Vær opmærksom når det gælder miljømarkedsføring!
Af anbefalingerne fremgår det, at virksomheder i stigende omfang benytter udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i deres markedsføring.
Hvis en virksomheds produkter er væsentligt mindre belastende for klimaet eller miljøet end andre produkter, eller hvis en virksomhed i øvrigt gør en væsentlig indsats for klimaet eller miljøet, er det, ifølge anbefalingerne, naturligvis vigtige budskaber at kunne markedsføre sig med. Men markedsføringen skal naturligvis overholde markedsføringsloven – og den særlovgivning, der eventuelt gælder på et brancheområde. Markedsføringsloven finder anvendelse på privat virksomhed samt på offentlig virksomhed, i det omfang der udbydes produkter på markedet. Markedsføringsloven finder således ikke anvendelse på politiske ytringer.
Forbrugerombudsmandens anbefalinger udgør et fortolkningsbidrag til markedsføringslovens §§ 5, 6, 8, 13 og 20 og beskriver, hvad virksomheder skal være opmærksomme på, hvis de benytter udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i deres markedsføring. Det er i sidste ende domstolene, der afgør, om der foreligger en lovovertrædelse.
De nye anbefalinger er en opdatering af Forbrugerombudsmandens kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring fra 2021 og træder således i stedet for denne. Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v. gælder sideløbende og anbefalingerne henviser derfor løbende til denne. Opdateringen indeholder, som følge af ny praksis fra Forbrugerombudsmanden, en række specifikationer i forhold til kvikguiden fra 2021 for så vidt angår afsnittet om ansvar, bæredygtighed og klimakompensation. Yderligere indeholder anbefalingerne en opdatering af Forbrugerombudsmandens praksis samt en række illustrative eksempler på lovlig og ulovlig markedsføring.
Af befalingerne fremgår det blandt andet, at hvis en virksomhed vil bruge udsagnet ”genanvendt” bør det kun gøres, hvis udsagnet ”genanvendt” anvendes i markedsføringen af et produkt, en emballage m.v., hvis produktet er fremstillet af mindst 95 pct. genanvendt materiale.
I anbefalingen gives følgende to eksempler på Forbrugerombudsmandens praksis i relation til markedsføring, hvor der var anvendt udsagnet genanvendt:
1. Eksempel vedrørende tekstiler
”I en forhåndsbesked udtalte Forbrugerombudsmanden, at det ville være vildledende at markedsføre tekstilvarer, der indeholdt min. 20 pct. genanvendt materiale, med udsagnet ”contains recycled material”. Forbrugerombudsmanden udtalte, at forbrugeren ville opfatte udsagnet som en tilkendegivelse af, at produkterne var lavet af min. 95 pct. genanvendt materiale.
Dog ville det ikke være vildledende at markedsføre tekstilvarerne med et konkret udsagn om, at varerne var lavet af min. 20 pct. genanvendt materiale."
2. Eksempel vedrørende plast og emballage
”I en forhåndsbesked udtalte Forbrugerombudsmanden, at det ville være vildledende at benytte udsagnet ”recycled plastic” om et plastikprodukt, der bestod af op til 55 pct. genanvendt plastik. Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at forbrugeren måtte forstå udsagnet som en tilkendegivelse af, at produktet var lavet udelukkende – eller som minimum altovervejende – af genanvendt plastik.
Virksomheden anmodede senere om en ny forhåndsbesked. Forbrugerombudsmanden udtalte, at virksomheden lovligt kunne anvende udsagnet ”I am organic on the inside, recycled plastic* on the outside!” efterfulgt af udsagnet “*This cup is made from 55% recycled PET (RPET)” på en plastikkop, såfremt virksomheden kunne dokumentere dette. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at udsagnene fremgik i umiddelbar nærhed af hinanden, at skriftstørrelsen og fremhævningen af udsagnene ikke adskilte sig væsentligt fra hinanden, samt at udsagnet “*This cup is made from 55% recycled PET (RPET)” var konkret formuleret, og at markedsføringen havde et neutralt helhedsindtryk.
Forbrugerombudsmanden udtalte endvidere, at virksomheden ikke lovligt kunne anvende udsagnet ”Made of recycled PET plastic”. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at forbrugeren forstår udsagnet som en oplysning om, at plastikkoppen er lavet udelukkende – eller som minimum 95 pct. – af genanvendt plastik. Desuden lagde Forbrugerombudsmanden vægt på, at udsagnet ikke stod i umiddelbar nærhed af en præcisering af, hvor stor en andel af koppen, der var lavet af genanvendt plastik, og at forbrugeren var nødsaget til at dreje koppen for at få oplyst det præcise procenttal.”
Læs mere her
Læs anbefalingerne her på Forbrugerombudsmandens hjemmesiden