Må genbrugsaktiviteter på genbrugspladserne gebyrfinansieres?
Lovforslaget omhandler (som nævnt i tidligere nyhed på Dakofas hjemmeside), styrket affaldstilsyn, herunder modtagekontrol og håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter og ophævelse af bestemmelser om genbrugsområder på genbrugspladser.
I forbindelse med spørgsmålet om gebyrfinansierede genbrugsaktiviteter har der været stillet en række spørgsmål, herunder det seneste spørgsmål 16, der er stillet den 26. november 2024 af Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmålet lyder som følgende:
Ministeren bedes redegøre for, om ministeriet har ændret sin juridiske fortolkning af miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1? Der henvises til, at ministeren i svar på spørgsmål 14 til L 38 i bemærkningerne skriver: ” Baggrunden herfor er, at miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1, alene vedrører kommunens affaldsordninger, hvorfor initiativer vedrørende genbrugsgenstande ikke kan finansieres over affaldsgebyrerne, da genstandene anses for at være affald.” Dette er i modstrid med svar fra daværende miljøminister i 2010 på spørgsmål nr. 4 til L 13, stillet af Miljø og Planlægningsudvalget (folketingsåret 2010-11): ” Efter de gældende regler kan kommunerne gebyrfinansiere udgifterne til bl.a. planlægning, etablering, drift og administration af de kommunale affaldsordninger og opgaver, som har en naturlig tilknytning hertil. Det betyder, at kommunerne har adgang til at gebyrfinansiere en række borgerrettede initiativer, bl.a. på affaldsforebyggelsesområdet i det omfang, initiativerne knytter sig til affaldsordningerne. Det kan f.eks. være iværksættelse af en informationskampagne om affaldsforebyggelse eller etablering af et byttehjørne i kommunale boligselskaber eller på genbrugspladsen. Se også mit svar på spørgsmål 3.” Der henvises også til, at dette svar blev gentaget af Miljøministeriet i høringsnotat af 9. december 2020 til affaldsbekendtgørelsen.
Miljø- og Ligestillingsminister Magnus Heunicke svar af 27. november 2024 lyder som følgende:
Spørgsmålet har været forelagt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, som har oplyst følgende:
”Det fremgik af svar på spørgsmål nr. 12 til L 38, af 7. november d.å., at det i L 153 (Forslag til Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet) fra 2022 fremgår af beskrivelsen af den gældende retstilstand, at kommunernes initiativer vedr. genbrugsgenstande ikke kan finansieres over affaldsgebyrerne, da genstandene ikke anses for at være affald. L 153 blev vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 9. juni 2022.
Energistyrelsen er blevet opmærksom på, at kommunernes hidtidige praksis, hvorefter kommunerne har gebyrfinansieret genbrugsaktiviteter på genbrugspladsen, ikke er omtalt i L 153.
I de almindelige bemærkninger til L 153 under afsnittet ”gældende ret” nævnes det ganske vist, at Ankestyrelsen i udtalelse af 28. juni 2017 har vurderet, at kommuner er berettigede til at tage imod genbrugsgenstande, når det sker som en naturlig afrunding af kommunens opgaver på affaldsområdet, herunder opgaven med at forebygge affald.
Af Ankestyrelsens udtalelse fremgår det endvidere, at miljøministeren ved svar på spørgsmål nr. 4 til L 13, 2010-2011, har svaret:
”.. at kommunerne har adgang til at gebyrfinansiere en række borgerrettede initiativer, bl.a. på affaldsforebyggelsesområdet i det omfang, initiativerne knytter sig til affaldsordningerne. Det kan f.eks. være iværksættelse af en informationskampagne om affaldsforebyggelse eller etablering af et byttehjørne i kommunale boligselskaber eller på genbrugspladsen.”
Det anerkendes derfor, at der på denne baggrund har været en langvarig kommunal praksis med at gebyrfinansiere genbrugsaktiviteter på genbrugspladser.
Forståelsen af, at kommunerne kan bruge affaldsgebyret til at finansiere genbrugsaktiviteter på genbrugspladser gentages i energi- forsynings- og klimaministerens svar af 19. juni 2018 til EFKudvalget på spm. 28.
Ministeren oplyser her, at: ’ Da genbrugsgenstande ikke er omfattet af definitionen af affald, kan affaldsgebyret som udgangspunkt ikke anvendes til at understøtte direkte genbrug, herunder at finansiere salg af genbrugsgenstande, der modtages på genbrugspladserne. Miljøministeriet har dog tidligere vurderet, jf. ministersvar fra Karen Ellemann fra 2011, at kommunerne via. affaldsgebyret kan finansiere begrænsede omkostninger til et byttehjørne, hvor brugere af genbrugspladsen henstiller genbrugsgenstande med henblik på, at andre overtager dem.
Energistyrelsen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt med henblik på at skabe klar hjemmel til, at den nuværende praksis kan opretholdes, at fremsætte et ændringsforlag til L 38, med en ny særskilt bestemmelse, der sikrer kommunalbestyrelsens mulighed for at fastsætte gebyrer til dækning af begrænsede udgifter til planlægning, etablering, drift og administration af genbrugsaktiviteter på genbrugspladser i sammenhæng med affaldshåndtering, ud fra en almindelig proportionalitetsvurdering.”
Læs mere her
Du kan se alle spørgsmål stillet under behandlingen her på Folketingets hjemmeside
Dakofas juranetværk vil drøfte lovforslaget på kommende møde den 5. februar 2025.
Du kan læse mere om Dakofas juranetværk her