Miljøstyrelsens vejledende udtalelse om udbringning af biokul til jordbrugsformål

Den vejledende udtalelse var i høring primo 2025 og kan nu findes på styrelsens hjemmeside. Forsigtighedsprincippet er blevet fremhævet yderligere sammenlignet med høringsudgaven.

Miljøstyrelsen skriver, at som led i regeringens Strategi og arbejdsprogram for pyrolyse er der identificeret et behov for styrket vejledning til kommunerne, indtil der evt. er fastlagt enkel og klar regulering af biokul. Behovet er i forbindelse med sagsbehandling af ansøgninger om tilladelse til udbringning af biokul efter miljøbeskyttelseslovens § 19.

Et udkast til vejledningen var i høring i starten af 2025 (se evt. Dakofas nyhed fra den 16. januar her). Høringsnotatet er offentliggjort i forbindelse med offentliggørelsen af den færdige vejledning på miljøstyrelsens hjemmeside (find høringsnotatet på høringsportalen her).

Høringen ledte til, at der er blevet indsat et nyt afsnit i vejlednignen med beskrivelse af ”Forsigtighedsprincippet”. Desuden nævnes PAH nu eksplicit: ”Derudover vil der også under visse pyrolysebetingelse dannes PAH under pyrolyseprocessen”. Der er ikke andre ændringer i forhold til høringsudgaven.

Afgræsningen af vejledningen (tekst-uddrag fra vejledningen)

Denne vejledning har kun til formål at vejlede om de tilfælde, hvor biokulsudbringning til jordbrugsformål kræver en tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19. Den vejledende udtalelse vil ikke berøre regler, der fastslår, hvornår en tilladelse ikke er nødvendig. Ydermere vil denne vejledende udtalelse ikke forholde sig til forvaltningsretlige regler i forhold til at træffe afgørelser.

Denne vejledende udtalelse sondrer ikke mellem, hvorvidt biokul defineres som affald eller produkt, men tager udgangspunkt i, at udbringning af biokul på landbrugsjord ofte forudsætter en tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven § 19. Årsagen er, at biokul kan indeholde stoffer i en mængde, der kan være skadelige for miljøet, og anvendelsen på landbrugsjord skal vurderes i hvert enkelte tilfælde. Såfremt kommunen i det konkrete tilfælde vurderer, at biokul har en dokumenteret gødsknings- eller jordforbedrende værdi, er biokullet derved omfattet af denne vejledning. Biokullet vil derfor potentielt set kunne anvendes til jordbrugsformål efter konkret vurdering efter miljøbeskyttelseslovens § 19. Hvis biokullet ikke har et jordbrugsformål, er biokullet ikke omfattet af denne vejledende udtalelse. Som eksempel kan det nævnes, at biokul, der anvendes til kulstoflagring uden jordbrugsformål, derfor ikke er omfattet af denne vejledende udtalelse.

Miljøstyrelsen vil i denne vejledende udtalelse vejlede om udvalgte emner vedr. biokul og tilladelser efter miljøbeskyttelseslovens § 19 i forbindelse med udbringning af biokul til jordbrugsformål. Derudover vil Miljøstyrelsen også komme med eksempler på regelsæt, der er/kan være relevante at inddrage i sagsbehandlingen. Listen over regelsæt er ikke udtømmende.

Du kan læse den vejledende udtalelse her

T.O. Miljøstyrelsen har også skrevet om biokul ved opdatering primo september af listepunksnotat om nyttiggørelse af affald (K 206: anlæg der nyttiggør ikke-farligt affald). Det fremgår, at udbringning og nyttiggørelse af biokul til jordbrugsformål ikke skal godkendes efter miljøbeskyttelseslovens § 33 (se evt. mere på styrelsens hjemmeside her og her).

T.O. Eksempler på § 19 tilladelse til udspredning af biokul på landbrugsmarker - se Digital MiljøAdministraion, Afgørelse dateret 10. oktober 2025 fra Brønderslev Kommmune, her

 

Relaterede nyheder