National strategi om asbest
Hovedpunkterne i strategien er:
Bedre mulighed for fængselsstraf for særligt grove asbestovertrædelser og i sager om dødsulykker
I lovbemærkningerne til arbejdsmiljøloven vil der blive angivet et vejledende niveau på 4-6 måneders fængsel i sager vedrørende asbestovertrædelser og 8-10 måneder i sager om dødsulykker.
Forhindre svindel med asbestprøver
Der skal indføres et nyt krav i asbestbekendtgørelsen om, at arbejdsmiljøorganisationen i virksomheden skal modtage resultater fra asbestprøver direkte fra de personer, som forestår asbestanalysen og rapporterer resultatet. I små virksomheder med under 10 ansatte, vil det være de ansatte, der skal modtage analyseresultaterne. Desuden skal der indføres en bestemmelse i arbejdsmiljøloven, der giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om, hvordan en arbejdsgiver skal gøre oplysninger fra en tredjepart tilgængelige for sine egne ansatte.
Aftalepartierne er også enige om, at Arbejdstilsynet skal undersøge og kortlægge de eksisterende krav og praksis med asbestprøver, som skal give et bedre grundlag for at vurdere omfanget af snyd med prøver.
Ophør af mulighed for dispensation til højtryksspuling af asbesttage
Efter asbestbekendtgørelsen er det forbudt at højtryksspule asbest. Aftalepartierne er enige om at afskære muligheden for at få dispensation til at foretage højtryksspuling af asbesttage med en tagrensekasse. Det betyder, at det fremover vil være forbudt at højtryksspule asbesttage. Aftalepartierne noterer sig, at det fortsat vil være muligt for boligejere at rense deres tag, fx hvis man bruger en blød børste og en blød vandstråle. De cirka 50 virksomheder, der i dag har dispensation til at højtryksspule asbesttage, vil fra ikrafttrædelsestidspunktet få et halvt år til at indrette sig på, at deres dispensation bortfalder.
Asbestprotokoller
En arbejdsgiver skal registrere oplysninger i en protokol om alle ansatte, der udfører asbestarbejde. En arbejdsgiver skal også registrere oplysninger om enhver ansat, der formodes reelt at være blevet udsat for asbeststøv. Arbejdsgiveren skal opbevare en protokol i mindst 40 år. Hvis virksomheden lukker, skal protokoller sendes til Arbejdstilsynet. Arbejdstilsynet har dog kun modtaget ni asbestprotokoller i perioden 2016 til 3. juli 2025 fra ophørte virksomheder. Den 1. juli 2024 indførte Arbejdstilsynet på baggrund af asbestaftalen fra 2022 et krav om, at arbejdsgivere skal udlevere de oplysninger, som arbejdsgiverne har registreret om de ansatte i en protokol, til den enkelte ansatte, senest når den ansatte stopper i virksomheden.
Der skal nedsættes en arbejdsgruppe bestående af Arbejdstilsynet, arbejdsmarkedets parter og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) mhp. at formalisere asbestbekendtgørelsens krav om oplysninger i asbestprotokoller. Det kunne fx være i form af obligatoriske blanketter for dem, der arbejder med asbest, og for dem, der uforvarende er blevet udsat for asbest, herunder en frist for, hvornår oplysninger skal registreres, og hvor ofte oplysningerne skal udleveres til den pågældende.
Styrket information og kommunikation
Arbejdstilsynet skal inden udgangen af 2025 skal gennemføre en landsdækkende kommunikationskampagne om muligheden for at klage til Arbejdstilsynet, hvis man ved eller formoder, at der foregår overtrædelser af arbejdsmiljøloven, som fx overtrædelser af asbestreglerne. Kommunikationskampagnen skal målrettes ansatte, private boligejere og fagforeninger.
Når arbejdsmiljølovens og asbestbekendtgørelsens regler om asbestprotokoller er ændret på baggrund af samarbejdet med arbejdsmarkedets parter og AES, gennemfører Arbejdstilsynet i samarbejde med arbejdsmarkedets parter en oplysningskampagne om reglerne for asbestprotokoller. Formålet vil være at udbrede arbejdsgivernes kendskab til deres forpligtelser efter reglerne, og at de ansatte kender deres rettigheder i forhold til reglerne.
Øget risikobasering af helhedsorienteret tilsyn
der er et potentiale i at forbedre den måde, data anvendes til at udpege virksomheder på bygge- og anlægsprojekter, herunder asbestarbejde, til tilsyn. Aftalepartierne noterer sig, at Arbejdstilsynet som opfølgning på Rigsrevisionens rapport vil gøre det obligatorisk for virksomheder at bruge en blanket på virk.dk, når de skal anmelde asbestarbejde. Blanketten skal bidrage til mere ensartet data. Aftalepartierne noterer sig derudover, at Arbejdstilsynet arbejder videre med Rigsrevisionens anbefalinger om at bruge tilsynets egne data mere systematisk til udvælgelse af virksomheder til tilsyn. I den forbindelse vil Arbejdstilsynet se på, om modellen for udpegning af tilsyn på bygge- og anlægsområdet i sin helhed kan gøres endnu mere risikobaseret.
Læs mere
Beskæftigelsesministeriet, Aftale om en national strategi om asbest
Folketinget Statsrevisorerne, 9. marts 2025, Statsrevisorerne kritiserer tilsynet med ulovligt asbestarbejde
Dakofa holder kursus, Metoder til at identificere asbest og regler for håndtering af asbest, den 4. november i Galten, hvor bl.a. Arbejdstilsynet deltager.