Cirkulær økonomi i kommissionens nye 'Aftale om ren industri'
Kommissionens nye meddelelse ‘Aftale om ren industri’ fra den 26. februar samler klimahandling og konkurrenceevne under én overordnet vækststrategi og med primært fokus på to tæt sammenkoblede sektorer:
- Energiintensive industrier, som kræver hastende støtte for at afkarbonisere, elektrificere samt håndtere høje energiomkostninger, uretfærdig global konkurrence og komplekse regler, som skader deres konkurrenceevne.
- Clean tech sektoren, som er hjertet i fremtidens konkurrenceevne og nødvendig for industriel transformation, cirkularitet og afkarbonisering.
Denne nyhed gennemgår de afsnit i kommissionens meddelelse, som forholder sig til cirkulær økonomi. Der bringes (maskinoversatte, efterkontrollerede) uddrag fra meddelelsen, og uddragene er opdelt og sammenstykket på en anden måde end i kommissionens meddelelse for at lette formidlingen.
Cirkularitet vil være en prioritet (side 2)
Det er nøglen til at maksimere EU's begrænsede ressourcer, reducere afhængigheder og øge modstandsdygtigheden. Det reducerer affald, sænker produktionsomkostningerne, sænker CO2-udledningen og skaber en mere bæredygtig industriel model, der gavner miljøet og styrker den økonomiske konkurrenceevne. Det er Aftalen om ren industris ambition at gøre EU til den førende i verden for cirkulær økonomi i 2030.
Kapitel om: ’Powering’ den cirkulære økonomi: en sikker adgang til materialer og ressourcer (siderne 14-16)
Europa bør være mere strategisk i sin indkøb af rå- og sekundære materialer for drastisk at reducere vores afhængighed af upålidelige leverandører og forhindre forsyningsforstyrrelser. Mere end tidligere bør cirkularitet være en drivkraft for innovation. Ved at placere cirkularitet i centrum af vores decarboniseringsstrategi forbedrer EU ikke kun tilgængeligheden og overkommeligheden af essentielle materialer, men reducerer også vores afhængigheder, da materialer er genbrugt, genfremstillet (remanufactored), genanvendt og bibeholdt i økonomien længere.
Det europæiske marked for remanufacturing's cirkulære potentiale forventes at vokse fra det nuværende niveau på 31 milliarder EUR til 100 milliarder EUR inden 2030, hvilket skaber 500.000 nye job. Dette vil gøre Europas industrielle produktion mere bæredygtig, fremskynde decarbonisering og styrke ressourcernes sikkerhed.
Flagship Actions nævnt i dette kapitel | Tidslinje |
Første liste over strategiske projekter under Forordningen om kritiske råstoffer | Q1 2025 |
Vedtagelse af Ecodesign arbejdsplan | Q2 2025 |
EU Center for kritiske råstoffer til fælles indkøb og styring af strategiske lagre | Q4 2026 |
Cirkulær økonomi retsakt | Q4 2026 |
Grøn moms-initiativ | Q4 2026 |
Trans-regionale cirkularitets-hubs | Q4 2026 |
KPI: Øge brugen af cirkulære materialer fra 11,8% i dag til 24% inden 2030 |
Første liste over strategiske projekter under Forordningen om kritiske råstoffer
For at sikre adgang til kritiske råmaterialer, der er essentielle for vores to omstillinger og som EU er stærkt afhængigt af fra en begrænset antal leverandører fra tredjelande, vil Kommissionen prioritere implementeringen af Forordningen om kritiske råstoffer. Dette vil omfatte godkendelse af den en første liste med strategiske projekter i marts 2025 for at sikre diversificering af forsyninger på tværs af hele værdikæden samt lette adgangen til offentlig og privat finansiel støtte til disse projekter.
EU Center for kritiske råstoffer til fælles indkøb og styring af strategiske lagre
Bygget på erfaringerne fra AggregateEU vil Kommissionen oprette en platform for efterspørgselsaggregation og en matchmaking-mekanisme for strategiske råmaterialer. Som et andet skridt, komplementært til forordningen om kritiske råstoffer og i tråd med anbefalingerne fra Draghi-rapporten, vil Kommissionen oprette et dedikeret EU-Center for kritiske råstoffer for at købe råstoffer på vegne af interesserede virksomheder og i samarbejde med medlemsstaterne. Andre opgaver kunne omfatte koordinering af strategiske lagre, forsyningskædemonitorering, design af finansielle produkter til investering i opstrømsforsyning i EU og tredjelande.
