Kommissionens forslag til forordning om krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer
Miljø- og ligestillingsminister Magnus Heunicke har til Folketingets Miljø- og fødevareudvalg fremsendt ministeriets samlenotat vedrørende Kommissionens forslag til forordning om krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer, KOM (2023) 0451.
Af samlenotatet fremgår det blandt andet, at med Kommissionens forslag til EU-retsakt ”Europa-Parlamentets og rådets forordning om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer” foreslås en omfattende revidering og sammenskrivning af de eksisterende europæiske regler om behandlingen af udrangerede køretøjer og typegodkendelse af køretøjer med hensyn til genbrugelighed, genanvendelighed og nyttiggørelsesmuligheder (hhv. direktiv 2000/53/EC om udrangerede køretøjer og direktiv 2005/64/EC om typegodkendelse af biler). Forslaget blev fremlagt af Kommissionen den 13. juli 2023, og det er modtaget i dansk sprogversion den 9. oktober 2023.
De væsentligste nye elementer i forslaget omfatter en udvidelse af rækkevidden for reguleringen, klare cirkularitetskrav til design af køretøjer, produktpas på nye køretøjer, ændrede rammer for det udvidede producentansvar, nye krav til adskillelse af komponenter med kritiske råmaterialer, forbud mod deponering af shredderaffald samt en skærpelse af reglerne for eksport af brugte biler ud af EU.
Forslaget forventes at have en positiv virkning for miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark, EU og globalt idet det vil lede til en bedre behandling af udrangerede biler, en reduceret efterspørgsel efter primære ressourcer og materialer samt skærpede krav til eksport af brugte- og udtjente biler til tredjelande.
Forslaget forventes at have både administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige og erhvervslivet. Der forventes særligt at være negative økonomiske konsekvenser forbundet med opsætningen og administrationen af den udvidede producentansvarsordning, samt forbundet med krav vedrørende affaldsbehandlingen af udrangerede biler. Der forventes at være positive økonomiske konsekvenser for affaldsbehandlere og producenter ved et forbedret indre marked for genanvendte materialer, ligesom en øget digitalisering på længere sigt forventes at lette de administrative byrder forbundet med godkendelse og affaldsbehandling af køretøjer for både stat og erhverv. Det skønnes desuden, at forslaget vil medføre et øget provenu fra registreringsafgiften som følge af øgede produktionsomkostninger på køretøjerne, der forventes overvæltet i priserne for køretøjerne.
Endelig konkluderer ministeren, at Regeringen hilser Kommissionens forslag til forordning om krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer velkomment, da det kan bidrage til at mindske miljø- og klimabelastning gennem omstillingen til cirkulær økonomi.
Sagen forventes at være på dagsordenen for miljørådsmødet d. 17. december 2024 til en politisk drøftelse. Forslaget forventes at komme på dagsordenen for et rådsmøde (miljø) i første halvår 2025 med henblik på generel indstilling.
Du kan læse samlenotatet i sin helhed ved at trykke hér.