Ønske om flere genbrugsemballager i dagligvaresektoren
Ni af Storbritanniens største dagligvarekæder er gået sammen med WRAP og de nationale regeringer for at undersøge, hvordan et standardiseret, operationel system for genbrugelig, fyldt emballage kan implementeres i stor skala i landets detailhandel inden 2030. Det er tale om påfyldt (pre-filled) emballage, der er designet til at blive fyldt, brugt, returneret og genpåfyldt flere gange inden for en forsyningskæde som en salgsenhed.
Initiativet er formaliseret i en fælles hensigtserklæring, hvor Aldi, Asda, Co-op, Lidl GB, Morrisons, Ocado Retail, Sainsbury’s, Tesco og Waitrose forpligter sig til at arbejde sammen om at designe et operationelt system for genbrugsemballage, der kan fungere både i butikker og online.
Udmeldingen kommer i kølvandet på det stigende pres for at reducere engangsplast og emballageaffald, særligt med den nye lovgivning om producentansvar, der indfører nye omkostninger og incitamenter for producenter. Ifølge tal fra GoUnpackaged kan en overgang af 30 pct. af dagligvareemballagen fra engangsemballager til genanvendelige emballager spare britiske producenter for £136 millioner årligt i til producentansvarsomkostninger. Samtidig kan de reducere deres CO₂e-udledning for de omfattede produkter med 95 pct.
Analysen fra GoUnpackaged omfatter 18 produktkategorier og 30 standardiserede emballagetyper.
Målet er at gøre påfyldt emballage lige så praktisk og tilgængelig som engangsalternativer, samtidig med at man reducerer de miljømæssige og økonomiske omkostninger ved engangsemballage.
Læs mere
Circular, 16. juli 2025, UK’s largest grocery retailers set sights on prefill to take more single use packaging off shelf
GoUnpackaged, Report: A 30%+ Reuse Future for the UK
WRAP, 14. juli 2025, UK's largest grocery retailers set sights on prefill to take more single use packaging off shelf
Department for Environment, Food & Rural Affairs and PackUK, Extended producer responsibility for packaging, updateret 11. juli 2025