Høring: skrotningsgodtgørelsen for biler stiger med 570 kr.
Miljøstyrelsen har sendt udkast til bekendtgørelse om ændring af bilskrotbekendtgørelsen (Bekendtgørelse om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer, opkrævning af miljøbidrag og udbetaling af skrotningsgodtgørelse) i høring.
Bekendtgørelsesudkastet indeholder én ændring til den nugældende bilskrotbekendtgørelse. Denne ændring er en forøgelse af skrotningsgodtgørelsen for indlevering af udtjente person- og varebiler til registrerede autoophuggere fra 2.200 kr. til 2.770 kr.
Baggrund for ændringer jf. styrelsens høringsbrev
Baggrunden for ændringen er først og fremmest, at der gennem en årrække er oparbejdet en akkumuleret ubalance på bilskrotordningen på over 500 mio. kr., hvilket bl.a. skyldes et betydeligt fald i udbetalingen af skrotningsgodtgørelser. Ordningens økonomiske ubalance skal derfor udlignes.
Ændringen gennemføres sideløbende med nedsættelse af miljøbidraget, som ændres ved ændring af miljøbidragsloven. Forslaget til lov om ændring af miljøbidragsloven, som fremsat af miljøministeren d. 9. oktober 2025, blev behandlet i Folketinget d. 23. oktober 2025 med forventet ikrafttrædelse den 1. juni 2026. Denne ændringsbekendtgørelse forventes at have ikrafttrædelse den 1. januar 2026
Evt. høringssvar skal være Miljøstyrelsen i hænde senest den 17. november 2025.
Find Miljøstyrelsens høringsbrev og udkast til ændringsbekendtgørelse for bilskrotbekendtgørelsen på Høringsportalen her
Uddrag fra Regeringens lovkatalog 2025-26 om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag) (Okt I)
Der er gennem en årrække akkumuleret et overskud på over 400 mio. kr. inden for bilskrotordningen. Lovforslaget har til formål at nedbringe overskuddet og sikre bedre balance mellem udgifter og indtægter ved at sænke miljøbidraget fra 84 kr. til 61 kr., samtidig med at skrotningsgodtgørelsen forhøjes fra 2.200 kr. til 2.770 kr. Samtidig skal overskuddet nedbringes frem mod ikrafttrædelsen af en kommende EU-forordning (ELV-forordning), der forventes at blive vedtaget i løbet af 2026 og indfører et omfattende udvidet producentansvar for køretøjer.