EU retsakt om cirkulær økonomi i 2026
EU's industri er en frontløber inden for cirkularitet. Men disse bestræbelser hindres i øjeblikket af manglen på skala og et fælles marked for affald, sekundære råmaterialer, genanvendelige materialer og markedsledere. For at imødegå denne udfordring vil Kommissionen fortsætte med at engagere sig med interessenter for at identificere handlinger og tiltag, der vil muliggøre transformative skridt mod cirkularitet. EU skal også sikre, at produkter, der indeholder værdifulde og knappe materialer, bliver (gen-)brugt effektivt og i så lang tid som muligt, før de bliver affald, herunder gennem fuld implementering af kravene til ecodesign for vigtige produktgrupper.
Kommissionen vil fremsætte en retsakt (adopt an act) om cirkulær økonomi i 2026, som vil fremskynde den cirkulære omstilling ved at bygge videre på vores indre marked. Retsakten vil muliggøre fri bevægelighed af cirkulære produkter, sekundære råmaterialer og affald, fremme et højere udbud af højkvalitets genanvendte materialer og stimulere efterspørgslen efter sekundære materialer og cirkulære produkter, samtidig med at det sænker omkostningerne til råmaterialer.
Et af tiltagene i retsakten er en revision af eksisterende regler for elektronisk affald for at sikre, at reglerne er enklere, formålstjenlige og [sikrer] genanvendelse af de kritiske råmaterialer, som elektronikaffaldet indeholder.
Retsakten om cirkulær økonomi vil
- harmonisere "end-of-waste"-kriterier for at lette overgangen fra affald til værdifulde sekundære råmaterialer,
- forenkle, digitalisere og målrettet udbygge [expand] udvidet producentansvar
- øge efterspørgslen gennem kriterier for offentlige indkøb
- give incitamenter til at øge brugen af metalskrot og obligatorisk digitalisering af nedrivningstilladelser og af forudgående vurderinger [audits] af nedrivninger.
For at komme væk fra fossilt baserede materialer er det afgørende at kræve brug af ”nye” råmaterialekilder som genanvendte og bio-baserede materialer til at erstatte f.eks. jomfruelige fossile materialer i plast.
Vedtagelse af Ecodesign arbejdsplan
Tiltagene i den kommende retsakt om cirkulær økonomi vil være komplementære til og lette implementeringen af Ecodesign-forordningen. Arbejdsplanen under denne lovgivning vil blive vedtaget i april 2025.
Eventuelle eksportgebyrer og batteri black mass
For at øge cirkulariteten og genanvendelseskapaciteten i EU, herunder opnåelsen af 25% genanvendelsesmålet som fastsat i Forordningen om kritiske råstoffer, vil Kommissionen overveje yderligere tiltag for at gøre genanvendelse af affald af kritiske råstoffer inden for Unionen mere attraktivt end eksport. Kommissionen vil også arbejde på tiltag for at stimulere omlægning fra deponi til genbrug og genanvendelse gennem mere effektiv separat indsamling. I denne proces vil Kommissionen også tage hensyn til, om tredjelande har indført eksportrestriktioner for kritiske råstoffer. Samtidig vil EU samarbejde med tredjelande, der ønsker at udvikle partnerskaber om cirkulær økonomi på dette område. Eksportgebyrer kunne også vurderes og overvejes, hvilket derefter kunne bruges til at finansiere investeringer i genanvendelseskapacitet.
Da den europæiske batterigenvindingsindustri står overfor en kritisk situation med mangel på ‘black mass’, som eksporteres til tredjelande på trods af dens økonomiske og miljømæssige betydning for det europæiske batteri-økosystem, vil Kommissionen vedtage specifikke tiltag vedrørende ‘black mass’, idet der tages højde for dens farlige egenskaber. [red.: black mass, sort masse, stammer fra neddelte, udtjente lithium-ion-batterier og indeholder lithium-forbindelser, kobolt, nikkel, mangan mv.]
