162 sager om vildledende miljømarkedsføring i 2024 – Forbrugerombudsmanden skærper tilsynet
Greenwashing er fortsat et voksende fokusområde for Forbrugerombudsmanden, og det afspejles tydeligt i årsberetningen for 2024. Her fremgår det, at myndigheden i løbet af året oprettede 162 sager om virksomheders markedsføring med klima-, miljø- og bæredygtighedsudsagn – en stigning i forhold til de 146 sager i 2023.
Af de 162 sager blev 143 rejst på baggrund af klager, mens de øvrige blev oprettet af Forbrugerombudsmanden selv. Tre virksomheder blev politianmeldt for overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud, og to sager endte med bøder på henholdsvis én og tre millioner kroner.
Sagerne spænder bredt, men fælles for dem er, at de knytter sig til virksomhedernes brug af udsagn som "klimavenlig", "CO₂-neutral" eller "bæredygtig" i reklamer, produktbeskrivelser og anden markedsføring. Forbrugerombudsmanden vurderer, at flere af disse udsagn enten er vildledende, ikke dokumenterede – eller begge dele.
Sideløbende med sagsbehandlingen har Forbrugerombudsmanden videreført sin vejledningsindsats, der bl.a. består af informationsmøder, oplæg og skræddersyet rådgivning. I 2024 modtog 56 virksomheder og brancheorganisationer direkte vejledning, og der blev udsendt 15 formelle forhåndsbeskeder med vurdering af konkrete markedsføringstiltag.
I oktober 2024 blev en ny samling anbefalinger offentliggjort. Her gennemgår Forbrugerombudsmanden sin praksis og fremhæver både lovlige og ulovlige eksempler på miljømarkedsføring. Materialet er udarbejdet i samarbejde med Erhvervsstyrelsen og kan findes på virksomhedsguiden.dk.
Også aktindsigten i miljømarkedsføring fylder stadig mere: 142 anmodninger blev behandlet i løbet af 2024.
For produktionsvirksomheder betyder den stigende regulering og opmærksomhed, at grønne budskaber kræver øget dokumentation og klarhed. Det gælder både i annoncering, produktetiketter og øvrig kommunikation, hvor selv gode intentioner ikke fritager virksomheden for ansvar. Forbrugerombudsmandens anbefalinger understreger vigtigheden af præcise, retvisende og dokumenterbare udsagn – og behovet for at afveje markedsføringen nøje op imod lovgivningen.
Forbrugerombudsmandens årsberetning 2024
Af Forbrugerombudsmandens årsberetning 2024 fremgår følgende:
"Virksomheder markedsfører i stadig stigende grad deres produkter m.v. med udsagn om klima- eller miljømæssige fortrin. Forbrugerombudsmanden har de sidste år behandlet en lang række sager om sådan markedsføring. Med en ekstrabevilling på finansloven i 2022-2025 er tilsynet med vildledende miljømarkedsføring – greenwashing – fortsat et indsatsområde hos Forbrugerombudsmanden.
Forbrugerombudsmandens tilsyn består i høj grad af en omfattende vejlednings- og rådgivningsindsats. I 2024 mundede denne indsats ud i 15 formelle forhåndsbeskeder til virksomheder, hvor Forbrugerombudsmanden vurderede, om et påtænkt markeds føringstiltag ville være i overensstemmelse med markedsføringsloven. Dertil vejledte Forbrugerombudsmanden i løbet af 2024 56 virksomheder og brancheorganisationer om reglerne.
Som en del af vejledningsindsatsen, offentliggjorde Forbrugerombudsmanden i oktober 2024 også anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring. Foruden at beskrive, hvad virksomhederne skal være opmærksomme på, når de benytter udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i deres markedsføring, indeholder anbefalingerne Forbruger ombudsmandens praksis på området samt en række illustrative eksempler på både lovlig og ulovlig markedsføring med udgangspunkt i nogle af de problemstillinger, Forbrugerombudsmanden ser i praksis. Læs mere om anbefalingerne i artiklen nedenfor.
I samarbejde med Erhvervsstyrelsen har Forbrugerombudsmanden udarbejdet artikler om, hvad virksomheder skal være opmærksomme på for at undgå greenwashing, samt hvordan virksomheder lovligt kan kommunikere om deres bæredygtighedsindsatser. Artiklerne er offentliggjort på www.virksomhedsguiden.dk.
Forbrugerombudsmanden inviterede til informationsmøder i både Aalborg, Aarhus, København og Odense, hvor reglerne på området og Forbrugerombudsmandens praksis blev gennemgået. Hertil holdt Forbrugerombudsmanden en lang række oplæg på konfe rencer eller hos brancheforeninger og virksomheder. Forbrugerombudsmanden deltog desuden på Folkemødet på Bornholm og på Klimafolkemødet i Middelfart.
Foruden Forbrugerombudsmandens forebyggende indsats mod greenwashing behand lede Forbrugerombudsmanden også en række konkrete sager i 2024. Alt i alt oprettede Forbrugerombudsmanden i løbet af året 162 sager om virksomheders miljømarkeds føring, hvilket er en lille stigning i forhold til de 146 sager, som blev oprettet i 2023. Af de 162 sager blev de 143 oprettet på baggrund af en klage, mens de øvrige blev oprettet af egen drift.
I 2024 indgav Forbrugerombudsmanden politianmeldelse mod tre virksomheder for overtrædelse af vildledningsforbuddet, ligesom Forbrugerombudsmanden afsluttede to straffesager med bødeforelæg på henholdsvis 3 og 1 mio. kr. Videre har Forbruger ombudsmanden i 14 sager vurderet, at virksomhederne havde overtrådt vildlednings forbuddet og indskærpet reglerne for virksomhederne. Desuden blev 59 virksomheder orienteret om reglerne for markedsføring med klima-, miljø- og bæredygtighedsudsagn.
Foruden ovenstående behandlede Forbrugerombudsmanden 142 anmodninger om aktindsigt i sager, der omhandlede virksomheders markedsføring med klima-, miljø- og bæredygtighedsudsagn."
Du kan læse hele Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2024 ved at trykke hér.