Høring: Bekendtgørelse om anvendelse af restprodukter, jord, asfalt, og sorteret bygge- og anlægsaffald og blandinger
Baggrund
Bekendtgørelsen revideres af flere årsager:
Som led i den gældende handlingsplan for cirkulær økonomi var et af initiativerne, at ophæve asfaltcirkulæret fra 1985 og samtidig indføre regler for asfalt i bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen ophæver derfor cirkulæret og der indsættes regler for anvendelse af asfalt i bekendtgørelsen. Der indsættes grænseværdier for asfalt, samt tilladte anvendelsesmuligheder. Ligesom det tidligere har været for restprodukter og jord, så bliver asfalt ligeledes inddelt i tre kategorier.
Derudover ændres reglerne for anvendelse af bygge- og anlægsaffald. Tidligere har der været to kategorier; uforurenet bygge- og anlægsaffald og sorteret forurenet bygge- og anlægsaffald. Dette ændres, så det følger opdelingen som restprodukter, jord og asfalt, således at bygge- og anlægsaffald ligeledes inddeles i tre kategorier.
Der er indført nye regler i forhold til blandinger af bygge- og anlægsaffald. Det bliver tilladt i bekendtgørelsen at anvende blandinger af natursten, uglaseret tegl, beton og asfalt. Denne fraktion følger resten af bekendtgørelsens opbygning og inddeles ligeledes i tre kategorier.
Tidligere har kategorierne i bekendtgørelsen været fra 1-3 afhængig af indholdet af stoffer i affaldet. Ved bekendtgørelsesændringen lægges der op til, at kategorierne fremover hedder A-C. Dette skyldes, at der tidligere har været forvirring i opdelingen, da jordflytningsbekendtgørelsen ligeledes anvender kategorier fra 1-3. Derfor foreslås denne ændring for at tydeliggøre, at det ikke er de samme grænseværdier og kategorier.
Grænseværdierne i bekendtgørelsen er blevet opdateret, da der siden bekendtgørelsen sidst er blevet revideret, er blevet fastsat skærpede EU-krav til bl.a. forurening af vandmiljøet. For at kunne leve op til disse skærpede krav, har det været nødvendigt, at fastsætte nye grænseværdier i bekendtgørelsen som medvirker til, at kravene i bekendtgørelsen også er skærpede og der derved ses, at nogle affaldspartier, som tidligere har kunne anvendes gennem bekendtgørelsen, ikke længere er omfattet af bekendtgørelsen, da forureningsgraden er for høj, og der derimod vil skulle ansøges om en § 19- tilladelse eller § 33-godkendelse til anvendelsen.
Miljøstyrelsen er blevet bekendt med, at der er en tendens til, at såfremt affaldet ikke kan anvendes efter bekendtgørelsen, bl.a. fordi affaldet indeholder en højere koncentration af stoffer, end bekendtgørelsen tillader, bliver affaldet anset for at være forbrændings- eller deponeringsegnet. Miljøstyrelsen gør opmærksom på, at blot fordi det ikke kan anvendes efter bekendtgørelsen, kan det stadig efter en individuel vurdering af affaldet og anvendelsesstedet være muligt at anvende det efter ansøgning om en § 19- tilladelse eller § 33-godkendelse.
Sammen med bekendtgørelsesudkastet sendes miljørapporten tilhørende bekendtgørelsen i høring. Bekendtgørelsen har ikke tidligere være miljøvurderet, hvorfor miljørapporten omhandler hele bekendtgørelsen samt de tidligere versioner tilbage til 2004.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. juli 2026.
Læs mere på Høringsportalen
Den gældende restproduktbekendtgørelse, BEK nr 1672 af 15/12/2016