Selektiv nedrivning: § 37 gebyr
23. juni 2025

Selektiv nedrivning: § 37 gebyr

Miljøstyrelsen har beskrevet rammerne for beregning af kommunernes gebyr til dækning af udgifter til behandling af den standardiserede nedrivningsplan

Som det blev besvaret i høringsnotatet til bekendtgørelse om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde, er det op til den enkelte kommune, hvorvidt behandling af nedrivningsplanen kan holdes inden for deres driftsmidler eller om der er behov for gebyr. Det fremgår af kommunens interne retningslinjer, hvad der må tages gebyr for, og hvordan det udregnes. Det er herudover væsentligt for anvendelsen af gebyret, at kommunerne gør sig klar over, hvornår de gør hvad, hvad enten det er et miljøtilsyn, affaldstilsyn eller behandling af den standardiserede nedrivningsplan. Derudover skal gebyret hvile i sig selv, hvilket er et grundprincip, når der udregnes gebyrer.

Det fremgår af § 37 i bekendtgørelse af håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde, at: “Kommunalbestyrelsen kan fastsætte og opkræve gebyr for kommunalbestyrelsens udgifter til behandling af den standardiserede nedrivningsplan.”

I forbindelse med høringen af bekendtgørelsen, var der nogle aktører i branchen, der ønskede mere information omkring rammesætningen af gebyrfastsættelse, bl.a. for at ensarte gebyrfastsættelsen for alle kommuner.

Hertil svarede Miljøstyrelsen: Det fremgår af lovforslaget, at kommunernes administration kan gebyrfinansieres. Det er op til den enkelte kommune, hvorvidt behandling af nedrivningsplanen kan holdes inden for deres driftsmidler eller om der er behov for gebyr. Det fremgår af kommunens interne retningslinjer, hvad der må tages gebyr for, og hvordan det udregnes. (Høringsnotatet s. 19, https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/68456)

Hvorvidt nogle af principperne for udregning af gebyr kan overføres fra udregningen for gebyret for det styrkede affaldstilsyn, er op til kommunerne at vurdere, også i forhold til kommunernes interne retningslinjer, hvordan de vil fastlægge gebyret for administration af den standardiserede nedrivningsplan. Kommunerne skal holde sig for øje i hvilke tilfælde, at der er tale om et affaldstilsyn (som gebyrfinansieres, jf. § 10 i bekendtgørelse nr. 1221 af 22. november 2024 om affaldstilsyn), administration af den standardiserede nedrivningsplan (som KAN gebyrfinansieres, jf. § 37 i bekendtgørelse nr. 496 af 21. maj 2024, om bekendtgørelse om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde), eller myndighedsudøvelse i henhold til § 38 i bekendtgørelse nr. 496 af 21. maj 2024, om bekendtgørelse om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde (der skattefinansieres).

Læs mere
Bekendtgørelse om affaldstilsyn, BEK nr 1221 af 22/11/2024
Bekendtgørelse om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde, BEK nr 496 af 21/05/2024

Relaterede nyheder