Ministersvar om emballageforordningen
Miljøministeren har besvaret en række spørgsmål stillet af Betina Kastbjerg (DD).
Nedenfor er spørgsmål og svar gengivet.
Spørgsmål nr. 783
Vil ministeren oplyse, om de paller, som produkter anbringes på under transporten, kan indgå i genbrugskravene indeholdt i EU’s nye emballageforordning (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/40 af 19. december 2024 om emballage og emballageaffald)?
Svar
Der er i emballageforordningens artikel 29 krav om, at virksomheder, som anvender emballage til brug for transport, skal sikre, at 40 pct. af disse er genbrugelige og indgår i et genbrugssystem. Paller kan ifølge emballageforordningen karakteriseres som transportemballage, da de er med at sikre en nem håndtering og transport af en eller flere produkter og for at undgå, at der opstår skader på produkterne.
Spørgsmål nr. 784
Vil ministeren oplyse, om plastikflasker fremadrettet skal standardiseres i henhold til EU’s nye emballageforordning (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/40 af 19. december 2024 om emballage og emballageaffald), herunder med henblik på eksport og håndtering af returflasker fra andre lande?
Svar
Emballageforordningen stiller ikke krav om standardisering ift. hverken udformning, eksport eller håndteringen af returflasker fra andre lande. Emballageforordningens krav ift. returflasker knytter sig derimod til genbrugsemballage og de genbrugssystemer, som erhvervsdrivende og systemoperatører selv skal facilitere og drive i overensstemmelse med forordningen, jf. artikel 26, 27 og 51.
Spørgsmål nr. 785
Vil ministeren oplyse, hvordan kravet om, at engangsplastflasker til drikkevarer i 2040 skal indeholde mindst 65 pct. genanvendt plast, harmonerer med kravet om, at 40 pct. af den samlede emballage i 2040 skal udgøres af genbrugsemballage, der indgår i et genbrugssystem?
Svar
Kravet om 65 pct. genanvendt indhold af plastik i nye drikkevareemballager som fremgår af artikel 7, stk. 2 henvender sig alene til den andel af drikkevareemballagerne, som er designet til engangsbrug og lavet af plastik. Samtidig skal virksomheder, som sælger direkte til slutbrugere, i 2040 tilstræbe, at mindst 40 pct. af den drikkevareemballage, uanset materiale, de sætter i omløb er i genbrugsemballage og indgår i et genbrugssystem, jf. artikel 29 stk. 6.
Kravene henvender sig til to forskellige typer af drikkevareemballage. En genbrugsemballage til drikkevarer af plastik er således ikke underlagt krav om at skulle bestå af 65 pct. genanvendt materiale. Omvendt kan en genbrugsemballage af plastik godt indeholde 100 pct. genanvendt materiale og stadig indgå i et genbrugssystem, så længe den opfylder de krav, der fremgår af artikel 11 vedr. krav til genbrugsemballage.
Spørgsmål nr. 786
Vil ministeren redegøre for, hvordan producenter af flaskevand og læskedrikke fremadrettet skal emballere deres produkter, såfremt det f.eks. ikke længere er tilladt at anvende krympefolie til 12-stk.- pakninger og folie til indpakning af hele paller?
Svar
Emballageforordningen stiller en række krav, der skal opfyldes for forskellige emballagetyper. Samtidig indføres der konkrete forbud mod specifikke emballagetyper og -praksisser, herunder bl.a. multipakemballage af engangsplast, såsom krympefolie, der bliver forbudt pr. 1. januar 2030, jf. artikel 25.
Baggrunden for dette forbud er, at denne form for emballage anses for at være unødvendig, og at den tilskynder forbrugerne til at købe mere end ét produkt, fremfor at forbrugeren selv kan vælge, hvor mange denne ønsker at købe af det pågældende produkt. Der er således tale om såkaldt bekvemmelighedsemballage og ikke emballage, der opfylder en funktion ift. beskyttelse af produktet jf. forordningens bilag V.
Dog skal det nævnes, at såfremt en multipakemballage er nødvendig for at understøtte håndteringen af produktet, er den undtaget forbuddet, jf. emballageforordningens bilag V, punkt. 1.
