Høring: bekendtgørelse om asbest i arbejdsmiljøet og grænseværdibekendtgørelse mv.
1. Formål
Formålet med disse regelændringer i bekendtgørelserne er at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/2668 om ændring af direktiv 2009/148/EF om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at være udsat for asbest (asbestdirektivet) i dansk ret.
Desuden er formålet at tydeliggøre flere af asbestbekendtgørelsens definitioner og enkelte af bekendtgørelsens øvrige bestemmelser.
I asbestbekendtgørelsen foreslås indført et ophør af højtryksspuling af asbesttage.
I grænseværdibekendtgørelsen foreslås som følge af asbestdirektivet en ny skærpet grænseværdi for asbest fra 21. december 2029.
Forslag til ny asbestbekendtgørelse fastholder det nuværende beskyttelsesniveau og forventes ikke at medføre væsentlige administrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
2. Udkast til ny asbestbekendtgørelse
Af det følgende fremgår de justerede og nye krav i udkast til ny asbestbekendtgørelse. Bekendtgørelsens paragraffer konsekvensrettes som følge af de foreslåede ændringer.
Justerede og nye krav til foranstaltninger
Udkastet indeholder diverse ændrede krav til implementering af ny EU-regulering i forhold til foranstaltninger, bl.a. om arbejdsmetoder og personlige værnemidler. Hovedparten er mindre justeringer, som ikke har større praktisk betydning for udførelse af asbestarbejde. De tre mere betydende ændringer nævnes i det følgende.
Det er et nyt EU-krav, at ansatte skal gennemgå en passende dekontaminering, hvilket indføres i asbestbekendtgørelsen. Samtidig foreslår Arbejdstilsynet at præcisere, at dekontaminering skal ske før pauser, og før arbejdsstedet forlades.
Et nyt EU-krav er krav om at befugte luften kontinuerligt med henblik på at sedimentere asbeststøvet. Dette indføres i bekendtgørelsen som et krav til metode til at begrænse støvudviklingen.
Der indføres et andet nyt EU-krav om udsug mv. ved arbejde i afskærmede områder ved en udvidelse af en gældende bestemmelse om metodekrav ved nedrivning af asbest. Dermed vil metodekravet gælde for alt asbestarbejde, hvor der forekommer støv i væsentligt omfang.
Om at prioritere nedrivning af asbest
Der indføres et nyt EU-krav om, at nedrivning skal indgå i en arbejdsgivers risikovurdering, så arbejdsgiveren kan vælge at prioritere nedrivning af asbestholdigt materiale frem for andre former for håndtering af materialet, hvor det forbliver i anvendelse. Det vil ikke være et krav, at asbestholdigt materiale nedrives.
Forundersøgelse for asbest
Der indføres et nyt EU-krav om, at en arbejdsgiver efter anmodning fra en anden arbejdsgiver skal stille oplysninger om forekomst af asbest til rådighed for den anden arbejdsgiver.
Ændret krav til asbestanalyse
Som følge af EU-krav indføres der i asbestbekendtgørelsen et skærpet krav til metode til asbestanalyse af luftprøver gældende fra 21. december 2029. EU begrunder det med den nye skærpede EU-grænseværdi for asbest i arbejdsmiljøet. Kravet medfører, at analyselaboratorier om godt 4 år ikke længere kan anvende den gængse PCM-metode (fasekontrast-mikroskopi) til asbestanalyse af luftprøver, men i stedet for skal anvende de mere avancerede, specifikke målemetoder, såkaldte EM-metoder (elektronmikroskopi).
Nye krav til asbestanmeldelser og arbejdsplan
Som følge af EU-krav indføres der en justering af krav om, hvilke oplysninger der skal være indeholdt i en arbejdsgivers anmeldelse af asbestarbejde til Arbejdstilsynet og arbejdsplan for nedrivning af asbest. Der er stort set tale om de samme oplysninger som hidtil, men grupperet lidt anderledes. Dog er oplysninger om ansattes asbestuddannelse og dato for seneste helbredsundersøgelse nye oplysninger, som skal indgå i anmeldelsen.
Derudover foreslår Arbejdstilsynet også en justering af oplysninger om dato for arbejdets udførelse i anmeldelsen. Dato for arbejdets påbegyndelse ændres fra dato for ”forventede påbegyndelse” til ”tidligste dato for arbejdets påbegyndelse”. Samtidig nedsættes fristen for, hvornår arbejdsgiver skal anmelde fra 8 dage til 3 dage.
Arbejdsgiver forpligtes desuden til at fremsende en asbestanmeldelse elektronisk til Arbejdstilsynet via Arbejdstilsynets blanket på Virk.dk. Hermed kan Arbejdstilsynet systematisk bruge data til at styrke sin tilsynsindsats over for asbestarbejde. Blanketten på Virk.dk vil være udformet som afkrydsning af oplysninger.
