Verdens største fødevareproducent vil genanvende al emballage i 2025

Forebyggelse af emballagemateriale, der ender som henkastet affald, herunder i vandmiljøet, er en af hovedårsagerne til Nestlés løfte om, at al emballage skal være genanvendelig i 2025.

"Al vores emballage skal være genanvendeligt i 2025."

Det annoncerede verdens største fødevarevirksomhed, Nestlé, da den for nyligt offentliggjorde sin ambition om at gøre 100% af emballagen genanvendelig inden 2025.

Nestlés vision er, i følge en nyligt udsendt pressemeddelelse, at ingen emballage, herunder plast, må ende på en losseplads eller som henklastet affald. Nestlé mener, at der er et presserende behov for at minimere emballagens indvirkning på miljøet.

Som Nestlé-koncernens topchef, Mark Schneider, siger:

”Plastaffald er et af de største bæredygtighedsproblemer, som verden står overfor i dag. Det kræver en kollektiv tilgang, og vi er forpligtet til at finde forbedrede løsninger til at reducere og genbruge affald. Vores ambition er at opnå 100% genanvendelig emballage inden 2025."

Nestlé fokuserer på tre kerneområder: At eliminere ikke-genanvendelig plastik, at tilskynde til brug af plast, der muliggør bedre genanvendelse, og at eliminere eller ændre komplekse kombinationer af emballagematerialer.

Nestlés ambitioner ligger dermed fuldstændig i tråd med EU's nylige plasstrategi, som beskrevet i denne nyhed fra DAKOFA. Det ser dermed ud til, at EU får held med at få i hvert fald en af de helt store spillere til at gå forrest med at implementere strategien.

I erkendelse af behovet for udvikling af en cirkulær økonomi forpligter Nestlé sig, i følge pressemeddelselsen, til:

  • at spille en aktiv rolle i udviklingen af velfungerende indsamlings-, sorterings- og genbrugssystemer i de 189 lande, hvor Nestlé er tilstede
  • at arbejde med værdikædepartnere og brancheforeninger for at udforske forskellige emballageløsninger for at reducere plastikforbruget, lette genanvendelse og udvikle nye tilgange til eliminering af plastaffald
  • at mærke plastikemballage med genanvendelsesoplysninger for at hjælpe forbrugerne med at aflevere det på den rigtige måde
  • at fremme et marked for genanvendt plast ved fortsat at øge andelen af genanvendt plast i vores emballage.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og investerer ca. 11 mia. kr. om året i fødevareforskning, svarende til 2 % af virksomhedens omsætning. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 580 mia. kr.

Læs pressemeddelelsen her.

Relaterede nyheder