nye bidrag fra medlemslandenes statskasser til EU’s budget.
EU’s budget er indrettet således, at der i et givet budgetår skal være balance mellem indtægter og udgifter. Konkret medfører dette, at summen af indtægter skal svare til de samlede betalingsbevillinger. Dette opfyldes ved, at Kommissionen opkræver bidrag fra medlemslandene baseret på deres andel af EU’s samlede BNI, svarende til differencen mellem de budgetterede udgifter og alle øvrige indtægter. Nye egne indtægter ændrer således ikke på de samlede bidrag fra medlemslandene, men kan ændre fordelingen mellem medlemslandene ved at fortrænge dele af de BNI-baserede bidrag.
Regeringen finder det centralt, at EU’s indtægtssystem bør være effektivt, transparent og sikre en rimelig byrdefordeling af den kommende flerårige finansielle ramme. Regeringen er skeptisk over for det foreslåede bortfald af rabatter. Regeringen finder det ligeledes centralt, at EU’s kommende egne indtægter indrettes således, at det generelt afspejler sunde økonomiske principper og bevarer incitamenterne til sund økonomisk politik i EU-landene. Regeringen forholder sig generelt konstruktivt til forslag til ændringer til indtægtssystemet med udgangspunkt i disse principper."
Du kan læse spørgsmål og svar i sin helhed ved at trykke hér.