Alle udtjente batterier skal klassificeres som farligt affald
Europa-Kommissionen har indført nye specifikke affaldskoder for at identificere og støtte korrekt håndtering af affald fra forskellige faser af batteriernes livscyklus, herunder:
- Affald fra batterifremstilling
- Affald fra forbrugsbatterier
- Mellemfraktioner fra genanvendelse af batterier
Ifølge kommissionens pressemeddelelse ajourføres den europæiske affaldsliste (på dansk, EAK – det europæiske affaldskatalog, som indgår som et bilag i affaldsbekendtgørelsen) for at bevare batterier og deres kritiske råstoffer i økonomien i længere tid. Batterier er en vigtig teknologi til at fremme den grønne omstilling, støtte bæredygtig mobilitet og bidrage til klimaneutralitet senest i 2050.
Den europæiske affaldsliste er et vigtigt instrument til korrekt håndtering af affald i EU og kontrol med overførsel af affald inden for og uden for EU. Den identificerer og klassificerer alle forskellige typer affald, herunder farligt affald, som kan være skadeligt for menneskers sundhed og miljøet. Listen blev oprettet i 2000 og er siden blevet revideret for at tilpasse den til den videnskabelige og tekniske udvikling.
Konkret erstattes de få, nuværende europæiske batteri-relaterede affaldskoder, både for erhvervs- og for husholdnings-affald, med et væsentlig større antal og mere specifikke batteri-relaterede affaldskoder.
Stort set alle de nye affaldskoder er markeret med en stjerne (asteriks), som betyder, at det er farligt affald (dette markeres i bilaget til den danske affaldsbekendtgørelse med fed skrift).
Dette vil have stor betydning både for indsamlingen og behandlinger af affaldet, og eksport af farligt affald ud af EU er underlagt betydelige restriktioner – og er forbudt til ikke-OECD land.
Uddybende om de nye batteri-affaldskoder
Adgang til strimlet batteriaffald, kendt som "sort masse", er afgørende for at sikre genbrug af batterier til elektriske køretøjer. Afgørelsen vedtages (sammen med handlingsplanen for bilindustrien), som begge baner vejen for en mere bæredygtig og innovativ bilsektor.
Ændringen tager hensyn til fremkomsten af nye batterikemier ved at indføre nye affaldskoder for litiumbaserede batterier og mellemliggende affaldsstrømme fra genanvendelse af batterier ("sort masse") for at sikre, at de håndteres korrekt i og uden for EU.
Sort masse, litiumbaserede, nikkelbaserede og zinkbaserede udtjente batterier og natriumsvovl- og alkaliske udtjente batterier klassificeres nu som farlige. Der er også tilføjet en ny farlig kode for litiumbaserede batterier til særskilt indsamlet kommunalt affald. Næsten ingen batterier undslipper klassificeringen som farligt affald.
Ændringsforslaget har også til formål at øge beskyttelsen af miljøet og menneskers sundhed ved at sikre korrekt håndtering af batterirelateret affald. Mere generelt bør dette også ses i sammenhæng med en genanvendelsesværdikæde, der fungerer godt, og som støtter anvendelsen af regler om genanvendelseseffektivitet for udtjente batterier og om genanvendt indhold i nye batterier.
Næste skridt
Ændringen af affaldslisten træder i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet for Den Europæiske Union ikke gør indsigelse mod den. Denne kontrolperiode varer normalt to måneder efter vedtagelsen af retsakten, som blev offentliggjort den 5. marts 2025 (den nøjagtige periode er fastsat i den basisretsakt, der giver Kommissionen beføjelse til at vedtage den delegerede retsakt). Arbejdet vil derefter fokusere på at anvende de nye kodekser i medlemsstaterne og af relevante interessenter. Tilladelsesprocedurer og tilhørende dokumentation skal tilpasses for at gennemføre de nye kodekser.
Affaldsoperatørerne kan blive nødt til at ændre deres håndteringsprocedurer for at tilpasse sig de strengere bestemmelser, når de håndterer og transporterer farligt affald inden for EU og til OECD-landene. Jævnfør Kommissionens delegerede afgørelse, så vil dens indhold være gældende 18 måneder efter den er trådt i kraft.
Baggrund
Den delegerede retsakt bygger på JRC's rapport med titlen "Technical recommendations for the targeted amendment of the European List of Waste entrys relevant to batteries ", der er udarbejdet med input fra interessenter. De nye koder blev foreslået på grundlag af videnskabelige og tekniske oplysninger om kemien i de forskellige batterityper og produceret affald. Klassificeringen var resultatet af anvendelsen af fastlagte regler for klassificering af kemikalier og affald.
Mere specifikt er den foreslåede klassificering af affald som farligt eller ikke-farligt baseret på ajourførte oplysninger om sammensætningen og klassificeringen af komponenter i henhold til EU's klassificeringsregler i forordningen om klassificering, mærkning og emballering af kemikalier. (CLP-forordningen) og i bilag III til affaldsrammedirektivet. Eksport af alt farligt affald fra EU til lande uden for OECD forbudt I henhold til folkeretten (Baselkonventionen) og EU's forordning om overførsel af affald.
Find Europa-Kommissionens pressemeddelelse om de nye batteri-affaldskoder her
Find Kommissionens delegeret afgørelse af 5. marts 2025 med de konkrete, nye batteri-affaldskoder på EUR-Lex her
Find Kommissionens seneste (konsoliderede) beslutning vedr. de europæiske affaldskoder på EUR-lex her
Find den danske affaldsbekendtgørelse med de gældende EAK-koder på Retsinformation her