Skraldefolk i kamp mod problematiske adgangsveje
Brancheklubben af Renovationsarbejdere, som hører under 3F, har bedt om foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg med henblik på at oplyse udvalget om de udfordringer, de støder på i deres daglige virke.
Borgernes forpligtigelser
Hvad angår borgernes forpligtigelser skriver de følgende i deres henvendelse til udvalget:
”Vi ønsker at få foretræde for beskæftigelsesudvalget for at fortælle om de arbejdsmiljøudfordringer vi til dagligt møder inde for vores område, om så det er kommunal indsamling eller erhvervs indsamling så møder vi de samme udfordringer med løst underlag i form af grus, sand, skærver, jord, græs osv. Desværre ser vi mange steder at borgers containere står på meget uhensigtsmæssige steder for den person som skal tømme borgers containere, men at det er nemt for borger at komme ud til deres containere. Derudover så er der også store problemer om vinteren, hvor der ikke bliver ryddet sne eller saltet hverken på veje eller fortov, og hvis den enkelt borger har ryddet sne på fortovet som der tilhører den enkeltes adresse, så er der sikkert ikke blevet ryddet på veje, hvor skraldemand skal gå for at komme ind til den enkelte container, da det kan være enten kommune eller grundejerforening der skal stå for at ryddet vejen.”
Uenige med både udbyder og ledelse
Af henvendelsen hedder det endvidere:
”Når man så indberette en adresse, hvor der er udfordringen med at tømme, skal den som regel omkring virksomhed først inden den bliver sendt ind til den pågældende kommune hvori der køres. Hvis så virksomheden og kommunen/udbyderen er uenige om hvad der skal ske på den enkelte adresse, skal der laves tilsyn på adressen hvor både virksomheden og en fra kommunen/udbyderen kører ud og kigger på det. I nogle kommuner bliver det gjort sammen med den virksomhed som der har vundet opgaven og i andre kommuner kører man først ud hver for sig og hvis de så stadig er uenige kører de ud sammen. Er den pågældende skraldemand så uenige med både virksomheden og kommunen/udbyderen, så kan man vælge at anmelde den pågældende adresse til Arbejdstilsynet, for evt. at få et påbud på den pågældende adresse eller på flere adresser på ens tur.”
Arbejdstilsynets fejl og mangler
Om Arbejdstilsynets rolle skriver brancheklubben til udvalget:
"Det er så her der er lidt udfordringer da vi desværre oplever at det ikke er alle inde ved arbejdstilsynet der helt har en forståelse for hvilken belastning vi bliver udsat for hver dag, når vi skal trække f.eks. en 240/360 liters 2 hjulet container der vejer op mod 70-80 kg. Eller en 4 hjulet 400/600/800 liters container der kan veje op mod 400 kg. Som eks. vejer en 2 hjulet 240 liter spand mellem 16 og 18 kg. Tom. Vi var flere der blev lidt glad, da regeringen sidste år meldte ud at der blev tilført flere penge til arbejdstilsynet, da vi håbede på at nu blev der flere folk i arbejdstilsynet som der kunne tag hånd om vores område da der i dag nok kun er en håndfuld personer som der har nok viden om hvilken udfordring vi har hver dag. Nu er det så kommet frem at man vil lave nedskæringer i Arbejdstilsynet, dette mener vi ikke er så heldigt da vores arbejdsmiljø kun er blevet ringere de sidste mange år, især efter man er gået over til kun at have containere/spande og 14 dags tømninger. En spand i dag er delt i 2 rum henholdsvis til rest og madaffald, så der kan godt være en ulige vægtfordeling i spanden, da madaffald vejer mere end restaffald. Nå der gives påbud eller der bliver lavet et aftaleskrift, så er det ikke altid der bliver fulgt op på det efterfølgende.”
Endelig påpeger brancheklubben det uhensigtsmæssige i, at det er den valgte entreprenør, der pålægges ansvar, idet det slutteligt fremgår, at:
”Endvidere gives påbudene til vognmanden, ikke til udbyderen/kommunen, og det mener vi er helt galt, der bør være det der hedder udbyder ansvar, så påbud gives til udbyderen/kommunen, da det er dem der ansvaret for arbejdsmiljøet.”
Du kan læse hele henvendelsen fra Brancheklubben for Renovationsarbejdere i Danmark til Folketingets beskæftigelsesudvalg ved at trykke hér.