Trans-regionale cirkularitets-hubs
Vi skal ikke kun afmontere lovgivningsmæssige barrierer, men også fremme den betydelige opskalering af investeringer for at [kunne] levere de sekundære råmaterialer, som industriel produktion har brug for. Samarbejde mellem medlemsstater og interesserede økonomiske aktører vil blive fremmet gennem Trans-Regional Circularity Hubs for at fremme smart specialisering og stordriftsfordele for genanvendelse. Hubene vil identificere strategiske projekter baseret på forslag fra grupper af medlemsstater og/eller industrielle aktører, hvilket muliggør samling af diverse regionale strømme. Denne tilgang vil sikre en tilstrækkelig skala, så installationerne opnår den nødvendige størrelse for at kunne operere kontinuerligt. De vil bygge videre på erfaringerne fra strategiske projekter under Forordningen om kritiske råstoffer og anvende lignende tilgange på de tekniske og biologiske materialer, som vores industrier er afhængige af. Derudover vil Kommissionen aktivt hjælpe medlemsstaterne med at designe potentiel ny ’Important Project of Common European Interests’ for cirkulære avancerede materialer til rene teknologier.
Kommissionen vil desuden starte en fact-finding øvelse for at indsamle input fra markedets aktører om, hvordan europæiske virksomheder i øjeblikket indkøber og genanvender de vigtigste råmaterialer, og vurdere, om der er behov for mere samarbejde mellem industrispillere. Dette kunne støttes ved at give uformel vejledning om, hvordan samarbejde i genanvendelsen af råmaterialer kan være mest effektivt i overensstemmelse med EU's konkurrenceregler.
Grønt moms-initiativ og ‘Clean Industrial Dialogue on Cirularity’
Desuden vil Kommissionen revidere reglerne for second-hand-ordningen i momsdirektivet 2006/112 som en del af et grønt moms-initiativ for at adressere spørgsmålet om indlejret moms i brugte produkter. Endelig, for at sikre en effektiv cirkulær omstilling, skal arbejdet udføres i tæt partnerskab med alle interessenter. I denne forbindelse vil Kommissionen lancere en Clean Industrial Dialogue on Circularity for at støtte forberedelsen af loven om cirkulær økonomi og identificere områder, hvor der er behov for yderligere indsats.
Eksemplet med gødning illustrerer potentialet i ‘Clean Industrial Deal’ på tværs af sektorer. Det viser cirkularitetsagendaen som en sikkerhedsagenda. Den indenlandske produktion af gødning, herunder lav-kulstof gødning og gødning fra genanvendte næringsstoffer, reducerer afhængigheden af import af gødning og emissioner, fremmer cirkulære forretningsmodeller og bør reducere inputpriserne for landmænd.
EU Bioøkonomistrategi (side 23)
Kommissionen vil også fremlægge (propose) en bioøkonomistrategi for at forbedre ressourceeffektiviteten og udnytte det betydelige vækstpotentiale i biobaserede materialer, der erstatter fossile materialer, og relaterede industrier. Dette kan også yderligere reducere afhængigheden af importerede råmaterialer. Den nye bioøkonomi-sektorplan vil fastlægge prioriteter for produktion og anvendelse af biomaterialer og for at fastholde dem så længe som muligt i økonomien. Den Europæiske Oceanpagt vil fremme innovation inden for blå cleantech, offshore vedvarende energi og cirkulær økonomipraksis.
Oversigt over det øvrige indhold i kommissionens meddelelse (side 2)
Kommissionens meddelelse er meget bredere end omtale af cirkularitet og adgang til materialer. Indledningen fremhæver, at det er essentielt at bevæge sig væk fra traditionelle silo-løsninger og se på hele værdikæden, og fremhæver seks forretningsdrivere:
- energi til overkommelige priser (red.: særskilt ny meddelelse fra kommission, pressemeddelelsen nederst har link dertil)
- førende markeder / markedsledende
- finansiering
- cirkularitet og adgang til materialer
- globale markeder og internationale partnerskaber
- færdigheder.
Disse drivere omtales i hver sit kapitel.
Find Kommissionens pressemeddelelse ‘En aftale om ren industri til støtte for konkurrenceevne og dekarbonisering' fra den 26. februar 2025 her.
Find Kommissionens meddelelse ’The Clean Industrial Deal: A joint roadmap for competitiveness and decarbonisation' COM (2025) 85 final, 26. februar 2025, på EUR-Lex her