Lovgivning og kontrol med håndtering af forurenet jord
19. marts 2025

Lovgivning og kontrol med håndtering af forurenet jord

Miljø- og Fødevareudvalget har kaldt Miljø- og ligestillingsminister Magnus Heunicke (S) i åbent samråd den 19. marts 2025 om lovgivningen og kontrollen med håndtering af forurenet jord.

“Udvalget har bedt ministeren redegøre for, om ministeren mener lovgivningen og kontrollen med håndtering af forurenet og potentielt forurenet overskudsjord fra bygge- og anlægsprojekter er tilstrækkelig, når det er muligt for transportfirmaer at køre tusindvis af tons overskudsjord og byggeaffald ud på landbrugsmarker.

Udvalget har endvidere bedt ministeren redegøre for, hvad han vil gøre for at undgå, at overskudsjord og byggeaffald ender som såkaldt "jordforbedring" eller "terrænregulering" af landbrugsarealer med risiko for forurening af både jord og grundvand, fordi dette er en væsentligt billigere løsning end deponering på et kontrolleret og miljøgodkendt depot”.

Svar fra miljøministeren (uddrag)
Flytning af forurenet jord skal ske på en måde, så jorden ikke skaber nye forureningsproblemer. Formålet med jordforureningsloven er bl.a. ”at forebygge yderligere forurening af miljøet i forbindelse med anvendelse og bortskaffelse af jord.”

I det omfang reglerne eller værktøjerne ikke er gode nok, så giver det anledning til at se på, om der er noget der skal strammes op. Er den gældende lovgivning tilstrækkelig? Nej tydeligvis ikke. Det handler også om et samfundssyn på vores miljø. Det er vores fælles miljø, som man udsætter for fare.

Det handler om reglerne og håndhævelsen. Vognmænd skal følge reglerne og landmænd skal sikre sig, at der ikke placeres store mængder jord på markerne, som man ikke kender oprindelsen af. Desuden skal kommunerne skal sætte alle kræfter ind på at håndhæve reglerne.

Ministeren erkender, at der er noget der skal ændres, når reglerne bliver overtrådt gang på gang.

Det virker som om, at de forskellige kommuner har forskellige tilgange til hvordan reglerne håndhæves. Derfor er der et arbejde med at præcisere gældende regler. Det arbejde sker nu sammen med KL.

Derfor for har Miljøministeriet sat gang i følgende initiativer:

På den korte bane:

  • Der afholdes en række møder med flere borgmestre, KL og eksperter på området, hvor ministeren og ministeriet drøfter de udfordringer, der er på området.
  • Miljøstyrelsen og KL har nedsat to arbejdsgrupper med udvalgte kommuner for at komme et spadestik dybere ned i de udfordringer, der findes i det eksisterende system og med fokus på, hvordan man kan løse de udfordringer. Der ses på styrkelse af indsatsen indenfor de nuværende regler, men også om der er behov for nye regler til at mindske svindlen med jord og byggeaffald. De to arbejdsgrupper forventes at kunne afrapportere deres arbejde inden sommerferien.
  • Ser på bøde- og sanktionsniveauer.
  • Fokus på kommunernes håndhævelse af regler indenfor de eksisterende regler.
  • Miljøstyrelsen er på vej med en vejledende udtalelse om, hvordan kommunerne kan bruge de eksisterende regler.

På lidt længere sigt:

  • Ministeriet ser på muligheden for en landsdækkende IT-løsning i Danmark. Det kunne være en hjælp, hvis man kunne få analyseret muligheden for at få landsdækkende jordkategorier for den jord, der anmeldes. Det vil også betyde, at ministeren vil være klar til at ændre de gældende regler. Det forekommer nogle gange, at informationer om den jord, som flyttes ud af en kommune, går tabt, når jorden passerer kommunegrænsen, og modtagekommunen har ikke adgang til informationerne. I sådanne tilfælde kunne et digitalt system være en hjælp.

Herefter svarer ministeren på de to samrådsspørgsmål.

Se samrådet her: Åbent samråd om lovgivningen og kontrollen med håndtering af forurenet jord, 19. marts 2025 (ministerens initiativer starter kl. 13:09:40).

Relaterede nyheder