Sammenhæng mellem grøn omstilling og konkurrencekraft i danske industrivirksomheder
IRIS Group har for Industriens Fond udarbejdet en analyse af sammenhængen mellem grøn omstilling og konkurrencekraft i den danske industrisektor. Denne sammenhæng er undersøgt på et empirisk grundlag af størrelsesordenen 366 virksomheder, der har svaret på de udsendte spørgsmål.
Analysen baserer sig således på en omfattende spørgeskemaundersøgelse samt interviews med danske virksomheder.
Analysen viser, at:
- Der er en positiv sammenhæng mellem investeringer i grøn omstilling og konkurrencekraft i danske industrivirksomheder. Dog varierer det betydeligt mellem virksomheder, hvor hurtigt grønne tiltag omsættes til konkurrencefordele og økonomisk værdiskabelse.
- 93 pct. af industrivirksomhederne har som minimum implementeret enkeltstående grønne tiltag.
- Kun 2 ud af 10 industrivirksomheder har en plan eller strategi for grøn omstilling.
- Danske industrivirksomheder er længst med grøn omstilling ”inden for murene” (fx reduktion af energi, materiale- og vandforbrug), mens færre arbejder aktivt for grøn omstilling i den samlede forsyningskæde (fx samarbejde med underleverandører om reduktion af klimaaftryk).
- Udgangspunktet for at opnå grøn konkurrencekraft er ikke ens for alle industrivirksomheder. Både de interne forudsætninger og eksterne vilkår varierer, og det betyder, at grønne tiltag er nemmere at gennemføre og hurtigere viser sig i konkurrencekraft for nogle virksomheder end for andre.
- Grøn omstilling er en læringsproces. Mange starter omstillingen i samarbejde med eksterne rådgivere og begynder først efter et par års arbejde med grøn omstilling at opbygge interne grønne kompetencer.
Blandt de mange delkonklusioner i rapporten, viser undersøgelsen, at 69% af de af undersøgelsen omfattede virksomheder, har ”reduceret materialeforbrug og affaldsgenerering” i ”høj” eller ”nogen” grad, mens kun 4 % har svaret, at de ”slet ikke” har arbejdet med dette.
Analysen gør status for grøn omstilling i industrien på baggrund af 16 indikatorer, som kan inddeles i seks temaer. Samlet kommer de seks temaer rundt i en industrivirksomheds forretningsmodel, og spænder fra virksomhedens arbejde med grøn omstilling på det strategiske og organisatoriske plan, over indsatser for at nedbringe ressourceforbrug, til samarbejder i forsyningskæden omkring indkøb, værditilbud og dokumentation. Analysen dækker således både grønne tiltag inden for virksomhedens egne mure og tiltag, som involverer aktører i virksomhedens forsyningskæde.
Du kan læse rapporten ”Grøn konkurrencekraft – en analyse mellem sammenhængen mellem grøn omstilling og konkurrencekraft i danske industrivirksomheder” ved at trykke hér. Du kan desuden læse mere om IRIS Group hér og Industriens Fond hér.