Tre nye Klimaerhvervsskoler med nye uddannelser og hjælp til andre skoler får mere end 700 mio. kr.

Rybners i Esbjerg, TEC i hovedstadsområdet og Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier i Herning udpeges af regeringen som de tre nye klimaerhvervsskoler. Skolerne skal arbejde målrettet med omlægning af energisektoren, grøn transport, klimavenligt landbrug og bæredygtigt byggeri.

Regeringen udpeger erhvervsskolerne Rybners, TEC og Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier som de tre nye klimaerhvervsskoler. Der er afsat cirka 105 millioner kroner årligt i 2024–2028 og cirka 30 millioner kroner årligt derefter til etablering og drift af de tre klimaerhvervsskoler.

Økonomiminister Stephanie Lose nævner bl.a., at ”regeringen allerede har løftet erhvervsuddannelserne med en halv milliard kroner til grøn efteruddannelse, opkvalificering og udstyr. Og nu udpeger regeringen så tre klimaerhvervsskoler, der skal gå forrest og fungere som stærke drivkræfter inden for den grønne omstilling på tværs af alle erhvervsskoler.”

De tre skoler skal udbyde erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser med særligt grønne vinkler. De skal være med til at udvikle og formidle nye undervisningsforløb, iværksætte forsøg med udvikling og afprøvning af nye erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser og fag. Desuden skal de bidrage til faglig opkvalificering af undervisere, så elever og kursister får nyeste viden inden for nye teknologier og nye arbejdsmetoder inden for grøn omstilling.

Skolerne skal fungere som drivende kræfter for udviklingen på tværs af alle erhvervsskoler og udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser og skal sprede ny viden til alle erhvervsskoler i landet. I fremtiden bliver det også muligt for elever på andre skoler at deltage i blandt andet undervisningsforløb udviklet af de tre klimaerhvervsskoler. Det kan enten foregå på elevens egen skole eller på en af klimaerhvervsskolerne.

Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier - klimavenligt landbrug og bæredygtigt byggeri

Inden for byggeri forventer skolen i Herning (foto i nyheden er derfra) at arbejde med ny teknologi inden for blandt andet 3D-print af for eksempel huse, genbrugsbyggematerialer, renovering, naturmaterialer. Skolen vil arbejde med teknologi og udvikle undervisning, der kan bidrage til at mindske byggeskader og materialespild inden for byggebranchen ved at udvikle forløb, hvor elever fra forskellige skoler og på tværs af uddannelser inden for byggeriet skal samarbejde og få bedre indblik i hinandens fag og hele byggeprocessen.

Inden for landbrugsområdet får skolen blandt andet mulighed for at arbejde med ny robotteknologi, automatisering og droner inden for præcisionslandbrug, bedre udnyttelse af landbrugsarealer og regenerativt landbrug - en bæredygtig landbrugspraksis med fokus på at genopbygge og styrke jordens sundhed og biodiversitet.

TEC - grøn transport

Technical Education Copenhagen, TEC, har uddannelser placeret i Ballerup, Frederiksberg, Gladsaxe, Hvidovre og Lyngby kommuner. TEC har i dag et bredt udbud af erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser inden for transportsektoren herunder cykel- personvogn-, og lastvognsmekaniker, karrosseri-og flytekniker, samt vejgodschauffør, lager og logistik-, og lufthavnsoperatør. Skolen har for nylig åbnet ”Center for Transportteknologi” – et innovationscenter for grøn transport, der bl.a. kommer til at huse landets første erhvervsuddannelse som elbiltekniker. Med de nye midler får skolen nu mulighed for at styrke udviklingen inden for grøn transport og gøre skolen til et aktivt test- og udviklingscenter for hele branchen.

Den nye viden og nye erfaringer skal løfte erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne, så blandt andet mekanikere, flyteknikere og chauffører bliver bedre klædt på til at håndtere fremtidens krav til grøn omstilling og bæredygtighed. Skolen vil desuden arbejde strategisk med at skabe nye samarbejder med virksomheder, vidensmiljøer og centrale aktører inden for grøn transport.

Rybners - omlægning af energisektoren

Konkret betyder midlerne, at skolen i Esbjerg i fremtiden får mulighed for at udvikle og tilbyde undervisning i særlige teknologier inden for energiområdet, hvor der hele tiden udvikles ny viden for eksempel inden for vindenergi, varmepumper og solceller. Derudover får skolen mulighed for at videreudvikle deres internationale samarbejde med udveksling af elever med erhvervsuddannelser i andre lande.

Skolen vil desuden udvikle efteruddannelsesforløb til undervisere på landets øvrige erhvervsskoler inden for de kompetencer, der er brug for i virksomhederne i energisektoren. Det kan for eksempel være inden for varmepumper, solceller, energiteknologi, offshore og vind- og sikkerhedskurser.

Læs også Børne- og Undervisningsministeriets pressemeddelelse mv. fra den 16. september 2024 her.

Relaterede nyheder