Ift. folie eller wrap til indpakning af hele paller, underlægges virksomheder jf. artikel 29, at hhv. 40 pct. af al transportemballage og 100 pct. af den interne transportemballage i 2030 skal være genbrugelig i et genbrugssystem. Plastikfolie/wrap til indpakning af paller er specifikt nævnt som en delmængde heraf.
Spørgsmål nr. 787
Vil ministeren oplyse indsamlingsprocenten for plastikemballage, herunder plastikflasker, for de andre EU-lande?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Miljøstyrelsens seneste offentliggjorte affaldsdata for Danmark er for dataåret 2022. Heraf fremgår det, at den samlede mængde af plastik, der blev sat på markedet i Danmark, er opgjort til 211.000 tons. Heraf blev der indsamlet 108.000 tons svarende til en indsamlingsprocent på ca. 51 pct.. De indsamlede 108.000 tons omfatter ca. 20.000 tons plastikflasker, som blev indsamlet af Dansk Retursystem. Dansk Retursystem oplyser, at det svarer til ca. 690 mio. plastikflasker.
Miljøstyrelsen ligger ikke inde med data om indsamlingsprocenten for hverken plastikemballage eller plastikflasker i andre EU-lande. Eurostat offentliggør data om affald herunder emballage for alle EU-lande. På deres hjemmeside kan man finde information om genanvendelsesprocenten for plastikemballage. Hvad angår plastikflasker, skal EU’s medlemslande, ifølge engangsplastikdirektivet, indberette indsamlingen af plastflasker separat første gang i 2024 for kalenderåret 2022. Data fra denne indrapportering er imidlertid endnu ikke tilgængelige på Eurostats hjemmeside.”
Spørgsmål nr. 788
Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeriet har vurderet de økonomiske konsekvenser af emballageforordningens krav (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1781 af 19. juni 2024 om emballage og emballageaffald), og hvilke forudsætninger der ligger til grund for estimatet af de erhvervsøkonomiske omkostninger på årligt ca. 1,4-2,1 mia. kr. fra 2030 og ca. 1,7-2,4 mia. kr. fra 2040? Der henvises til besvarelse af spørgsmål nr. 131 (ERU alm. del), stillet den 12. februar 2025.
Svar
Emballageforordningen har mange forskellige krav og regulerer flere emballagetyper. Beregningen af de økonomiske konsekvenser bygger derfor på en lang række antagelser.
Hovedparten af de erhvervsøkonomiske konsekvenser ifm. emballageforordningen skyldes omkostninger til økologikontrol pba. forbud mod engangsemballage ved salg af frisk frugt og grønt. Dertil er der skønnet omkostninger til efterlevelse af krav om genanvendelig emballage og genbrugsmål, samt øget tilsyn med udvidet producentansvar, sortering i det offentlige rum og datakrav til virksomheder. Disse omkostninger modsvares delvist af, at virksomheder vil have færre udgifter til affaldshåndtering, der betales via det udvidede producentansvar for emballage.
Beregningen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser er behæftet med væsentlig usikkerhed. Derudover har det for en række krav ikke været muligt at skønne de erhvervsøkonomiske konsekvenser blandt andet pga. manglende data.
Spørgsmål nr. 789
Vil ministeren oplyse, hvad de klimamæssige konsekvenser af emballageforordningen (Europa- Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1781 af 19. juni 2024 om emballage og emballageaffald) vil være?
Svar
Europa-Kommissionen vurderede i 2022, at det oprindelige forslag til emballageforordningen ville reducere udledningen af drivhusgasser med ca. 23 mio. ton CO2e i 2030 i EU samlet. Beregningen er ikke opdateret efter vedtagelse af den endelige emballageforordning i 2025, hvormed tallet er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Læs mere
Spørgsmål 783 om paller kan indgå i genbrugskravene
Spørgsmål 784 om plastikflasker skal standardiseres i henhold til EU’s nye emballageforordning
Spørgsmål 785 om kravet om, at engangsplastflasker til drikkevarer i 2040 skal indeholde mindst 65 pct. genanvendt plast
Spørgsmål 786 om hvordan producenter af flaskevand og læskedrikke fremadrettet skal emballere deres produkter
Spørgsmål 787 om indsamlingsprocenten for plastikemballage
Spørgsmål 788 om økonomiske konsekvenser af emballageforordningens krav
Spørgsmål 789 om de klimamæssige konsekvenser af emballageforordningen