Der er i dag ikke krav om anmeldelse af asbestarbejde ved fjernelse af ubeskadiget asbestholdigt materiale uden ødelæggelse heraf, når det kan udføres med lavt støvniveau. Et sådant asbestarbejde kan almindeligvis ikke finde sted i praksis, og bestemmelsen herom foreslås derfor ophævet af hensyn til klarhed i reglerne.
Asbestprotokoller og adgang til helbredsundersøgelser
Gældende bestemmelse om, at krav om asbestprotokoller ikke gælder for asbestarbejde med lavt støvniveau ophæves. Tilsvarende ophæves gældende bestemmelse om, at krav om adgang til helbredsundersøgelse ikke gælder for asbestarbejde med lavt støvniveau. Dette følger af nye EU-krav.
De særlige bade- og omklædningsfaciliteter (miljøvogn)
Arbejdstilsynet retter op på en utilsigtet stramning af reglerne i 2023 om adgang til særlige bade- og omklædningsfaciliteter, typisk en miljøvogn. Fra siden 2023 at være et krav ved alt asbestarbejde ændres det nu til, at miljøvogn er et krav ved autorisationskrævende nedrivning og oprydning efter brande og omfattende stormskader. Det skal fortsat ved ethvert andet asbestarbejde være muligt at kunne rengøre sig, fx i en skurvogn med bad, omklædning, toilet mv.
Højtryksspuling af asbest
Til udmøntning af dele af den politiske aftale af 8. oktober 2025 om en national strategi om asbest indføres et ophør af mulighed for dispensation fra forbuddet mod højtryksspuling af asbest. Samtidig indføres der en bestemmelse om, at de tidligere meddelte dispensationer til at foretage højtryksspuling af asbesttage med tagrense-kasse bortfalder 1. juli 2026.
Oplæring og instruktion
Det indføres, at oplæring og instruktion om specifikt asbest i arbejdets udførelse ikke alene skal gives til ansatte med asbestarbejde, men også til ansatte med arbejde i øvrigt, hvor der er risiko for udsættelse for asbest.
Flere tydeliggørelser i reglerne
Asbestbekendtgørelsen har gældende definitioner af, hvad der forstås ved asbestarbejde og nedrivning. Definitionen justeres, da Arbejdstilsynet erfarer, at det er hensigtsmæssigt at tydeliggøre, at asbestoprydning efter brande, stormskader, sammenstyrtninger mv. også er asbestarbejde. Af hensyn til gældende krav om autorisation for nedrivning af asbest tydeliggøres det desuden, at i nedrivning indgår rengøring af arbejdsområdet, håndtering af asbestholdigt affald på arbejdsstedet og klargøring af affaldet til afhentning.
Der indføres en definition af asbestholdigt materiale, så det er entydigt, at det ikke omfatter fx asbestforurenet isoleringsmateriale på et loftrum.
Derudover tydeliggøres det, at luftmålinger også kan tages i anvendelse før afslutning af et asbestarbejde med henblik på at fastslå, om der efter slutrengøring forekommer asbeststøv, ligesom geltapeprøver i dag er nævnt i reglerne.
Det foreslås desuden at ophæve de tre eksempler på, hvad der er ”kortvarigt nedrivningsarbejde af mindre karakter”, som kan udføres uden autorisation. I stedet for beskrives ”kortvarigt nedrivningsarbejde af mindre karakter” på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Da udtrykket ”asbestarbejde med lavt støvniveau” ikke længere anvendes i bekendtgørelsens regler, ophæves bestemmelsen med definitionen af udtrykket.
3. Udkast til ny grænseværdibekendtgørelse
Med udkast til ny grænseværdibekendtgørelse foreslås der et skærpet krav til grænseværdi for asbest i arbejdsmiljøet (luften) på 0,002 fibre/cm3 gældende fra 21. december 2029. Indtil da vil den nuværende grænseværdi på 0,003 fibre/cm3 fortsat være gældende. Den ny grænseværdi er et krav fra EU.
4. Autorisationsordning for nedrivning af asbest
Til orientering er asbestdirektivets krav om tilladelse til nedrivning af asbest implementeret i de danske regler ved den indførte autorisationsordning for nedrivning af asbest. Til fuld implementering af kravene til tilladelse til nedrivning af asbest har Sikkerhedsstyrelsen den 7. oktober 2025 sendt en ændring af bekendtgørelse om kvalitetsledelsessystemer for autoriserede virksomheder i høring.
Læs mere
Høringsportalen
Dakofa, 8. okt. 2025, Høring: udkast til ændringer i bekendtgørelser på autorisationsområdet (asbest)
Beskæftigelsesministeriet, Aftale om en national strategi om asbest
Dakofa holder kursus, Metoder til at identificere asbest og regler for håndtering af asbest, den 4. november i Galten, hvor bl.a. Arbejdstilsynet deltager.